Ο ερωτικός θυμός: Τι να κάνεις όταν σε νευριάζει

5 Ιουλίου 2016

Από τη συγγραφέα και ειδικό σε ζητήματα σχέσεων Barbara De Angelis 

Έχεις ποτέ νιώσα ότι έχεις κολλήσει στο θυμό σου και ότι παρ’ όλο που δε θέλεις άλλο να είσαι θυμωμένος, δεν μπορείς να ξεκολλήσεις από κει;

Έχεις ποτέ νιώσει τόσο λυπημένος, τόσο βαθιά χωμένος στην κατάθλιψη, που  να μην υπάρχει τίποτε που να μπορεί να διώξει τα μαύρα σύννεφα της θλίψης από πάνω σου;

Έχεις ποτέ νιώσει τόσο ακινητοποιημένος από το φόβο και την ανασφάλεια, που όσο και αν έλεγες στον εαυτό σου ότι αντιδράς υπερβολικά, δεν μπορούσες να κάνεις τίποτε;

Τα συναισθήματα που βρίσκονται από κάτω:

Είμαι θυμωμένη μαζί σου που δε με λογαριάζεις καθόλου.

Πονάω όταν κάνεις σαν να μη νοιάζεσαι για τίποτε.

Πονάω όταν φέρεσαι εγωιστικά και δε σκέφτεσαι πώς νιώθα

Φοβάμαι ότι σε έχω κακομάθει.

Φοβάμαι ότι δεν κάνω και σπουδαία δουλειά ως μητέρα....

Αυτά είναι μερικά παραδείγματα που δείχνουν τι συμβαίνει όταν δεν εκφράζεις όλα τα επίπεδα των συναισθημάτων σου. Νομίζεις ότι είσαι θυμωμένος, αλλά στην πραγματικότητα είσαι πληγωμένος. Νομίζεις ότι έχεις κατάθλιψη, αλλά στην πραγματικότητα φοβάσαι. Αν δεν εκφράσεις όλο το φάσμα των συναισθημάτων σου, δε θα μπορέσεις να διαλύσεις τη συναισθηματική ένταση και επομένως θα κολλήσεις σε κάποιο συγκεκριμένο συναίσθημα.

Κοίταξε προσεκτικά το Χάρτη των Συναισθημάτων και. ρώτα τον εαυτό σου: "Ποια από αυτά τα συναισθήματα δυσκολεύομαι να εκφράσω;" Υπάρχει πιθανότητα να έχεις "εκπαιδευτεί" έτσι ώστε να μη νιώθεις κάποια συναισθήματα, με αποτέλεσμα να "κολλάς" σε κάποια άλλα. Αν είσαι άντρας, ίσως να σε έχουν διδάξει ότι δεν είναι σωστό να εκφράζεις συναισθήματα που δείχνουν ότι είσαι ευάλωτος, όπως για παράδειγμα ο φόβος ή ο πόνος.

Το μόνο συναίσθημα που επιτρεπόταν σε πολλούς άντρες να εκφράζουν είναι ο θυμός. Η φιλοσοφία με την οποία ανατράφηκαν έλεγε: αν κάποιος σε χτυπήσει, χτύπα τον κι εσύ. Μην κάθεσαι στη γωνία και κλαψουρίζεις.

Ένα αντρικό μυστικό που πρέπει να ξέρουν οι γυναίκες:

'Οταν οι άντρες βιώνονν μια έντονη συγκινησιακή εμπειρία, συχνά εκφράζουν τη συναισθηματική τους ένταση μέσα από τη μόνη ασφαλιστική δικλείδα που τους έμαθαν ότι είναι αποδεκτή: το θυμό και την κατηγορία.

Αν ένας άντρας δε νιώθει ασφαλής να δείξει ότι είναι ευάλωτος, μπορεί να μείνει κολλημένος στο θυμό του μέχρι να "πατσίσει", ή μπορεί να κλειστεί στον εαυτό του εντελώς και να φαίνεται απρόσιτος. Να θυμάσαι ότι όταν είσαι πληγωμένος — όταν νιώθεις όχι σου πήραν την αγάπη που σου έδιναν — είναι πολύ δύσκολο να παραδεχτείς αυτό το ευάλωτο σημείο σου. Πολύ συχνά υποκρίνεσαι ότι δε σε νοιάζει καθόλου, ενώ η αλήθεια είναι ότι αισθάνεσαι Φβ πληγωμένος.

Το να μένουν οι άντρες στο θυμό τους είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους αντιστέκονται για να μη νιώσουν τον η τους. (Φυσικά, το ίδιο ισχύει και για τις γυναίκες, παρ' όλο που εκείνες δεν έχουν προγραμματιστεί τόσο αρνητικά σχετικά με το να δείχνουν ότι είναι ευάλωτες).

Μήπως θυμώνεις πιο συχνά απ’όσο θα ήθελες; Υπάρχει πιθανότητα να είσαι περισσότερο πληγωμένος παρά θυμωμένος και απλώς χρησιμοποιείς τα νεύρα σου για να αποφύγεις να δείξεις το φόβο και τον πόνο σου. Σε κάθε περίπτωση, ρώτα τον εαυτό σου τι είναι αυτό που σε πληγώνει και τι σε κάνει να φοβάσαι ή να νιώθεις ανασφάλεια. Επίτρεψε στον εαυτό σου να κλαίει πιο συχνά· βρες το παιδί μέσα σου που έχει ανάγκη από απέραντη αγάπη. Όταν επιτρέπεις στον εαυτό σου να εκφράσει τον πόνο, το φόβο και τις τύψεις που νιώθει, τότε βιώνεις μια εκπληκτική συναισθηματική και σωματική απελευθέρωση και ανακαλύπτεις ότι νευριάζεις ή θυμώνεις πολύ λιγότερο.

Μήπως έχεις ένα ταίρι τιου θυμώνει πολύ συχνά; Αν υποψιάζεσαι ότι το ταίρι σου κουκουλώνει με το θυμό άλλα, πιο ευάλωτα συναισθήματα, μπορείς να το βοηθήσεις με τους εξής τρόπους:

□ Να μην αντιδράς με θυμό στο δικό του θυμό.

□ Να ρωτάς το σύντροφό σου αν τον έχας πληγώσει ή αν φοβάται. (Έτσι του δίνεις "το πράσινο φως" για να εκφράσει τα συ-ναισθήματά του).

□ Να του πεις εσύ αυτά που νομίζεις ότι είναι τα πιο ευάλωτα συναισθήματά του, ακόμα και αν εκείνος δεν έχει συνειδητοποιήσει πώς αισθάνεται. Για παράδειγμα, μπορείς να πεις: "Αγάπη μου, πρέπει να πληγώθηκες όταν σου είπα ότι εύρισκα πολύ ανόητη ιδέα αυτή την εκδρομή για ψάρεμα που ήθελες να κάνεις. Ίσως φοβάσαι όπ δε σε υποστηρίζω, ότι ποτέ δε θα δω με καλό μάτι αυτές τις εκδρομές και όπ πάντα θα τσακωνόμαστε γι’ αυτό".

 Να φαντάζεσαι το ταίρι σου σαν ένα μικρό, πληγωμένο παιδάκι που δεν ξέρα πώς να ζητήσει την επιβεβαίωση και τη στοργή που έχει ανάγκη. Αυτό θα σε βοηθήσει να μην αντιδράς στο θυμό, αλλά να ανταποκρίνεσαι προσφέροντας στον άλλον την αγάπη σου.

Αν ο σύντροφός σου εκφράζει πολύ σπάνια το θυμό του, αλλά κλαίει πολύ, γίνεται απόμακρος ή φαίνεται να έχει κατάθλιψη ή φέρεται επικριτικά, μπορείς να τον βοηθήσεις με τους εξής τρόπους:

□ Του δίνεις την άδεια να απελευθερωθεί, να Βν\ΐώθϋ και να εκ-φράσει ολόκληρη την αλήθεια του, χρησιμοποιώντας το Χάρτη των Συναισθημάτων.

□ 'Οταν τον βλέπεις να κλαίει ή να γίνεται απόμακρος, τον ρωτάς μήπως έχα θυμώσει μαζί σου και τον ενθαρρύνεις να σου μιλήσει ειλικρινά.

□ Λες εσύ στο ταίρι σου ότι μπορεί να έχει θυμώσει, ακόμα και αν εκείνο δεν έχει συνειδητοποιήσει πώς ακριβώς αισθάνεται. Για παράδειγμα, μπορείς να πεις: "Ελένη, πρέπει να θύμιασες πολύ απόψε που σε άφησα έξω από τη συζήτηση με τους συναδέλφους και που ασχολήθηκα μόνο μ’ αυτούς ολόκληρη τη βραδιά. Ίσως να ένιωσες ότι ήμουν εντελώς αναίσθητος".

Ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους με τους οποίους κρύβεσαι από τον ίδιο σου το θυμό είναι να έχεις γύρω σου ερωτικούς συντρόφους ή φίλους που κρύβονται από το δικό τους θυμό. Δυο άνθρωποι που φοβούνται να αντιμετωπίσουν το θυμό τους, συχνά έλκουν ο ένας τον άλλο σε μια σχέση και κανένας δε δίνει στον άλλον "το πράσινο φως" για να νιώσει και να εκτονώσει το θυμό του. Το αποτέλεσμα είναι μεγάλη καταπίεση

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Φράντς Κάφκα
Η Σκέψη της ημέρας
9:10 Φράντς Κάφκα