Σουσάμι: Βοηθά στην πρόληψη καρδιαγγειακών νόσων και του καρκίνου

14 Ιουλίου 2016

Το σουσάμι παράγεται από το φυτό σουσαμιά και προέρχεται από την τροπική Αφρική. Είναι μια τροφή που χαρακτηρίζεται από πολλούς επιστήμονες ως ‘πλήρης τροφή’. Το σουσάμι είναι κοινή ονομασία του γένους Αγγειόσπερμων Δικότυλων φυτών με το όνομα Σήσαμο (Sesamum) και κυρίως του είδους Σήσαμο το ινδικό (S. indicum) που καλλιεργείται από την αρχαιότητα για τα εδώδιμα ελαιούχα σπέρματα του αλλά και κοινή ονομασία των σπερμάτων του είδους S. Indicum.

Το γένος Σήσαμο ανήκει στην τάξη Σκροφουλαριώδη, στην οικογένεια Πηδαλιίδες (Pedaliaceae). Περιλαμβάνει 37 είδη ποωδών φυτών που είναι ιθαγενή της Ασίας και της Αφρικής. Σημαντικότερο όλων από οικονομική άποψη είναι το S. Indicum.

Το σουσάμι θεωρείται ως ένα από τα αρχαιότερα ετήσια ελαιοδοτικά καλλιεργούμενα φυτά και η σημασία του στους αρχαίους πολιτισμούς υπήρξε σημαντική. Πριν από την εποχή του Μωυσή οι Αιγύπτιοι άλεθαν τα σπέρματα και χρησιμοποιούσαν το σουσάμι με τη μορφή αλευριού. Οι Κινέζοι ήδη πριν από 5000 χρόνια παρήγαγαν αιθάλη με καύση σησαμελαίου για την παρασκευή της καλύτερης σινικής μελάνης. Οι ρωμαίοι άλεθαν τα σπέρματα του σουσαμιού με κύμινο για την παρασκευή μιας κρέμας που άλειφαν στο ψωμί.

Κατά το παρελθόν πίστευαν επίσης ότι είχε μυστικές δυνάμεις και το σουσάμι διατηρεί ακόμη κάτι από τις μαγικές ιδιότητες που του αποδίδονταν , όπως φαίνεται και από την έκφραση “άνοιξε σουσάμι” που προέρχεται από το παραμύθι Ο Αλή μπαμπά και οι Σαράντα κλέφτες από τις Χίλιες και μία νύχτες.

Ας δούμε λοιπόν την διατροφική του αξία !!!

Το σουσάμι είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες άριστης ποιότητας, που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη και το σωστό χτίσιμο του σώματός μας!

Αποτελεί πηγή υδατανθράκων που μας δίνουν ενέργεια για να ανταπεξέλθουμε στις απαιτήσεις της δουλειάς μας.

Ακόμη είναι πλούσιο σε απαραίτητα λιπαρά οξέα τα οποία δεν μπορεί ο οργανισμός μας να συνθέσει από μόνος γι αυτό και πρέπει να τα παίρνουμε από την διατροφή μας.

Το σουσάμι περιέχει βιταμίνες όπως η βιταμίνη Ε, η οποία έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β κ.ά

Επίσης περιέχει ανόργανα συστατικά και μεταλλικά στοιχεία όπως τοασβέστιο που είναι απαραίτητο για να έχουμε γερά κόκκαλα!!

Ψευδάργυρο ο οποίος είναι σημαντικός για τον μεταβολισμό μας.

Σελήνιο έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες και οι έρευνες δείχνουν την συμβολή στην πρόληψη καρδιαγγειακών νόσων καθώς και του καρκίνου!

Είναι φανερό λοιπόν ότι το σουσάμι και τα προϊόντα που περιέχουν σουσάμι έχουν ευεργετική δράση για τον οργανισμό μας. Συγκεκριμένα βοηθά στην μείωση της χοληστερόλης, ενισχύει την λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, συμβάλλει θετικά στην μείωση της αρτηριακής πίεσης σε υπερτασικούς κ.ά.

Τροφές πλούσιες σε σησάμι είναι πολλές !!!

Χρησιμοποιείται στην επιφάνεια του ψωμιού, αρτοσκευασμάτων, τσουρεκιών για εμπλουτισμό της γεύσης τους και για αρωματικούς λόγους.

Στην Ελλάδα το σουσάμι είναι πολύ γνωστό ως βασικό συστατικό παραδοσιακών προϊόντων και γλυκών όπως το κουλούρι Θεσσαλονίκης, η λαγάνα, το ταχίνι και το παστέλι.

Το σησαμέλαιο χρησιμοποιείται στην παραγωγή μαγειρικού λίπους και μαργαρίνης στην παραγωγή λιπαντικών, καλλυντικών και φαρμακευτικών προϊόντων. Τέλος θεωρείται εξαιρετικό λάδι για κάθε μαγειρική χρήση, με άριστα αποτελέσματα στις σαλάτες και στο τηγάνισμα πατάτας.

Επίσης στις σαλάτες μπορείτε να προσθέσετε το σησάμι σαν γαρνιτούρα !!! δίνει μια ιδιαίτερη αλλά και διακριτική γεύση στη σαλάτα σας!!!

 

Από την Επιστημονική Ομάδα του Διαιτολόγου - Διατροφολόγου Ευάγγελου Ζουμπανέα (www.diatrofi.gr)

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Edgar Wallace
Η Σκέψη της ημέρας
3:17 Edgar Wallace