Συμβουλές για σωστή ενυδάτωση: Τί πρέπει να προσέχετε

14 Ιουλίου 2016

Ο υδράργυρος θα σκαρφαλώσει σε υψηλότερα επίπεδα και επειδή καλοκαιράκι είναι και η θερμοκρασία θα ανέβει και άλλο,  φροντίζουμε έγκαιρα να σας ενημερώσουμε για το νερό , το πολύτιμο αυτό αγαθό.

Γνωρίζουμε ότι ο ανθρώπινος οργανισμός αντέχει μόνο λίγες ημέρες χωρίς νερό. Γιατί είναι τόσο αναγκαίο για την καλή λειτουργία του;

Το νερό βρίσκεται μέσα στο ανθρώπινο σώμα σε ποσοστό περίπου 60%. Το 40% βρίσκεται μέσα στα κύτταρα ενώ το υπόλοιπο 20% έξω από αυτά (εξωκυτταρικό και ενδοκυτταρικό αντίστοιχα). Ζωτικά όργανα του ανθρώπινου σώματος όπως ο εγκέφαλος αποτελείται σε ποσοστό 75% από νερό ενώ στους μύες το 70% του βάρους τους είναι νερό. Ο ανθρώπινος οργανισμός έχει ανάγκη να προσλάβει καθημερινά από τις τροφές , το πόσιμο νερό τους χυμούς,το τσάι, τον καφέ, ακόμη κ τα αναψυκτικά 2 –2,5 λίτρα υγρά. Τον ίδιο όγκο υγρών αποβάλλει καθημερινά από τα ούρα , τον ιδρώτα , τους πνεύμονες. 

Ποιες είναι οι επιπτώσεις στον οργανισμό μας από την έλλειψη του νερού;

H διαδικασία που προαναφέραμε είναι αυτή που βοηθάει τον οργανισμό να αντεπεξέλθει με επιτυχία στις εκάστοτε κλιματολογικές συνθήκες και να ρυθμίσει την θερμοκρασία του. Εκτός αυτού το νερό μεταφέρει Na, Cl, Mg, K, μέταλλα και ιχνοστοιχεία δηλαδή τα οποία ονομάζονται ηλεκτρολύτες και η έλλειψη τους μπορεί να προκαλέσει από απλή δυσφορία μέχρι προβλήματα όρασης. Απώλεια 4% του βάρους μας έχει σαν αποτέλεσμα εκτός από κούραση , δυσφορία, αύξηση καρδιακής συχνότητας ίσως και ναυτία ενώ σε ποσοστό 10% υπάρχει ζάλη πονοκέφαλος κράμπες.

Εκτός από το νερό υπάρχουν άλλες επιλογές για την κάλυψη των αναγκών μας σε υγρά ;

Τα ροφήματα που περιέχουν ζάχαρη ικανοποιούν το αίσθημα της δίψας μόνο κατά της στιγμή που εισέρχονται στον οργανισμό. Η ζάχαρη που περιέχουν καθυστερεί την απορρόφηση του νερού και έπειτα από λίγο διψάμε και πάλι. Αντίθετα οι χυμοί που περιέχουν λιγότερη ζάχαρη ξεδιψάνε σε μεγαλύτερο βαθμό. Όσον αφορά στα ισοτονικά ποτά φαίνεται ότι λειτουργούν θετικά ως προς την αναπλήρωση των υγρών από το σώμα.. Τόσο η συστασή τους όσο και η περιεκτικότητα τους σε ηλεκτρολύτες τα κάνει ιδιαίτερα πρακτικά.

Πρακτικά λοιπόν τι θα μπορούσαμε να συμβουλέψουμε σε ότι αφορά στην κατανάλωση υγρών τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού;

Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τελευταίες αναφορές δείχνουν ότι δεν είναι απαραίτητη η πρόσληψη ενός λίτρου το νερού ημερησίως. Υπάρχουν άνθρωποι που δεν καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες νερού ειδικά τον χειμώνα αλλά καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες από άλλα ροφήματα. Η πρόσληψη αυτή είναι επαρκής. Θα πρέπει παράλληλα να επισημάνουμε ότι δεν χρειάζεται να διψάσουμε για να πιούμε νερό. Η δίψα δείχνει ότι ο οργανισμός είναι αφυδατωμένος, λειτουργεί ως σήμα για ενυδάτωση . Η καλύτερη λύση είναι να υπάρχει ένα μπουκαλάκι νερό πάντα στην τσάντα μας ή στο αυτοκίνητο. Και για το τέλος ένα μυστικό για να μην ζεσταίνεται το νερό στο δρόμο για την παραλία. Τυλίξτε το μπουκάλι με βρεγμένη εφημερίδα. Κρατήστε το για λίγο έξω από το παράθυρο καθώς το αυτοκίνητο θα τρέχει. Το μπουκάλι σας θα γίνει και πάλι δροσερό και το περιεχόμενό του θα πίνεται ευχάριστα. 
 

Από την Επιστημονική Ομάδα του Διαιτολόγου - Διατροφολόγου Αναστάσιου Παπαλαζάρου (www.nutrimed.gr)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ