Γιατί η ποικιλία στην κατανάλωση φρούτων και λαχανικών κάνει τη... διαφορά

22 Ιουλίου 2016

Όλοι γνωρίζουμε ότι τα φρούτα και τα λαχανικά είναι απαραίτητα σε ένα ισορροπημένο και υγιεινό διαιτολόγιο. Πολλοί έχουμε ακούσει, ότι «κάνουν καλό στην υγεία μας». Παρόλα αυτά οι περισσότεροι από μας δεν τρώμε αρκετά.

Ακόμη και στην Ελλάδα, όπου υπάρχει αφθονία φρούτων και λαχανικών οι έρευνες δείχνουν, ότι οι ηλικίες κάτω των 50 ετών και τα παιδιά δεν καταναλώνουν αρκετά φρούτα και λαχανικά.

Κι όμως ....υπάρχουν  πλέον πολλές έρευνες και επιστημονικά δεδομένα, που δείχνουν ότι τρώγοντας φρούτα και λαχανικά συμβάλλουμε στην προστασία της καρδιαγγειακής υγείας, στον έλεγχο της υπέρτασης & της υπερχοληστερολαιμίας, στην πρόληψη ορισμένων μορφών καρκίνου, στην καλύτερη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και στην προστασία της καλής όρασης. 

Πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο προάγουν ήδη τη μεγαλύτερη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών μέσω ειδικών προγραμμάτων. Γιατί; 

Εμπειρογνώμονες διατροφής και η Παγκόσμια Οργάνωση  Υγείας (WΗΟ) συστήνουν κατανάλωση τουλάχιστον 400g φρούτων και λαχανικών ημερησίως.

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι  τρόφιμα χαμηλών θερμίδων , χωρίς χοληστερόλη και μας βοηθούν να παραμένουμε  υγιείς. Tα φρούτα και τα λαχανικά είναι   σημαντικές πηγές βιταμινών π.χ (βιταμίνης C, φολικού οξέος και πολλών άλλων), μετάλλων, ιχνοστοιχείων και φυτικών ινών.  Παράλληλα περιέχουν  πολλά αντιοξειδωτικά καθώς και ένα ευρύ φάσμα φυτοχημικών. 

Οι βιταμίνες είναι φυσικές ουσίες απαραίτητες για την ζωή μας. Συμμετέχουν σε πολλές βασικές λειτουργίες του οργανισμού μας και παίζουν σημαντικό ρόλο κατά την μετατροπή  λιπαρών, υδατανθράκων και πρωτεϊνών σε ενέργεια. 

Τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία είναι απαραίτητα για την συντήρηση και την σωστή λειτουργία των οργάνων του σώματος.

Τα αντιοξειδωτικά είναι οι ουσίες που προστατεύουν τον οργανισμό από  την οξείδωση και την ανάπτυξη  ελευθέρων ριζών, που θεωρούνται βλαπτικοί παράγοντες, υπαίτιοι για διάφορες σοβαρές παθήσεις. Τα αντιοξειδωτικά προστατεύουν τις κυτταρικές μεμβράνες και το DNA και άλλα μακρομόρια από βλάβες που οφείλονται στην οξείδωσή τους. 

Τα φυτοχημικά είναι φυσικά, βιοενεργά συστατικά που βρίσκονται στα φρούτα και στα λαχανικά. Σε συνεργασία με τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τις φυτικές ίνες συμβάλλουν στην διατήρηση της υγείας μας ποικιλοτρόπως.

Ο ακριβής τρόπος λειτουργίας των φυτοχημικών  στον οργανισμό μας διερευνάται ακόμη.

Υπάρχουν όμως μελέτες, που καταδεικνύουν ότι τα φυτοχημικά μπορούν να δράσουν σαν αντιοξειδωτικά, να ενισχύσουν την δράση αποτοξίνωσης ορισμένων ενζύμων, να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό σύστημα, να έχουν θετική δράση στη λειτουργία ορμονών καθώς και να δράσουν ως αντιβακτηριακοί ή αντιικοί παράγοντες.

Η περιεκτικότητα των φρούτων και των λαχανικών σε βιταμίνες,  αντιοξειδωτικά και φυτοχημικά συνδέεται συχνά με το χρώμα τους.

Τα Μοβ και τα μπλε φρούτα και λαχανικά (π.χ μούρα, μαύρα σταφύλια, μελιτζάνες κ.α.) περιέχουν ανθοκυανίνες και φαινολικά συστατικά, τα οποία μελετώνται για την αντιοξειδωτική  και αντιγηραντική τους δράση. 

Τα Πράσινα (π.χ πράσινο μήλο, ακτινίδιο, μπρόκολα, πράσινες πιπεριές κ.α.) περιέχουν λουτείνη και ινδόλια, που θεωρούνται πολύτιμα αντιοξειδωτικά και προστατεύουν την υγεία.

Τα άσπρα (π.χ μπανάνες, κυδώνια, κουνουπίδι, κολοκύθα) περιέχουν φυτοχημικά που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον για τους ερευνητές όπως η αλισίνη.

Τα κίτρινα και πορτοκαλί (π.χ πορτοκάλι, βερίκοκο, νεκταρίνι, ροδάκινο, καρότο, καλαμπόκι κ.α.) περιέχουν διάφορα αντιοξειδωτικά και βιταμίνες όπως η βιταμίνη C, τα καροτενοειδή και βιο φλαβονοειδή.

Τα κόκκινα (π.χ κεράσια, καρπούζι, φράουλες, παντζάρια, κόκκινη πιπεριά , τομάτα κ.α), περιέχουν διάφορα συστατικά, που μελετώνται για τις επιδράσεις τους στην υγεία, όπως το λυκοπένιο και ορισμένες ανθοκυανίνες.

Από όλα τα παραπάνω είναι φανερό ότι τα φρούτα και τα λαχανικά είναι οπωσδήποτε απαραίτητα συστατικά ενός υγιεινού διαιτολογίου.

Ο καθένας μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία του, εάν καταναλώνει περισσότερα φρούτα και λαχανικά και παράλληλα προσέχει να επιλέγει από όλα τα είδη.

Ας ξανατονίσουμε ότι εκτός από την ποσότητα έχει σημασία και η ποικιλία.

Κανένα μεμονωμένο φρούτο ή λαχανικό δεν προσφέρει όλα τα θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη ο οργανισμός μας.

Το μυστικό είναι να καταναλώνουμε μια ποικιλία από 400g φρούτων και λαχανικών (τουλάχιστον) ημερησίως.

 

ΔΗΜΗΤΡΑ ΞΕΝΑΚΗ

Η Δήμητρα Ξενάκη είναι Δρ Χημικός

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΤΙΚΑΡΚΙΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ
Τα νέα της ημέρας
11:39 Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ