Κουρκούμι: τα οφέλη και τρόποι να το μαγειρέψετε

29 Ιουλίου 2016

Κουρκούμι, το super υγιεινό μοντέρνο μπαχαρικό

Το κουρκούμι, αν και χρησιμοποιείται χρόνια στην ινδική και την καραϊβική κουζίνα, έχει αρχίσει να εμφανίζεται σε όλα τα προϊόντα ακόμα και στα προϊόντα ομορφιάς. Το κουρκούμι έχει γίνει ευρέως γνωστό επειδή το δραστικό του συστατικό, η  κουρκουμίνη, έχει ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και έχει δειχθεί ότι είναι ευεργετική στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της νόσου του Crohn, του συνδρόμου του ευερέθιστου εντέρου και του έλκους στο στομάχι. Υπάρχει επίσης έρευνα (τόσο σε ζώα όσο και σε ανθρώπους) που δείχνει ότι η κουρκουμίνη μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη και επιβράδυνση της εξάπλωσης του καρκίνου και κάνει πιο αποτελεσματική την χημειοθεραπεία προστατεύοντας τα υγιή κύτταρα από τις βλάβες της ακτινοβολίας.

Στην ίδια κατηγορία με το τζίντζερ, το κουρκούμι είναι επίσης μια ρίζα (στην πραγματικότητα, ένα ρίζωμα) με ένα βαθύ χρυσό χρώμα και μια έντονη, ελαφρώς πικρή γεύση. Μπορείτε να το βρείτε σε κάθε παντοπωλείο της περιοχής σας. Τα τελευταία χρόνια, το φρέσκο κουρκούμι σαν ρίζα διατίθεται σε πολλά σούπερ μάρκετ και εξειδικευμένα καταστήματα. Το κουρκούμι έχει το έντονο χρώμα της κλασικής κίτρινης μουστάρδας και του κάρυ σε σκόνη.

Παρακάτω είναι μερικοί νόστιμοι τρόποι για να το δοκιμάσετε.

Μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι ένας συνδυασμός από κουρκούμι με μαύρο πιπέρι και μια πηγή λίπους, όπως ελαιόλαδο ή έλαιο καρύδας μπορεί να βελτιώσει την απορρόφηση της κουρκουμίνης από το σώμα. Οι μαγειρικές χρήσεις για το κουρκούμι είναι ατελείωτες! Η γεύση είναι αρκετά έντονη, ώστε να ξεκινήσετε με ένα μικρό ποσό και να το αυξήσετε την στιγμή που θα το συνηθίσετε. Καλή διασκέδαση - πειραματιστείτε με αυτή τη χρυσή ρίζα!

Πώς να χρησιμοποιήσετε το κουρκούμι

Ξηρό κουρκούμι

• Ανακατέψτε το σε smoothies: χρησιμοποιήστε 1 κουταλάκι του γλυκού για πιο διακριτική γεύση. Προσθέστε έως 2 κουταλάκια του γλυκού για μια πιο έντονη γεύση. Συνδυάστε με λάδι καρύδας στο smoothie σας για να ενισχύσετε την απορρόφηση του.

• Προσθέστε 1-2 κουταλάκια του γλυκού για κάθε συνταγή σούπας. Θα προσθέσει μια βαθιά χρυσή απόχρωση στο φαγητό σας.

• Όταν σοτάρετε τα λαχανικά στο λάδι, προσθέστε 1 κουταλάκι του γλυκού κουρκούμι.

• Προσθέστε χρώμα στα πιάτα με ρύζι, προσθέτοντας ½ κουταλάκι του γλυκού κουρκούμι στο νερό κατά το μαγείρεμα του ρυζιού.

• Ενισχύστε την υγιεινή των μπέργκερ σας με ½ κουταλάκι του γλυκού κουρκούμι στη σάλτσα τυριού σας.

• Όταν φτιάχνετε το τσάι σας, προσθέστε ¼ κουταλάκι του γλυκού κουρκούμι στην κούπα σας πριν από τη ρίψη του στο ζεστό νερό. Μπορείτε επίσης απλά να συνδυάσετε ξηρό κουρκούμι με ζεστό νερό για ένα αφέψημα.

• Κάντε χρυσές τηγανίτες: Προσθέστε ½ κουταλάκι του γλυκού ξηρό κουρκούμι σε μείγμα για τηγανίτες. Το χρώμα είναι καταπληκτικό!

• Κάντε ένα άριστο χούμους: Συνδυάστε ¼ κουταλάκι του γλυκού κουρκούμι με 1 κουταλιά της σούπας ψημένο σουσάμι και πασπαλίστε πάνω από το χούμους.

• Μαγειρέψτε φακές ή άλλα όσπρια με κρεμμύδια, ελαιόλαδο και 1 κουταλάκι του γλυκού κουρκούμι. Μπορείτε να το καταναλώσετε ως έχει, ή να συνδυάζετε τις φακές με μαγειρεμένο κινόα και να κάνετε μπιφτέκια από αυτό το μείγμα.

Φρέσκο κουρκούμι

Για να χρησιμοποιήσετε τη φρέσκια ρίζα, θα πρέπει πρώτα να την ξεφλουδίσετε. Ακριβώς όπως με τη ρίζα τζίντζερ, είναι πιο εύκολο να το ξεφλουδίζετε, χρησιμοποιώντας την άκρη ενός κουταλιού. Στη συνέχεια, απλά τρίψτε με ένα τρίφτη ή τεμαχίστε σε ολόκληρα κομμάτια. Μπορείτε να τυλίξετε το αχρησιμοποίητο τμήμα σε πλαστική μεμβράνη και το φυλάξετε στο ψυγείο για μια εβδομάδα έως 10 ημέρες.

• Προσθέστε ένα κομμάτι ρίζα κουρκούμι σε smoothies. Μπορείτε επίσης να το συμπεριλάβετε στο φρεσκοστυμμένο χυμό.

• Χρησιμοποιήστε την τριμμένη ρίζα σε μαρινάδες για κοτόπουλο, ψάρια και κρέας. Απλά προσθέστε 1 κουταλάκι του γλυκού τριμμένη ρίζα σε κάθε συνταγή μαρινάδας για γεύση και χρώμα.

• Ανακατέψτε τριμμένο κουρκούμι σε σάλτσες για σαλάτες.

• Εντείνει τη γεύση και το χρώμα της κολοκυθόπιτας. Ανακατέψτε 1 κουταλάκι του γλυκού φρέσκο τριμμένο κουρκούμι στο χτύπημα και ψήστε ως συνήθως.

• Προσθέστε 1-2 κουταλάκια του γλυκού φρέσκο τριμμένο κουρκούμι ενώ σοτάρετε τα λαχανικά σας.

• Προσθέστε σε πιάτα αυγών. Είναι εύκολο να προσθέσετε ένα κουταλάκι του γλυκού κουρκούμι σε μείγμα αυγών ή να προσθέσετε σε μια ομελέτα. Το χρώμα από το κουρκούμι θα ενισχύσει το χρώμα των αυγών.

• Φτιάξτε ένα γευστικό μπολ με γιαούρτι: Βάλτε απλό ελληνικό γιαούρτι με 1 κουταλιά της σούπας τριμμένο φρέσκο κουρκούμι, ¼ κουταλάκι του γλυκού φρεσκοτριμμένο μαύρο πιπέρι, μια πρέζα θαλασσινό αλάτι και ένα κουταλάκι του γλυκού ελαιόλαδο.

 

Δρ. Άννα Παπαγεωργίου

PhD, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών

Καθ. Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

Επ. Υπεύθυνη προγραμμάτων προαγωγής της υγείας "ΕΥΡΩΣΤΙΑ"

Επικοινωνία: 210 6827284

Anna_diet@yahoo.gr

info@evrostia-health.gr

www.evrostia-health.gr

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ