Συμβουλές για απώλεια βάρους στην εφηβεία

5 Αυγούστου 2016

Σύμφωνα με τον Rousseau η εφηβεία είναι  η «δεύτερη γέννηση», αυτή που οδηγεί στην ίδια τη ζωή. Η επιτάχυνση της ανάπτυξης την περίοδο αυτή είναι ανάλογη με αυτήν της βρεφικής ηλικίας και το σώμα του εφήβου, καθώς μεταμορφώνεται σε σώμα ενήλικα, υφίσταται δραματικές αλλαγές. Οι αλλαγές αυτές για να επιτευχθούν με έναν φυσιολογικό ρυθμό, απαιτούν αύξηση των διατροφικών αναγκών μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής, που θα εξασφαλίζει όλα τα θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη ο έφηβος.

Από την επσιτημονικήυ ομάδα του διατροφολόγου Ευάγγελου Ζουμπανέα diatrofi.gr 

Παράλληλα όμως με τις σωματικές αλλαγές, μια σειρά ιδιαιτεροτήτων που χαρακτηρίζουν αυτή την ηλικία, εμποδίζουν την κάλυψη των αναγκών τους. Η διατροφή τους εκτός σπιτιού με γλυκά, αεριούχα ποτά και πρόχειρα φαγητά, έχει ως αποτέλεσμα να γεμίζουν με άδειες θερμίδες σε βάρος των κύριων γευμάτων τους. Άλλοι πάλι στην προσπάθεια τους να αλλάξουν το βάρος τους, επιλέγουν μεθόδους που έχουν καταστρεπτικές συνέπειες στην υγεία και ανάπτυξή τους, όπως στερητικές δίαιτες, αποφυγή γευμάτων, στέρηση ολόκληρων ομάδων τροφίμων (π.χ υδατάνθρακες), ασιτία ή ακόμα και χρήση χαπιών αδυνατίσματος, εμετούς και υπερ-γυμναστική.

Το μυστικό στην αντιμετώπιση των «κακοτοπιών» είναι η σωστή ενημέρωση. Ένα κορίτσι που ενδιαφέρεται να έχει καλή εμφάνιση, ένα υγειές και σφριγηλό σώμα, λαμπερά μαλλιά και μάτια, δυνατά νύχια, ωραίο δέρμα, και ένα αγόρι που ενδιαφέρεται για την μυϊκή του ανάπτυξη, τη ζωτικότητα και τη ρώμη του,  χρειάζεται αρχικά να μάθουν πως όλα αυτά αποκτώνται με την κατάλληλη φροντίδα. Η ισορροπημένη διατροφή είναι ένας τρόπος να φροντίζουμε το σώμα μας και να το διατηρούμε όμορφο και δυνατό. Όλες οι άλλοι μέθοδοι που αναφέρθηκαν παραπάνω επιφέρουν ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή αδυναμία, αναστολή της μυϊκής ανάπτυξης και ένα κουρασμένο και ασθενικό σώμα.

Η απώλεια βάρους κατά την εφηβεία θα πρέπει να γίνεται με πολύ πιο αργό ρυθμό σε σχέση με τους ενήλικες και να ελέγχεται παράλληλα και η ανάπτυξη (αύξηση ύψους). Η γρήγορη απώλεια κιλών δεν σημαίνει και απώλεια λίπους, αλλά απώλεια υγρών και μυϊκής μάζας, που μειώνει τον βασικό μεταβολισμό του εφήβου, με συνέπεια στην ενήλική ζωή του να ταλαιπωρείται τις περισσότερες φορές από επαναλαμβανόμενες δίαιτες χωρίς αποτέλεσμα.

Το βασικό πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει για να επιτευχθεί ο στόχος ενός υγιούς και καλλίγραμμου σώματος, που θα κάνει τον έφηβο ή την έφηβη να αισθάνεται όμορφα με το σώμα του, είναι η υιοθέτηση ενός υγιεινού  πρωινού σε καθημερινή βάση. Το πρωινό είναι από τα σημαντικότερα γεύματα της ημέρας και η κατανάλωσή του αποτελεί το θεμέλιο λίθο για το χτίσιμο μιας ημέρας γεμάτη ζωντάνια και δημιουργικότητα, όσο απαιτητική κι αν είναι. Ένα βραστό αυγό με μια φέτα ψωμί και ένα ποτήρι φυσικό χυμό ή 1 γιαούρτι με μούσλι και 1 φρούτο  ή 1 ποτήρι γάλα με 1 φέτα ψωμί με μέλι ή 1 κομμάτι σπιτικό κέικ και 1 φρούτο είναι λίγες μόνο από τις επιλογές ενός ολοκληρωμένου πρωινού γεύματος.

Ο επόμενος στόχος είναι η κατανάλωση περισσότερων φρέσκων φρούτων και ωμών λαχανικών, ώστε να εξασφαλίζεται η κάλυψη σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Δεν ξεχνάμε, όσο κι αν πεινάμε, ότι ένα μπολ σαλάτα είναι απαραίτητο να συνοδεύει το μεσημεριανό γεύμα. Όσο για τα φρούτα είναι ο καλύτερος σύμμαχος των εφήβων κατά τη διάρκεια της ημέρας και καλύπτουν τις ανάγκες τους ενδιάμεσα των γευμάτων τους, όταν είναι στο σχολείο ή πριν το φροντιστήριο ή και πριν και μετά την άθληση. Σε συνδυασμό με ένα σνακ πλούσιο σε φυτικές ίνες(όπως σπιτικές μπάρες δημητριακών ή σάντουιτς με γαλοπούλα και τυρί ή κουλούρι Θεσσαλονίκης ή παστέλι κλπ) μπορούν να διατηρήσουν τα επίπεδα γλυκόζης και κατά συνέπεια την ορθή λειτουργία του εγκεφάλου και τη δύναμη του σώματος σε σταθερά επίπεδα.

Τέλος, δεν ξεχνάμε ότι και το βραδινό γεύμα παίζει και αυτό το ρόλο του, παρόλο που οι περισσότεροι έφηβοι στην προσπάθειά τους να χάσουν βάρος, το αποφεύγουν με περισσή θέρμη. Οι περισσότεροι βέβαια θα διαπιστώνουν ότι το μόνο που κατορθώνουν στο τέλος, είναι να τρώνε ότι βρίσκουν μπροστά τους, καθώς η πείνα που νιώθουν την ώρα εκείνη της μεγάλης κούρασης είναι ανεξέλεγκτη. Είναι λοιπόν σημαντικό να προλαβαίνουμε την πείνα μας πριν προλάβει να γίνει ανεξέλεγκτη. Ένα ελαφρύ βραδινό γεύμα όπως ένα κομμάτι σπιτική πίτα ή  ένα τοστ  με γαλοπούλα και τυρί ή 1 παξιμάδι με ντομάτα και φέτα θα ήταν μια καλή επιλογή για το τέλος μιας κουραστικής ημέρας.

Συμπερασματικά, ένας έφηβος χρειάζεται να εκπαιδευτεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να δείχνει σεβασμό στο σώμα του και να κατανοεί τη χρησιμότητα της κάλυψης των αναγκών του. Η ζυγαριά δεν μπορεί να δείξει ούτε την ομορφιά, ούτε την υγεία του.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Edgar Wallace
Η Σκέψη της ημέρας
3:17 Edgar Wallace