Κατασκήνωση: Όταν οι διακοπές γίνονται εφιάλτης!

1 Ιουλίου 2013

 

 

 

 

Η καλοκαιρινή κατασκήνωση μπορεί να είναι μια υπέροχη εμπειρία για τα παιδιά. Προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία να κάνουν φίλους, να καλλιεργήσουν νέες δεξιότητες και να αποκτήσουν εφόδια για τη ζωή. Το προσωπικό της κατασκήνωσης παρέχει στα παιδιά εκπαίδευση, ενίσχυση, υποστήριξη και το πιο σημαντικό από όλα να είναι ο εαυτός τους χωρίς την πίεση των σχολικών υποχρεώσεων. 

 

Γράφει ο δρ John Haber κλινικός ψυχολόγος, ειδικός σε θέματα εκφοβισμού των παιδιών.

 

Ένας έφηβος με τον οποίο δούλευα ανέφερε κάποτε. "Στο σχολείο θεωρούμαι πολύ έξυπνος αλλά συνηθισμένος με έναν τρόπο που δεν μπορώ να αλλάξω. Τα παιδιά δεν μπορούν να καταλάβουν ποιος είμαι. Όμως, όταν πάω στην κατασκήνωση μπορώ να είμαι όποιος θέλω και κανένας δεν νοιάζεται αν είμαι έξυπνος ή οτιδήποτε άλλο. Είναι η μοναδική περίοδος του χρόνου που ανυπομονώ να ερθει για να νιώσω ελεύθερος.

 

Ιδιαίτερα για τα παιδιά που βρίσκονται χαμηλά στην κοινωνική ιεραρχία του σχολείου η κατασκήνωση μπορεί να τα βοηθήσει πολύ στο να ανοιχτούν και να ανθίσουν. Αυτό όμως μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν η κατασκήνωση είναι ενήμερη για τον εκφοβισμό, τον λαμβάνει σοβαρά υπόψη και χρησιμοποιεί πολλές στρατηγικές για την πρόληψη και την αντιμετώπισή του.

 

Για κάποια παιδιά η κατασκήνωση μπορεί να γίνει εφιάλτης αν βιώσουν εκφοβισμό και δε νιώθουν ασφαλή όσο διάστημα λείπουν από το σπίτι. Συνηθως ο εκφοβισμός εκδηλώνεται σε περιβάλλοντα που η εποπτεία είναι χαλαρή. Τα αστεία αποτελούν μακροχρόνια παράδοση στην  κατασκήνωση. Οδοντόκρεμα στο κάθισμα της τουαλέτας, κραγιόν στα χείλη του αγοριού την ώρα που κοιμάται. Οι ομαδάρχες πρέπει να ξεχωρίζουν πότε πρόκειται για συντροφικό φιλικό αστείο και πότε για σκόπιμο εξευτελισμό του παιδιού. Αν ακούσουν προσβλητικά λόγια πρέπει να παρέμβουν και να υπερασπιστούν το παιδί που γίνεται στόχος. Αν για παράδειγμα κοροιδεύουν ένα κορίτσι για τα μαλλιά του, ο ομαδάρχης πρέπει να πει" Βρίσκω ότι τα μαλλιά της  είναι υπέροχα!"

 

Τα κορίτσια συνήθως σχολιάζουν την εμφάνιση άλλων κοριτσιών και τα ρούχα και τα κάνουν να πιστεύουν ότι δεν αρέσουν σε κανένα αγόρι. Επίσης, είναι σύνηθες να παραβιάσουν το προσωπικό ημερολόγιο ενός κοριτσιού και να το κοινοποιήσουν σε όλους. Πολύ συχνά συζητούν για το στήθος αλλά και την τριχοφυία με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να νιώθουν πολύ άσχημα και να νιώθουν ταπεινωμένα.

 

Τα αγόρια ενδέχεται να είναι ακόμα πιο σκληρά. Εμπλέκουν και το θέμα της σωματικής διάπλασης αλλά και τη λεκτική βία. Κλέβουν αντικείμενα και χρήματα ντροπιάζουν άλλα αγόρια για μέλη του σώματός τους μπροστά σε όλους. Έχω ακούσει για περιστατικά έκθεσης την ώρα που κάνουν μπάνιο. Ακολουθούν πολύ συχνά μεθόδους αποκλεισμού. Δεν δέχονται κάποια παιδιά σε συζητήσεις, σε σπορ και παιχνίδια αλλά υπάρχουν και περιστατικά εκδίωξης άλλων αγοριών από τον κοιτώνα μαζί με τα προσωπικά τους αντικείμενα την ώρα που κοιμόντουσαν. Ένα παιδί που δεν ταιριάζει κοινωνικά με τα άλλα παιδιά θα περάσει ένα φριχτό καλοκαίρι αν δεν βρεθεί σε κατάλληλο περιβάλλον . Σε πολλές κατασκηνώσεις κορίτσια στην προεφηβεία και την εφηβεία που δε θεωρούνται ελκυστικά αλλά και αγόρια νιώθουν συχνά πολύ άσχημα και να τραυματίζεται η αυτοπεποίθησή τους.

 

Αγόρια που δεν είναι αθλητικοί τύποι ή αστεία ή πολύ κοινωνικά ενδέχεται να βιώσουν αποκλεισμό. Η ατάσταση μπορεί να γίνει ομαλή αν τα παιδιά που εκφοβίζουν με τη συμβολή των υπευθύνων της κατασκήνωσης καταλάβουν τις συνέπειες των πράξεών τους και δείξουν ενσυναίσθηση για το παιδί στόχο.

 

Τι πρέπει να προσέχετε οι γονείς. 

 

Ερωτήσεις που μπορείτε να θέσετε στον πράκτορα ή στο διευθυντή της κατασκήνωσης.

 

Πολλοί γονείς συναντούν κάποιο πράκτορα κατασκηνώσεων προκειμένου να επιλέξουν μια κατασκήνωση. Ο πράκτορας είναι σαν σύμβουλος κολεγίων ο οποίος βοηθά τους μαθητές λυκείου να αποφασίσουν ποιο είναι το κατάλληλο κολέγιο γι΄αυτούς. Είτε χρησιμοποιήσετε πράκτορα είτε όχι θα πρέπει να θέσετε κάποιες ερωτήσεις πριν επιλέξετε καλοκαιρινή κατασκήνωση. Μπορείτε να ρωτήσετε :

 

1. Τι γνώσεις έχετε για τον εκφοβισμό;

 

2. Υπάρχει κάποια γραπτή πολιτική της κατασκήνωσης για θέματα εκφοβισμού; Θα μπορούσα να τη διαβάσω;

 

3. Τι είδους εκπαίδευση λαμβάνει το προσωπικό και πόσο διαρκεί αυτή η εκπαίδευση;

 

4. Ποιες είναι οι ευθύνες του προσωπικού αναφορικά με την αντιμετώπιση συμπεριφορών εκφοβισμού;

 

5. Ποιος εκπαιδεύει το προσωπικό περί τα θέματα εκφοβισμού;

 

6. Ποιες διαδικασίες  χρησιμοποιούν αν προκύψει κάποιο περιστατικό εκφοβισμού;

 

7. Ποιες είναι οι συνέπειες αν οι υπεύθυνοι εντοπίσουν συμπεριφορές εκφοβισμού;

 

8. Αν ανακαλύψετε ότι το παιδί εκφοβίζεται, ε νημερώνεστε από τους γονείς;

 

9. Εκπαιδεύονται οι κατασκηνωτές ώστε να εντοπίζουν τα διάφορα είδη εκφοβισμού; Ποια μέθοδο ακολουθείτε για την περιστολή των περιστατικών;

 

Όλοι οι διευθυντές θα σας πουν καλά λόγια και θα δηλώσουν ότι εφαρμόζουν πολιτική μηδενικής ανοχής. Αποφύγετε τις ερωτήσεις που δεν παρέχουν συγκεκριμένες απαντήσεις. Πρέπει να μάθετε συγκεκριμένα ποιος εκπαιδεύει αυτούς τους ομαδάρχες; Είναι κάποιος ψυχολόγος ή κάποιος άλλος διδάσκων με τα απαραίτητα προσόντα; Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να σημειώσετε το όνομα και να το αναζητήσετε έπειτα στο google. Είναι όντως ειδικός σε θέματα εκφοβισμού;

 

 

 

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ