Η σχολική χρονιά ξεκινά: Πώς να διαμορφώσετε τη διατροφή του παιδιού

5 Σεπτεμβρίου 2016

Η σχολική ηλικία είναι ο κατάλληλος χρόνος για να υιοθετήσουν τα παιδιά ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες που θα κουβαλάνε μαζί τους μια ζωή, να εξοικειωθούν με τη φυσική δραστηριότητα και τελικά να γνωρίσουν καλύτερα το σώμα τους και τον οργανισμό τους. Είναι η περίοδος που αρχίζουν να έχουν μια πολυάσχολη κοινωνική ζωή από την οποία επηρεάζεται ακόμη και η διατροφή τους οπότε έμμεσα είναι και το «πάτημα» για να επιλέξουν το δικό τους τρόπο ζωής άρα και τις διατροφικές τους συνήθειες.Τι θα λέγατε, λοιπόν, να μοιραστούμε μικρά μυστικά για το σχολείο που θα προσφέρουν στα παιδιά μας ισορροπημένα διατροφικά πρότυπα;

Από την επιστημονική ομάδα του διατροφολόγου Αναστάσιου Παπαλαζάρου 

Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται!

Όπως έχουμε τονίσει κι άλλες φορές και θα το ξανά τονίσουμε, είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να καταναλώνουν πρωινό. Έρευνες δείχνουν ότι ένας καλός ύπνος το βράδυ σε συνδυασμό μ’ ένα πλήρες πρωινό βοηθά το παιδί σας να παραμείνει δραστήριο, να συγκεντρωθεί στο σχολείο αλλά και να ελέγξει την όρεξη για τσιμπολόγημα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Εσείς αυτό που έχετε να κάνετε μόνο είναι να αφήσετε το παιδί σας να δει ότι τρώτε ένα καλό πρωινό. Ένα μπολ δημητριακών ολικής άλεσης με γάλα και φρέσκα ή αποξηραμένα φρούτα είναι πάντα μια ιδανική επιλογή γεμάτη ενέργεια για όλη την οικογένεια ή αν δεν είναι και πολύ fan του φρούτου τις πρωινές ώρες επιλέξτε να το αντικαταστήσετε με ένα ποτήρι 100% φυσικού χυμού φρούτων που περιέχει όλες τις βιταμίνες του φρούτου, τις οποίες χρειάζεται το παιδί για να ξεκινήσει τη μέρα του.

Lunch time!
Σύμφωνα με έρευνες, το 60% των παιδιών δεν τρώνε σχολικά γεύματα την ίδια στιγμή που τα γεύματα αυτά φαίνεται να επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη συνολική τους διατροφή. Παρ’ όλο που ένα μικρό ποσοστό των σχολικών κυλικείων στη χώρα μας φαίνεται ότι έχει προσαρμοστεί στις οδηγίες για τη διάθεση υγιεινών επιλογών στα παιδιά, ένα μεγάλο μέρος των κυλικείων εξακολουθεί να παρέχει τρόφιμα χαμηλής θρεπτικής αξίας με υψηλό κόστος. Μια εναλλακτική λύση, λοιπόν, είναι… μεσημεριανό γεύμα σε ταπεράκι! Με αυτό τον τρόπο το παιδί σας να μαθαίνει να τρέφεται υγιεινά και ισορροπημένα και γιατί όχι, αφήστε το να συμμετέχει και στην προετοιμασία του.
Ταπεράκι για το σχολείο σήμερα, ταπεράκι για τη δουλειά αύριο!
Τι μπορεί να περιλαμβάνει το πακέτο για το σχολείο; 
• Σάντουιτς ή σπιτική πίτα με έτοιμο φύλλο τα οποία μπορείτε να γεμίσετε με τυρί, κοτόπουλο και διάφορα λαχανικά όπως πιπεριές, μανιτάρια, ντομάτα κτλ.
• Σαλάτα με διάφορα λαχανικά, αυγό, τυρί χαμηλό σε λιπαρά και κομμάτια φρυγανιάς ή κρουτόν.

It’s snack time!
Τα σνακς είναι ένα σημαντικό μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής για παιδιά με ενέργεια και επιδόσεις. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας μπορεί να έχουν διακυμάνσεις στην όρεξη, ανάλογα με τα επίπεδα της φυσικής τους δραστηριότητας, έτσι ώστε να τους επιτρέψει να επιλέξουν πόσο πρέπει να φάνε καθώς τους προσφέρεται μια μεγάλη ποικιλία υγιεινών τροφών. Μερικά παιδιά τρώνε μικρές ποσότητες στο βραδινό τους γεύμα, οπότε πρέπει να βεβαιωθείτε ότι το απογευματινό τους σνακ είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά.

Προτάσεις για σνακ:
• Ένα τοστ με τυρί χαμηλό σε λιπαρά, 1 κουτ. γλυκού φυτική μαργαρίνη και διάφορα λαχανικά όπως ντομάτα κτλ
• 1 μπολ δημητριακά ολικής άλεσης μαζί με αποξηραμένα φρούτα
• 1 ποτήρι 100% φυσικό χυμό φρούτων μαζί με 3-4 κράκερς σικάλεως

Οικογενειακή υπόθεση!
Για τους μαθητές, τα οικογενειακά γεύματα είναι μια ευκαιρία να μοιραστούν και να μιλήσουν για τις δραστηριότητες και τα γεγονότα της ημέρας. Το βραδινό γεύμα θα μπορούσε να είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για αυτό. Θυμηθείτε… όταν βρίσκεστε στο τραπέζι με το παιδί αφήστε το να αποφασίσει πότε χόρτασε και αποφύγετε να το πιέζετε να φάει κι άλλο από τη στιγμή που δεν το θέλει. Έτσι, θα κάνετε το οικογενειακό γεύμα μια ευχάριστη στιγμή της ημέρας. Επίσης, καθώς γευματίζετε μαζί του μπορείτε να το διδάξετε μερικά απλά πράγματα για τη διατροφή, όπως ότι «το γάλα κρατά γερά τα κόκαλά σου» ώστε να αρχίσει να αντιλαμβάνεται τη θρεπτική αξία κάποιων τροφίμων τα οποία μετά γίνονται συνειδητές επιλογές τους.

Για να μην πείτε το νερό… νεράκι!
Τα παιδιά θα πρέπει να ενθαρρύνονται να πίνουν αρκετά υγρά κατά τη διάρκεια της ημέρας. Και σίγουρα όταν λέμε για υγρά το νερό είναι το πρώτο που μας έρχεται στο μυαλό, όμως δεν είναι και το μόνο μέσο ενυδάτωσης. Το γάλα, οι 100% φυσικοί χυμοί φρούτων μπορούν και αυτά κάλλιστα να συνεισφέρουν σημαντικά. Και μάλιστα, μπορεί να είναι και απαραίτητα για την ενυδάτωση των παιδιών. Μελέτες έχουν δείξει ότι καταναλώνοντας ποικιλία υγρών πετυχαίνουμε πιο εύκολα το στόχο μας για ενυδάτωση. Οπότε βάλτε ποικιλία! 

Τα παιδιά της σχολικής ηλικίας είναι σε θέση να μάθουν και να υιοθετήσουν τον ισορροπημένο τρόπο ζωής. Μην ξεχνάτε ότι σε αυτή την ηλικία, «ρουφάνε τη γνώση» σα σφουγγάρια! Εσείς, πόσο έτοιμοι είστε να τους προσφέρετε την καθοδήγηση που χρειάζονται;

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ