Τα οφέλη του φραγκόσυκου σε πεπτικό, ουροποιητικό και ανοσοποιητικό

8 Σεπτεμβρίου 2016

Οι καρποί του φραγκόσυκου, έχουν δεχθεί τελευταία ιδιαίτερη μνεία καθότι αποδεδειγμένα πια με πανεπιστημιακές μελέτες   ευνοούν σημαντικά το πεπτικό και ουροποιητικό σύστημα κι ακόμα περισσότερο το ανοσοποιητικό σύστημα λόγω της εξαιρετικής θρεπτικής τους αξίας που δίκαια έχει χαρακτηρισθεί στην κατηγορία με τα φυσικά super foods.

Περισσότερα μπορείς να διαβάσεις στο κείμενο του καθηγητή βιολογίας Ιωάννη Λύρα ΕΔΩ

καθώς και στη συνέντευξη του Δημήτρη Κουρέτα καθηγητή Φυσιολογίας του τμήματος Βιοχημείας-Βιοτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ΕΔΩ

rsz_fragosiko_paneri

Στο τελευταίο ταξίδι μου από τη Μάνη έφερα στην επιστροφή ένα μεγάλο τελάρο με φραγκόσυκα τα οποίο πραγματικά θα ήταν πολύ δύσκολο να καταναλωθούν πριν αλλοιωθούν οι καρποί,  καθότι όσα και να φας οι σπόροι που περιέχουν δεν σου επιτρέπουν τις υπερβολές. Όσον αφορά τα παιδιά, το δέχτηκαν πραγματικά με δυσκολία  και τους ήταν αδύνατο να φάνε περισσότερο από μισό καρπό τη φορά.

Έχοντας δοκιμάσει κατ’ επανάληψη τους εξαιρετικούς χυμούς φραγκόσυκου EnMani θέλησα να μπω στη διαδικασία να δοκιμάσω και τη δική μου προσωπική παραγωγή εκχύμωσης των λαχταριστών φραγκόσυκων που γέμιζαν το ψυγείο μου.

Γεύεσαι, πίνεις και δεν αγγίζεις

Καταρχάς θα πρέπει να σου υπενθυμίσω ότι το φραγκόσυκο δεν το αγγίζεις με το χέρι ούτε για αστείο. Πέρα από τα εμφανή αγκάθια που προστατεύουν το καρπό, ακόμα και το ελάχιστο χνούδι που απομένει αποτελείται από μικροσκοπικά αγκαθάκια που με την παραμικρή επαφή διαπερνούν το δέρμα σου και στη συνέχεια θα χρειαστείς μόνο μεγεθυντικό φακό και τσιμπιδάκι φρυδιών για να τα αποσύρεις από το δέρμα σου. Στο περιγράφω δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση διότι την πάτησα ως αρχάριος μια φορά, παρόλο που με είχαν προειδοποιήσει με τον ίδιο αυστηρό τρόπο. Τρείς μέρες έκανα να απαλλαγώ από την ενοχλητική αίσθηση της μικροσκοπικής βελόνας στα δάχτυλά μου.

Μόνο μαχαίρι και πιρούνι

Στο κείμενο του καθηγητή Ιωάννη Λύρα θα βρεις με ποιους τρόπους συλλέγονται οι ακανθώδης καρποί. Από το αρχικό στάδιο της συγκομιδής έως  και τη στιγμή της μεταφορά από το ψυγείο προς τον πάγκο που θα το καθαρίσεις, θα το κάνεις με χοντρό γάντι κουζίνας, είτε χρησιμοποιώντας απευθείας το πιρούνι.

Αν και δεν θεωρούμαι ειδήμων στο καθάρισμα του φραγκόσυκου, θα σου περιγράψω τον τρόπο που με δίδαξε ο φίλος μου Κώστας Ζαρέας όταν βρεθήκαμε στη Μάνη, ο οποίος και με εφοδίασε απ’ τις άγριες φραγκοσυκιές της περιοχής, τους καρπούς  που έφερα μαζί μου στην επιστροφή.

Εικόνα 1

Βυθίζεις ελαφρά το πιρούνι στον καρπό ώστε να είναι σταθερός και με το μαχαίρι κόβεις μια λεπτή φέτα από κάθε πλευρά.

rsz_fragosyko_1

Εικόνα 2

Με το μαχαίρι κάνεις μια ελαφριά παράλληλη τομή στον καρπό προκειμένου να μπορείς να ξεφλουδίσεις την εξωτερική μεμβράνη.

rsz_fragosiko_3

Εικόνα 3

Ξεφλουδίζεις προσεκτικά τον καρπό αποσπώντας τη σάρκα από τη φλούδα

rsz_fragosiko_4

Εικόνα 4

Χωρίς να ακουμπήσεις  ούτε εσωτερικά τις καθαρισμένες φλούδες με γυμνά χέρια, καθαρίζεις συνολικά 4 φραγκόσυκα για να τα χρησιμοποιήσεις στη συνέχεια.

rsz_fragosiko_5

Τελική ευθεία για το Νέκταρ

Τοποθετείς τους καθαρισμένους καρπούς στο multi ή στο blender και προσθέτεις κατά σειρά:

1/3 του φλιτζανιού κρύο νερό ή το χυμό από ένα στυμμένο πορτοκάλι και δυο τρία παγάκια ώστε να πάρει τη μορφή παγωμένη γρανίτας.

Πριν το σερβίρεις σε ποτήρι, θα χρειαστείς ένα μεγάλο σουρωτήρι (το μικρό θα στομώσει αμέσως)  και χρησιμοποιώντας από κάτω ένα μπολ ή ένα κατσαρολάκι, θα σουρώσεις καλά  τα υπολείμματα από τα σπόρια των καρπών και έτσι θα κρατήσεις μόνο τον καθαρό χυμό .

Αν αντί για παγάκια, προσθέσεις 100 γραμμάρια φυσικό γιαούρτι ή κεφίρ, ένα κουταλάκι του γλυκού φρέσκια γύρη μελισσών, τότε θα έχεις δημιουργήσει ένα πραγματικά βελούδινο smoothie με μια ανεπανάληπτη εξωτική γεύση.

Αν δεν έχεις φραγκόσυκα μπορείς να τα αντικαταστήσεις με μια μικρή ώριμη μπανάνα ή μια μικρή φέτα πεπόνι ή καρπούζι ή ένα φλιτζάνι βιολογικό σταφύλι χωρίς κουκούτσι  ή φρέσκες φράουλες ή οτιδήποτε άλλο φρούτο πιστεύεις ότι μπορεί να μετατρέψει σωστά σε χυμό το multi ή το blender σου. Εδώ ο χυμός του στυμμένου πορτοκαλιού ή το κρύο νερό, θα δώσει τα απαραίτητα υγρά ώστε ο χυμός από «πούλπα» να πάρει  τη μορφή του smoothie που προσδοκείς να δημιουργήσεις.

Μπορείς να συνδυάσεις το smoothie με ένα μικρό παστέλι ή μια μπάρα δημητριακών ή μια μπάρα ξηρών καρπών ή  με μια κουταλιά μουσκεμένουςξηρούς καρπούς.

Τους ξηρούς καρπούς, εναλλακτικά μπορείς να τους τρίψεις πρώτους όπως είναι μουσκεμένοι στο multi ή στο blender και στη συνέχεια θα προσθέσεις τα υπόλοιπα υλικά, διαφορετικά δεν θα κονιορτοποιηθούν σωστά και θα παραμείνουν κάποια μεγάλα κομμάτια στο χυμό σου. Μια άλλη εναλλακτική ιδέα είναι να προσθέσεις ένα κουταλάκι ταχίνι βιολογικής καλλιέργειας ή έτοιμο spread με μέλι & ταχίνι. Στη συνέχεια μπορείς να το απολαύσεις απευθείας από το ποτήρι ή τοποθετώντας δυο χοντρά καλαμάκια ώστε η ροή να είναι πραγματικά ευχάριστη.

Κι αν τελικά συνδυάσεις όλα τα υλικά όπως τα λέω, τότε δεν μπορώ να σου περιγράψω πόσο υπέροχο θα είναι αυτό που θα δοκιμάσεις, τόσο από άποψη γεύσης όσο και σε θρεπτική αξία.

Με το συνδυασμό  φρέσκου φρούτου, γαλακτοκομικού και ξηρών καρπών, το συγκεκριμένο smoothie με τη βελούδινη γεύση που δίνει ο αραιωμένος πολτός του φραγκόσυκου, τότε δεν θα έχεις απλώς ένα μικρό πλήρες γεύμα, αλλά ταυτόχρονα κι ένα μοναδικό εξαιρετικό θρεπτικό αποτέλεσμα, ιδιαίτερα πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες, βιταμίνες, αμινοξέα και μεταλλικά στοιχεία.

Αν αθλείσαι  (που δεν θα δεχθώ ότι δεν…) πιες το 30-60 λεπτά πριν την προπόνηση, όπως επίσης μπορείς να το πιεις και αμέσως μετά στην άσκηση ως ρόφημα αποκατάστασης.

Πως μπορείς να μεταφέρεις ένα  ρόφημα αποκατάστασης

Για να μην αλλοιωθούν τα θρεπτικά του συστατικά κατά τη διάρκεια της παραμονής σου στην προπόνηση, γέμισε ένα γυάλινο μπουκάλι με καπάκι, έως να σου χυθεί έστω μια σταγόνα, ώστε κλείνοντας πολύ καλά το καπάκι να μην έχει εγκλωβιστεί  καθόλου αέρας στο στόμιο του μπουκαλιού. Στη συνέχεια θα το γυρίσεις ανάποδα ώστε κάθε ίχνος αέρα να έχει αποκλεισθεί και θα το φυλάξεις σε ένα μικρό ισοθερμικό τσαντάκι με μια ή δυο παγοκύστες, που θα το πάρεις μαζί σου με την τσάντα της προπόνησής σου. Με τον τρόπο αυτό, θα το κρατήσεις ιδιαίτερα δροσερό μέχρι τη στιγμή που θα το πιεις και τότε θα νιώσεις να επανακάμπτουν όλες οι δυνάμεις σου και κυρίως να καταφέρεις να ελέγξεις σημαντικά την πείνα σου λόγω της αναμενόμενης υπογλυκαιμίας που επιφέρει η έντονη σωματική άσκηση.

Αν έχεις μαζί σου και το Αθλητικό Ποτό που σε θρέφει κατά τη διάρκεια της άσκησης που έχω περιγράψει σε προηγούμενη ανάρτηση ΕΔΩ τότε πάμε ολοταχώς για τους Ολυμπιακούς του Τόκιο.

Ελπίζω μονάχα, όταν θα φοράς το μετάλλιο στο στήθος, να με αναφέρεις στις ευχαριστίες σου, για τις συμβουλές που απλόχερα σου χάρισα μόλις ετούτη εδώ τη στιγμή…

Τη συγκεκριμένη επιλογή με το τίτλο «Δυναμωτικό Smoothie» μαζί με πολλές άλλες θα τη βρεις  και στην εφαρμογή Diet Coaching στο πακέτο Ιδεών – Συνταγών: «Συνταγές από την Πάτμο»

THIN POSITIVE & DIET COACHING Book - e-Pub - Application

Η φιλοσοφία  των επιλεγμένων συνδυασμών  για τη δημιουργία μικρών πλήρη γευμάτων  είναι βασισμένη στο βιβλίο  Thin Positive – Μυστικά ελέγχου της πείνας και της διατροφής από τις εκδόσεις Μεταίχμιο


Γράφτηκε απο τον Διαιτολόγο - Διατροφολόγο Ευάγγελο Ζουμπανέα (www.diatrofi.gr)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ