Μέχρι να κάνεις το ασυνείδητο συνειδητό, θα κατευθύνει τη ζωή σου και θα το ονομάζεις μοίρα

11 Οκτωβρίου 2016

Μέχρι να κάνεις το ασυνείδητο συνειδητό, θα κατευθύνει τη ζωή σου και θα το ονομάζεις μοίρα, έλεγε ο Γιουνγκ. Οι άνθρωποι παραδομένοι στο ασυνείδητο, προσωπικό και συλλογικό ψάχνουν , αναζητούν, πασχίζουν: να ανακαλύψουν νοήματα ζωής. Μπορεί άραγε ο άνθρωπος να αρπάξει τη μοίρα από τα μαλλιά και να την κατευθύνει εκεί που ο ίδιος θέλει; Και αν το ασυνείδητο γίνει συνειδητό όπως προτρέψει ο δάσκαλος παραπάνω ποιος εγγυάται ότι η αυτογνωσία δε μπορεί να σε καταστρέψει; Και τότε σκέφτεσαι, μήπως είναι καλύτερο το να παραδοθείς στη μοίρα;

Παραδομένοι σε επιθυμίες και θελήσεις. Σε σκέψεις για ηδονές σκοτεινές που δεν είχαν ζήσει. Η απόλαυση. Αυτό είναι που μετρά για τους πρωταγωνιστές του Φάουστ αυτό είναι που μετρά για μένα, για σένα για τον καθένα. Ο Φάουστ περιπλανόμενος μάγος πέρνούσε τη ζωή του φτιάχνοντας μαγικά μέχρι που συναντά τον Μεφιστοφελή και ανακαλύπτει τη πιο σκοτεινή πλευρά του εαυτού του.... Εκείνος θα του επιτρέψει να ζήσει στο έπακρο, να παραδοθεί στη ζωή που δεν έκανε ποτέ, όχι να είναι χαρούμενος αλλά να έχει τα πάντα. Το παν είναι εκείνο που μετρά. Να μπορεί να έχει όλες τις απολαύσεις. Τις υλικές, τις σαρκικές να βιώσει τον πόθο όχι το πάθος. Και έτσι κλείνει μαζί του ένα συμβόλαιο με τον διάβολο. Ο Μεφιστοφελής θα του εξασφαλίσει τα πάντα. Αλλά μετά, στην άλλη ζωή θα τον κάνει εκείνος ό, τι θέλει...

Πριν αρχίσω να παραλληλίζω τις κρυφές θελήσεις του Φόυστ με τις δικές μας στερημένες αλλά καθόλου αγαθές ζωές σκέφτηκα μια φράση από το κείμενο του έργου. Οι λέξεις ορθώνονται για να κρύψουν τα μεγάλα νοήματα (Ή κάπως έτσι). Ο καθένας λοιπόν, ας καλλιεργήσει, χωρίς κριτική τα νοήματα τα δικά του. Έχει άλλωστε μπροστά του όλες τις εκφράσεις της ανθρώπινης ψυχής. Εύκολα μπορεί να καταλάβει κανείς γιατί ο Αργύρης Πανταζάρας πήρε πέρυσι το βραβείο Χορν. Εγώ δεν τον είχα ξαναδεί. Το πρόσωπό του και η κίνησή του μπορούν να αποδώσουν σχεδόν όλα τα συναισθήματα. Ενώ την ίδια ώρα ο Νίκος Κουρής, επιτυχώς αναπαριστά όλες τις ανθρώπινες αντιδράσεις. Η ψυχή ο νους και το σώμα. Διαφορετικά και όλα μαζί ένα: Η συνύπαρξη των πρωταγωνιστών ήταν εξαιρετική.

Και έπειτα οι μεταμφιέσεις. Υπερβολικές τις χαρακτήριζε μια θεατής εκείνη που καθόταν πίσω μου. «Στο ελληνικό θέατρο δεν είναι μινιμαλιστές...» . Η σκηνοθέτης αξιοποίησε πολλά νεωτεριστικά στοιχεία, πάντρεψε το παρελθόν με το παρόν, το φαντασιακό με το ρεαλιστικό, έπαιξε με τους ήχους και τις κινήσεις. Παρόλα αυτά εγώ θα διαφωνήσω. Το αποτέλεσμα δεν είναι γκροτέσκο. ‘Άγγιξε την υπερβολή αλλά δεν υπερέβαλε. Βλέπεις αιματοχυσίες με ένταση αλλά και με τη χάρη μιας χορογραφίας. Τρεις σχεδόν ώρες έργου κυλούν χωρίς να το καταλάβεις. Με σεβασμό στο σώμα που δεν το αποκάλυπτε γυμνό παρά μόνο όταν υπήρχε ανάγκη, με ευρήματα απλά  στην υπηρεσία του συμβολισμού. Τι δε μου άρεσε; Πολλές φορές η δράση δε σε άφηνε να επεξεργαστείς την πληροφορία. Χρειαζόταν μια παύση ο νους για να μπορέσεις μέσα σου να αντιδράσεις.

Αποτέλεσμα εικόνας για φάουστ πανταζάρας

Αλλά είπαμε τα νοήματα του έργου είναι τόσα πολλά που όταν μπερδεύονται με τις προσωπικές σου σκέψεις μπορεί να θολώσουν τη θέασή σου. Οπότε και σίγουρος, δεν είμαι. Τελικά δεν κατάλαβα αν είναι εύκολο να μετατρέψεις το ασυνείδητο σε συνειδητό. Μπορώ και δεν μπορώ να αντισταθώ. Να αποφύγεις ή όχι αυτή που κατακεύασες, την μοίρα; Εκείνο που μάλλον έχει σημασία όχι η μοίρα σου αλλά η διαχείρησή της.

Γιώργος Κολέτσος

Αποτέλεσμα εικόνας για φάουστ πανταζάρας

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

 
Μετάφραση: Σπύρος Α. Ευαγγελάτος
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου
Σύμβουλος δραματουργίας: Πλάτων Μαυρομούστακος
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική σύνθεση: Γιώργος Πούλιος
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Κoμμώσεις: Talkin’heads
Βοηθός σκηνοθέτη: Καλλιόπη Παναγιωτίδου
Β’ Βοηθός Σκηνοθέτη : Βικτώρια Φώτα
Βοηθός σκηνογράφου: Μυρτώ Μεγαρίτου
Φωτογραφίες: Βάσια Αναγνωστοπούλου
Παραγωγή: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά & Λυκόφως - Γιώργος Λυκιαρδόπουλος
 
ΗΘΟΠΟΙΟΙ
 
Φάουστ: Νίκος Κουρής
Μεφιστοφελής: Αργύρης Πανταζάρας
Μαργαρίτα: Νάνσυ Σιδέρη
Μάρθα: Δήμητρα Βλαγκοπούλου
Βάγκνερ: Ερρίκος Μηλιάρης
Βάλεντιν: Κλήμης Εμπέογλου
Λίζα: Καλλιόπη Παναγιωτίδου
Σπουδαστής, Μάγισσα: Αγησίλαος Μικελάτος
 
Αποτέλεσμα εικόνας για φάουστ δημοτικό θέατρο Πειραιά
 
Συμμετέχουν επίσης 30 σπουδαστές από την Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου:
Δημήτρης Αθανασίου, Χρήστος Βασιλόπουλος, Αντώνης Γκούβας, Γεωργία Γρίβα, Εύη Δαέλη,
Μικαέλα Δάνα, Βαγγέλης Δαούσης, Τασούλα Δεληγιάννη, Δήμητρα Δερζάκου, Γιώτα Ζαμπελη, Κατερίνα Καλαμπουρίδου, Ματίνα Κανδύλα, Ρένα Καραγιάννη, Ελένη Καρκανίδα, Αναστασία Κόμη, Μαριάνθη Κολιάκη, Μαιρινίκη Λύκου, Νάγια Μητσάκου, Σίλια Μουστάκη, Αλέξανδρος Παυλίδης, Δημήτρης Ποπλίδης, Νάγια Πυργαρούση, Γιάννης Στρατέλης, Κατερίνα Ταπέ, Νάνσυ Τριανταφύλλου, Αλεξάνδρα Φαρδελακη
 
Αποτέλεσμα εικόνας για φάουστ δημοτικό θέατρο Πειραιά


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ
Τα νέα της ημέρας
11:39 Νέα επίθεση του ISIS αναμένει η ΕΕ
Γιατί δε φεύγουμε από σχέσεις που μας κάνουν κακό
Καλησπερα σας ειμαι 25 χρονων και εχω μια...
Σχέση: Όταν ο άνδρας δε θέλει να είστε συνέχεια μαζί
Καλησπερα σας ονομαζομαι εφη και ειμαι 33...