Το Sweet Mambo της Πίνα Μπάους στη Στέγη

28 Οκτωβρίου 2016

«Αναζητώ να μιλήσω για τη ζωή που μας περιβάλλει, για την ύπαρξη, για μας. Το ουσιώδες πρόβλημα είναι ότι η ζωή δεν μπορεί πάντοτε να χορευτεί με παραδοσιακές αισθητικές φόρμες» είχε δηλώσει κάποτε η Πίνα Μπάους, προσδιορίζοντας τα πιστεύω της. Έχουν περάσει επτά χρόνια από τον θάνατο της μεγάλης κυρίας του γερμανικού χοροθεάτρου αλλά τα έργα της εξακολουθούν να μας ταξιδεύουν σε κόσμους όπου όλοι αναγνωρίζουμε τον εαυτό μας.

«Ποιητικό, διαχρονικό, κομψό και εύγλωττο» χαρακτήρισαν οι κριτικοί το Sweet Mambo, το προτελευταίο έργο (2008) της θρυλικής χορογράφου, που διέρρηξε τα όρια μεταξύ χορού και θεάτρου και επηρέασε καταλυτικά την πορεία του ευρωπαϊκού χορού.

Η παράσταση έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, (3-6 Νοεμβρίου στις 20:30), από την ομάδα της Πίνα Μπάους, το Χοροθέατρο του Βούπερταλ, που φέρει το όνομά της πλέον και συνεχίζει να παρουσιάζει τις δουλειές της, μετά τον θάνατο της το 2009.

Στο Sweet Mambo, έξι γυναίκες και τρεις άντρες εμφανίζονται και εξαφανίζονται μέσα σε ένα υποβλητικό τοπίο ατελείωτων μέτρων αέρινου υφάσματος. Επικοινωνούν μέσα από την επιθυμία και τον φόβο, το γέλιο και την οδύνη, τη μοναξιά και την τρυφερότητα, ενώ λικνίζονται στους ρυθμούς και τις μελωδίες των Portishead, του Brian Eno, του Rene Aubry, του Tom Waits και της Nina Simone.

Στο σύμπαν που δημιουργεί η Πίνα Μπάους, η γραμμική αφήγηση είναι περιττή και οι ερωτήσεις έχουν μεγαλύτερη σημασία από τις απαντήσεις. Όλα είναι πιθανά και όλα συνυπάρχουν σε αυτό το κολάζ της ανθρώπινης εμπειρίας. Μικρές καθημερινές ιστορίες, μια σύντομη εξομολόγηση, μια αδιόρατη χειρονομία, ένα χαρούμενο γέλιο, ένας πνιγμένος λυγμός. Και, μέσα στην απουσία της, η μεγάλη χορογράφος μοιάζει να μας κλείνει το μάτι και να μας παροτρύνει να εξερευνήσουμε και να αγκαλιάσουμε την πολυπλοκότητα της ύπαρξής μας.

Η Πίνα Μπάους (1940-2009) σπούδασε χορό στη διάσημη σχολή Folkwang υπό τη διεύθυνση του Kurt Jooss, πρωτοπόρου του γερμανικού εκφραστικού χορού, καθώς και στην Julliard School of Music στη Νέα Υόρκη. Το 1973 ανέλαβε τη διεύθυνση του χοροθεάτρου του Βούπερταλ και προσκλήθηκε για παραστάσεις στην Ευρώπη, την Αμερική, την Ασία και την Αυστραλία.

Το ονειρικό σκηνικό τοπίο του έργου δημιoύργησε ο διάσημος σκηνογράφος Peter Pabst, στενός συνεργάτης και φίλος της Μπάους, ο οποίος έχει σχεδιάσει τα σκηνικά για 25 έργα της. Στο Sweet Mambo αποφάσισε να προβάλει και σκηνές από το γερμανικό μελόδραμα Blue Fox (1938) του Ρώσου σκηνοθέτη Viktor Tourjansky.

Η χορεύτρια και ενδυματολόγος Marion Cito, συνεργάτρια της Πίνα Μπάους από το 1980, ντύνει στο Sweet Mambo τις γυναίκες με μεταξωτές τουαλέτες και τους άντρες με βραδυνά κοστούμια, αναδεικνύοντας συμβολικά τις φαντασιώσεις καθημερινών ανδρών και γυναικών, αλλά και τον σημαντικό ρόλο των ρούχων στην επιδίωξη της επιθυμίας μας.

Ο Matthias Burkett και ο Andreas Eisenschneider συνεργάζονταν στενά για να εξασφαλίσουν τη μουσική επένδυση των έργων της Μπάους.

Το Σάββατο 5 Νοεμβρίου, μετά την παράσταση, θα κοινό θα έχει τη δυνατότητα να συζητήσει με τους συντελεστές. 
Συντονισμός: Νίνα Αλκαλάη, θεωρητικός χορού

http://www.sgt.gr/gre/SPG1744/

Ακόμη, στις 29 και 30 Οκτωβρίου θα διεξαχθεί διήμερο εργαστήριο με τον Rainer Behr, μέλος του Tanztheater Wuppertal Pina Bausch πάνω στις μεθόδους και την κινησιολογία της Pina Bausch.

Στο εργαστήριο θα μελετηθεί ένα δείγμα από το κινητικό ρεπερτόριο της Pina Bausch μέσα από την εξέταση μιας σκηνής του έργου Τhe Rite of Spring (Η ιεροτελεστία της άνοιξης), που χορογράφησε η ίδια. Οι χορευτές θα επικεντρωθούν αρχικά σε μια ομαδική χορογραφία του έργου και στη συνέχεια θα διδαχθούν ένα σόλο του Rainer Behr. Έπειτα, υπό τις οδηγίες του ίδιου, οι συμμετέχοντες θα εφαρμόσουν συλλογικά και δημιουργικά τις μεθόδους με τις οποίες η Pina Bausch δούλευε με τους χορευτές και ανέπτυσσε την κινησιολογία των έργων της.

http://www.sgt.gr/gre/SPG1835/

Λεωφόρος Συγγρού 107
Εισιτήρια: 210 9005 800

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Edgar Wallace
Η Σκέψη της ημέρας
3:17 Edgar Wallace