Αγκυλοποιητική Σπονδυλίτιδα: Τί πρέπει να γνωρίζουν οι πάσχοντες

4 Νοεμβρίου 2016

Πόνος

Ένα από τα βασανιστικά ενοχλήματα στην  ΑΣ είναι ο πόνος , όχι με την κούραση αλλά ο πόνος όταν δεν κάνεις τίποτα.  Ο πόνος και η δυσκαμψία είναι πιο έντονη το πρωί , όταν ξεκινάει η μέρα. Πόνος όχι μόνο στην μέση αλλά και στον αυχένα, στους ώμους, στα ισχία. Σε συνδυασμό με τα φάρμακα τα παρακάτω θα βοηθήσουν με τον πόνο.

Άσκηση και διατάσεις

Είναι πολύ σημαντική η συνεχής κίνηση και άσκηση στα άτομα με ΑΣ για να διατηρηθεί η ευλυγισία τους. Καλό θα είναι να αποφεύγονται οι υψηλής αντοχής άσκησης. Η καλύτερη ώρα άσκησης είναι μέσα στην διάρκεια της ημέρας την ώρα που είναι λιγότερη η δυσκαμψία και στην πλήρη δράση των φαρμάκων

Καλή στάση σώματος

Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η στάση σώματος  όλη την διάρκεια της ημέρας. Η θέση που κάθεστε πρέπει να είναι ευθυτενής με το κεφάλι να κοιτάει μπροστά  και κάθε μισή με μία ώρα μικρές κινήσεις πλήρους εύρους κινήσης βοηθάνε στην δυσκαμψία.

Στάση σώματος κατά τον ύπνο

Ένα σκληρό στρώμα και ένα μαξιλάρι που στηρίζει καλά τον αυχένα είναι απαραίτητα. Η καλύτερη θέση είναι μπρούμυτα. Αν δεν σας βολεύει κοιμηθείτε στο πλάι και το πρωί ξαπλώστε  για λίγο μπρούμυτα με το κεφάλι για λίγο δεξιά κ μετά αριστερά.

 

Ύπνος

Ο καλός ύπνος δεν είναι κάτι το δεδομένο στα άτομα με ΑΣ καθώς ο πόνος στο δεύτερο μισό της βραδιάς τους ξυπνάει με αποτέλεσμα μεγαλύτερη πρωινή δυσκαμψία και δυσφορία. Οι διαταραχές ύπνου συσχετίζονται με κατάθλιψη, stress , βραδινό άλγος και οσφυαλγία.

Η κακή ποιότητα και η βραδινή οσφυαλγία μπορεί να είναι ένδειξη ότι η νόσος δεν ελέγχεται τόσο καλά και πιθανόν να χρειάζεται τροποποίηση της αγωγής. Μπορεί να οφείλεται όμως στην στάση σώματος που έχουν οι ασθενείς κατά τον ύπνο. Τα πολλά κ μεγάλα μαξιλάρια προκαλούν άλγος στον αυχένα, ιδιαίτερα όταν αυτά μετακινηθούν κατά την διάρκεια του ύπνου. Το ίδιο συμβαίνει και με την τοποθέτηση του μαξιλαριού κάτω από τα πόδια.. Αρχικά ανακουφίζει αλλά αν μετακινηθεί κατά την διάρκεια του ύπνου προκαλεί πόνο λόγω αλλαγής στάσης σώματος. Ένα ανατομικό στρώμα μπορεί να ανακουφίσει τους πόνους κατά τον ύπνο.

Η ποσότητα ύπνου είναι επίσης σημαντική. Σύμφωνα με τον οργανισμό υγείας 7-9 ώρες ύπνου είναι απαραίτητες. Αποφεύγοντας την τηλεόραση, την μουσική , ή άλλες ηλεκτρονικές συσκευές πριν τον ύπνο βοηθάει στο να εφαρμοσθεί  ένα πρόγραμμα ύπνου.  Η έλλειψη ύπνου μπορεί να φέρει εκνευρισμό. Ένα πρόγραμμα το πρωί που στοχοποιεί την δυσκαμψία, την οσφυαλγία και την φλεγμονή μπορεί να βοηθήσει,  αυτό περιλαμβάνει πρωινή άσκηση και διατάσεις σε συνδυασμό με αντιφλεγμονώδη.

 

Καθημερινό Πρόγραμμα ασκήσεων

Μετά από ένα ζεστό μπάνιο είναι πιο εύκολο να εκτελεστούν οι ασκήσεις. Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας ή έναν φυσιοθεραπευτή πριν ξεκινήσετε οποιοδήποτε πρόγραμμα άσκησης.

1. Άσκηση για καλή στάση σώματος. Ακουμπήστε στον τοίχο και φροντίστε η πλάτη, οι ώμοι,  οι φτέρνες, ο πισινός να ακουμπάνε στον τοίχο. Πιέστε το κεφάλι προς το πίσω χωρίς να το γείρετε. Μείνετε εκεί για 5 δευτερόλεπτα. Επαναλάβετε 10 φορές. Για μεγαλύτερη ευκολία αυτή η άσκηση μπορεί να γίνει και στο έδαφος.
2. Ευλυγισία άνω μέρους κορμού. Σε όρθια θέση με τα πόδια λίγο ανοιχτά και τα χέρια στην μέση , προσπαθήστε να γυρίσετε τον κορμό για να κοιτάξετε πίσω από την πλάτη σας, χωρίς να στρέψετε το κορμί από την μέση και κάτω. Μείνετε εκεί 5 δευτερόλεπτα. Επαναλάβετε 5 φορές από κάθε πλευρά. Για μεγαλύτερη ευκολία μπορείτε να την κάνετε και σε καθιστή θέση.
3. Ασκήσεις αναπνοής . Αναλυτικά πιο κάτω.
4. Άσκηση ενδυνάμωσης μέσης. Ξαπλώστε στο έδαφος με τα πόδια λυγισμένα. Σηκώστε την λεκάνη από το έδαφος και μείνετε για 5 δευτερόλεπτα. Επανέρχεστε στην αρχική θέση αργά.

5. Άσκηση διατάσεων της πλάτης. Ξαπλώστε στο έδαφος με τα χέρια πίσω από το κεφάλι. Λυγίστε τα γόνατα και προσπαθήστε να τα γυρίσετε στην μία πλευρά έχοντα ακουμπισμένα τα πέλματα στο έδαφος και τα γόνατα ενωμένα. Επαναλαμβάνετε και από τις δύο πλευρές.

6. Άσκηση ενδυνάμωσης των μυών της. Ξαπλώστε μπρούμυτα στο έδαφος με τα χέρια στο πλάι του σώματος. Σηκώστε το ένα πόδι από το έδαφος τεντωμένο. 5 επαναλήψεις από κάθε πόδι. Είναι πιο εύκολο αν τα χέρια είναι τεντωμένα μπροστά.
7. Άσκηση ενδυνάμωσης άνω μέρους πλάτης. Μπρούμυτα και τα χέρια δίπλα στο κεφάλι ανασηκώνουμε το πάνω μέρος του κορμού με την βοήθεια των χεριών . η λεκάνη και τα πόδια πρέπει αν μένουν στο έδαφος.
8. Άσκηση ενδυνάμωσης γλουτών. Γονατιστοί στο έδαφος και ακουμπήστε στα τέσσερα. Ανασηκώστε το δεξί χέρι και το αριστερό πόδι τεντωμένα. Μείνετε για 5 δευτερόλεπτα. Προσπαθήστε να μην γυρίσετε το κορμί σας. 5 επαναλήψεις σε κάθε πόδι.

 

Ασκήσεις αναπνοής

Οι ασθενείς με ΑΣ συχνά έχουν πρόβλημα στο να πάρουν βαθιά αναπνοή γιατί ο θωρακικός κλωβός δεν  εκπτύσσεται.

Διαφραγματική αναπνοή

Ξαπλώστε στο πάτωμα με τα χέρια τοποθετημένα πάνω στο στομάχι. Στην βαθιά αναπνοή το στομάχι ανασηκώνει τα χέρια ψηλά. Στην εκπνοή τα χέρια ξανακατεβαίνουν. Με αρκετή συγκέντρωση και πρακτική , η αναπνοή γίνεται αποδοτικότερη.

Έκπτυξη θωρακικού κλωβού

Ξαπλώστε σε σκληρή επιφάνεια με τα χέρια πάνω στα πλευρά. Πάρτε βαθιά αναπνοή και κρατήστε την όσο μπορείτε. Στην εκπνοή μπορείτε να ασκήσετε μερική πίεση στα πλευρά προς τα κάτω με τα χέρια. Για μεγαλύτερη αντοχή προσπαθήστε να πάρετε βαθιά αναπνοή όσο τα χέρια θα φέρνουν αντίσταση στα πλευρά. 

Σε καθιστή ή όρθια θέση με τους αγκώνες λυγισμένους και τις παλάμες προς τα πάνω, σαν να κρατάτε έναν δίσκο. Στην βαθιά εισπνοή τα χέρια ανοίγουν προς τα έξω, ενώ τα χέρια μένουν κοντά στο σώμα. Στην εκπνοή τα χέρια επανέρχονται στην αρχική τους θέση. 

Κάπνισμα

Το τσιγάρο είναι ένας ισχυρός παράγοντας κινδύνου εμφάνισης ΑΣ σύμφωνα με μελέτη δημοσιευμένη τον Αύγουστο του 2014. Από την στιγμή της διάγνωσης της ΑΣ το κάπνισμα επηρεάζει το σώμα και την πορεία της νόσου. Μελέτη δημοσιευμένη τον Ιούνιο του 2014 έδειξε άμεση συσχέτιση ανάμεσα στην ποσότητα του καπνίσματος και την επιθετικότητα της νόσου. Αν και δεν έχει ξεκαθαριστεί με ποιο τρόπο επηρεάζει το κάπνισμα την νόσο , φαίνεται να υπάρχει συσχέτιση του καπνίσματος και των προφλεγμονωδών αποτελεσμάτων του , ενώ δεν μπορεί να αποκλειστεί η βλάβη που μπορεί να προκαλούν άλλα συστατικά του τσιγάρου.

Το κάπνισμα αυξάνει το ρίσκο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Τα  άτομα που νοσούν από ΑΣ έχουν ήδη αυξημένο καρδιαγγειακό κίνδυνο, ο οποίος αυξάνει περισσότερο στα άτομα που καπνίζουν.

Όσοι έχουν ΑΣ έχουν περιοριστικού τύπου πνευμονοπάθεια, επειδή δεν έχουν την δυνατότητα να εκπτύξουν τον θωρακικό κλωβό. Το κάπνισμα είναι επιβαρυντικό για αυτούς.

Η ποιότητα ζωής των ασθενών με ΑΣ που καπνίζουν είναι χειρότερη από τους μη καπνιστές, επειδή χειροτερεύουν τα συμπτώματα της νόσου όπως ο πόνος.

Η άσκηση είναι πολύ σημαντική για τους ασθενείς με ΑΣ  καθώς μειώνει και την φλεγμονή. Στους καπνιστές όμως επηρεάζεται η αναπνευστική και καρδιακή τους λειτουργία και τα οφέλη της άσκησης είναι μικρότερα.

Μελέτη του 2014 ανέδειξε περισσότερες οστικές βλάβες στους σπονδύλους των καπνιστών από ότι των μη καπνιστών σε ασθενείς που πάσχουν από ΑΣ.

Ασθενείς με ΑΣ έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να πάσχουν από το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών. Το ρίσκο νοσηρότητας αυξάνεται στους καπνιστές. 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΕΥΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΡΕΥΜΑΤΟΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Γιατί δε φεύγουμε από σχέσεις που μας κάνουν κακό
Καλησπερα σας ειμαι 25 χρονων και εχω μια...
Σχέση: Όταν ο άνδρας δε θέλει να είστε συνέχεια μαζί
Καλησπερα σας ονομαζομαι εφη και ειμαι 33...