Πότε μαθαίνουν καλύτερα τα μωρά;-νέα έρευνα

25 Νοεμβρίου 2016

Ερευνητές στο Cambridge θεωρούν ότι τα μωρά μαθαίνουν καλύτερα όταν τα κύματα του εγκεφάλου τους είναι συγχρονισμένα με των γονιών τους.

Η μελέτη έδειξε επίσης ότι είναι εναρμονισμένα με τη βρεφική ομιλία (baby talk) και τα παιδικά τραγουδάκια.

Σύμφωνα με την έρευνα, τα μωρά χρειάζεται να αισθάνονται ασφαλή και ότι τα αγαπάνε ώστε συνδέσεις στον εγκέφαλο που θα τους επιτρέπουν να μαθαίνουν αποτελεσματικά να αναπτυχθούν επαρκώς.

Τα ευρήματα προκύπτουν από ένα πρόγραμμα σάρωσης (scanning) του εγκεφάλου των μωρών στο Πανεπιστήμιο του Cambridge.

Για ένα νεογέννητο ο κόσμος είναι μια συρροή (rush) εικόνων και ήχων, μια υπερφόρτωση πληροφοριών, στη συνέχεια, σταδιακά αρχίζει να φαίνεται καθαρά. Τα μωρά σύντομα μαθαίνουν να αναγνωρίζουν πρόσωπα και φωνές, πώς να κινούνται, να καταλαβαίνουν τη γλώσσα και να βγάζουν νόημα για όσα τα περιτριγυρίζουν.

Πρόκειται για μια κρίσιμη στιγμή στη ζωή μας, όταν σημαντικές συνδέσεις σχηματίζονται στον εγκέφαλο.

Για να κατανοήσουν τον τρόπο που αυτό συμβαίνει, οι ερευνητές σε εργαστήριο για μωρά στο Cambridge σκανάρουν τον εγκέφαλο τους και εκείνον των μαμάδων τους τη στιγμή που αλληλεπιδρούν σε μαθησιακές δραστηριότητες.

Οι πρώιμες ενδείξεις συνιστούν ότι όταν τα κύματα του εγκεφάλου των μαμάδων και των μωρών δεν είναι συντονισμένα, τα μωρά δεν μαθαίνουν αρκετά καλά. Αντίθετα, όταν οι δύο ομάδες εγκεφαλικών κυμάτων είναι συγχρονισμένες μοιάζουν να μαθαίνουν πιο ουσιαστικά.

Η Dr Victoria Leong, επικεφαλής της έρευνας, διαπίστωσε ότι τα βρέφη απορροφούν τις πληροφορίες όταν η μητέρα τους χρησιμοποιεί μια κατευναστική τραγουδιστή φωνή, 'μωρουδίστικα' (motherese). Σύμφωνα με την ίδια, τα παιδικά τραγουδάκια είναι μια ιδιαίτερα καλή μέθοδος προκειμένου οι μαμάδες να συγχρονιστούν με τα μωρά τους. "Παρόλο που μας φαίνεται παράξενο, τα βρέφη λατρεύουν να ακούν 'μωρουδίστικα', περισσότερο απ' ό,τι τον ενήλικο λόγο. Κρατά καλύτερα την προσοχή τους και το συγκεκριμένο είδος λόγου τους ακούγεται καθαρότερο. Συνεπώς ξέρουμε ότι όσο περισσότερο έρχονται σε επαφή με αυτά, τόσο αποτελεσματικότερα αναπτύσσουν τη γλώσσα." Η Dr Leong υποστηρίζει ότι το ίδιο συμβαίνει χωρίς αμφιβολία και όταν στα βρέφη λένε παιδικά τραγουδάκια ή μιλούν 'μωρουδίστικα' οι μπαμπάδες, οι παππούδες ή όποιος άλλος έχει αναλάβει τη φροντίδα τους αλλά τα πειράματά της μέχρι σήμερα επικεντρώνονται στην επικοινωνία των μαμάδων με τα μωρά. "Ο εγκέφαλος των βρεφών ανταποκρίνεται στα 'μωρουδίστικα', πράγμα που εξηγεί γιατί είναι τόσο αποδοτικό όχημα για να δέχονται τα μωρά νέες πληροφορίες."

Η ομάδα της Dr Leong βρήκε επίσης ότι τα βρέφη ανταποκρίνονται περισσότερο όταν υπάρχει παρατεταμένη οπτική επαφή. Οι μαμάδες που τραγουδούσαν παιδικά τραγουδάκια κοιτάζοντας απευθείας τα μωρά τους κρατούσαν την προσοχή τους εξαιρετικά σημαντικότερα από όσες απέστρεφαν το βλέμμα, έστω και περιστασιακά.

Θα έπρεπε λοιπόν οι πολυάσχολοι γονείς να ανησυχούν εάν που και που ρίχνουν ματιές στο κινητό τους την ώρα που φροντίζουν τα μωρά τους;

"Όχι, καθόλου" διαβεβαιώνει η Dr Leong. "Σε γενικές γραμμές, οι περισσότεροι γονείς κάνουν θαυμάσια δουλειά. Η ανάπτυξη του εγκεφάλου επηρεάζεται μόνο σε ακραίες περιπτώσεις παραμέλησης ή έλλειψης προσοχής."

Τα ευρήματα της Dr Leong ότι τα βρέφη αντιδρούν καλά στην αυθεντική, πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία έχουν τη βάση τους στις συμπεριφορικές σπουδές. Αυτό που είναι καινούριο είναι ότι η ομάδα της προσπαθεί να ανακαλύψει τι συμβαίνει μέσα στο μυαλό όταν τα μωρά τυγχάνουν ποιοτικής προσοχής.

"Δουλειά μου είναι να κατανοήσω το νευρολογικό υπόστρωμα αυτών των φαινομένων. Το πώς ο εγκέφαλος του μωρού μεταχειρίζεται τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις με τη μητέρα του και το πώς αυτό συμβάλλει στη μάθηση." εξηγεί η Dr Leong.

Τα μωρά μαθαίνουν κάνοντας συνδέσεις στον εγκέφαλο τους όταν έρχονται σε επαφή με κάτι καινούριο. Παίρνει χρόνια στον ανθρώπινο νου να εξελιχθεί επειδή έχουμε τόσα πολλά να αφομειώσουμε. Τα βρέφη εξερευνούν διαφορετικούς τρόπους να βγάλουν νόημα με τον κόσμο, κυρίως μέσω του παιχνιδιού, μέχρι που ξαφνικά γίνεται μια τομή για να σχηματιστεί στη συνέχεια μια σύνδεση που ενδυναμώνεται στον εγκέφαλο.

Ωστόσο, σύμφωνα με την Dr Kirstie Whitaker, ερευνήτρια του εγκεφάλου στο Τμήμα Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου του Cambridge, αυτό κάποιες φορές μπορεί να συμβαίνει πολύ γρήγορα. "Εάν τα μωρά βιώσουν στρες νωρίς στη ζωή τους, ο νους τους αναπτύσσεται σχετικά γρήγορα και έτσι αντί να επινοήσουν τις καλύτερες δυνατές συνδέσεις, επιλέγουν εκείνες που είναι αρκετά καλές. Κατά συνέπεια, ένας από τους λόγους που προτείνω ένα υποστηρικτικό περιβάλλον με φροντίδα είναι για να επιτραπεί στα παιδιά να πειραματιστούν και να παραμείνουν σε αυτό το ιδιαίτερα φιλοπερίεργο και ευέλικτο στάδιο της ανάπτυξης του εγκεφάλου όσο το δυνατόν περισσότερο."

Άρα, η έρευνα προτείνει ότι η αγάπη βοηθά να σχηματιστούν οι συνδέσεις που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη του εγκεφάλου;

"Οι συμπεριφορές που η αγάπη παράγει, το να εμπλέκουμε ο ένας τον άλλο σε συζήτηση, να δίνουμε προσοχή και να είμαστε παρόντες στο εδώ και τώρα κάνουν καλό στη μάθηση." καταλήγει η Dr Leong. 

 

Πηγή: bbc.com 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Όσκαρ Ουάιλντ
Η Σκέψη της ημέρας
17:58 Όσκαρ Ουάιλντ