Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες: Γιατί δεν πρέπει να κάθονται δίπλα στο παράθυρο της τάξης

<p>Και άλλες χρήσιμες πληροφορίες για εκπαιδευτικούς και γονείς </p>
<p><strong>Ελένη Λαζαράτου</strong><br /><strong>Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδοψυχιατρικής</strong></p>
<p> </p>
<p>Τα παιδιά με δυσκολίες στη μάθηση είναι σημαντικό να μην χαρακτηρίζονται ως τεμπέληδες ή αδιάφοροι. Οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να είναι ενημερωμένοι για τη φύση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα παιδιά αυτά και να τις λαμβάνουν υπόψη τους.</p>
<p>Συχνά με τις μαθησιακές δυσκολίες συνυπάρχουν προβλήματα διάσπασης προσοχής ή υπερκινητικότητας. Έτσι είναι καλό τα παιδιά να κάθονται στα μπροστινά θρανία μακριά από το παράθυρο ώστε να δέχονται λιγότερα οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα που θα μπορούσαν να τους αποσπάσουν την προσοχή. Μπορεί να φανεί επίσης διευκολυντικό να κάθονται με κάποιο καλό και ήσυχο μαθητή που θα τα βοηθάει να κρατάνε σημειώσεις. Είναι σημαντικό ο δάσκαλος να ενθαρρύνει γενικότερα τη συνεργασία και τον αλληλοσεβασμό ανάμεσα στους μαθητές, και να επιβραβεύει την προσπάθεια. <br />Τα παιδιά με δυσλεξία ή άλλες μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται να καταβάλλουν μεγαλύτερη προσπάθεια ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα. Συχνά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να αντιγράψουν από τον πίνακα επειδή γράφουν αργά κι έτσι μπορεί να μην προλάβουν να κρατήσουν σημειώσεις, χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να σκεφτούν και να οργανώσουν τους σκέψεις τους, οπότε πρέπει να τους δίνεται ο χρόνος αυτός.</p>
<p>Οι εκπαιδευτικοί επίσης μπορούν να κάνουν περισσότερες βοηθητικές ερωτήσεις για να εκμαιεύσουν τις γνώσεις των παιδιών ή να κάνουν την ερώτηση με απλά λόγια. Με απλό και σύντομο τρόπο θα πρέπει να δίνονται και οι οδηγίες. Όταν επίσης οι ασκήσεις είναι μεγάλες ο δάσκαλος μπορεί να τις δουλέψει σε μικρότερα μέρη δίνοντας σαφείς οδηγίες για το κάθε ένα από τα βήματα και τη σειρά που πρέπει να γίνουν. Εάν κάποιος μαθητής δυσκολεύεται στην επίλυση μιας άσκησης μπορεί να τον βοηθήσει ατομικά ή να του δώσει περισσότερες επεξηγήσεις όταν τις χρειάζεται.. Εάν η ύλη είναι μεγάλη για τις δυνατότητες του μπορεί να φροντίσει διακριτικά να του πει πως αρκεί να διαβάσει ένα μέρος αυτής. Μαζί με τους μαθητές μπορεί να βρουν και να υπογραμμίσουν τις λέξεις κλειδιά του μαθήματος, το οποίο θα τους βοηθήσει να διαβάσουν πιο εύκολα στο σπίτι, να κάνουν πιο γρήγορα την επανάληψη τους και να θυμηθούν τα κύρια και απαραίτητα στοιχεία του μαθήματος.<br /> Το υλικό ή οι σημειώσεις του μαθήματος μπορούν να παρέχονται σε φωτοτυπίες καθαρογραμμένες, με εικόνες για να κεντρίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών με ευχάριστο τρόπο. Όταν πρόκειται για κάποιο τεστ ή άσκηση για το σπίτι ο δάσκαλος χρειάζεται να βεβαιωθεί πως οι μαθητές του έχουν σημειώσει και κατανοήσει τι πρέπει να κάνουν.</p>
<p>Γενικά είναι σημαντικό να υπάρχουν σαφείς στόχοι και οδηγίες για κάθε μάθημα. Tα σχεδιαγράμματα με χρώματα και εικόνες βοηθούν πολύ στα μαθήματα αποστήθισης όπως η ιστορία. Μια άλλη μέθοδος που βοηθάει σημαντικά στην απομνημόνευση είναι οι νοερές εικόνες όπου ο εκπαιδευτικός ζητάει από τα παιδιά να φανταστούν για παράδειγμα στο μάθημα της ιστορίας το σκηνικό των γεγονότων που διαδραματίζονται στο συγκεκριμένο μάθημα. Επιπλέον μπορεί να συνοδέψει την παράδοση του μαθήματος με σχετικά βίντεο ή λογοτεχνικά κείμενα να την κάνει έτσι πιο ζωντανή και παραστατική και να χρησιμοποιήσει τρόπους για να θυμούνται τα παιδιά δύσκολα ονόματα ή στοιχεία του μαθήματος. <br />Η συνεργασία με τους γονείς, η συζήτηση των προβλημάτων μπορεί να δώσει αποτελεσματικότερες λύσεις και να εξασφαλίσει τη συνέχεια ανάμεσα στο σχολικό περιβάλλον και το σπίτι.</p>
<p><br />H διαδικασία των εξετάσεων προκαλεί από μόνη της ένα σημαντικό βαθμό άγχους στα περισσότερα παιδιά. Η δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος και η προσέγγιση του κάθε παιδιού με υπομονή και συμπάθεια ιδιαίτερα του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να το ανακουφίσει και να μεγιστοποιήσει την επίδοση του σε αυτές. Εάν ένας μαθητής χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να οργανώσει τις σκέψεις και την απάντηση του, αυτός θα πρέπει να του παρέχεται Το δικαίωμα του άλλωστε να δίνει προφορικά εξετάσεις όταν η απόδοση του είναι πολύ καλύτερη στον προφορικό από ό,τι στον γραπτό λόγο είναι πλέον κατοχυρωμένο και νομοθετικά. Ο εκπαιδευτικός μπορεί επίσης να βοηθήσει τον μαθητή που έχει ασθενή μνήμη με περισσότερες ερωτήσεις προκειμένου να πάρει τις πληροφορίες που του ζητάει, να χρησιμοποιήσει κλειστές ερωτήσεις τύπου ναι/όχι αποφεύγοντας να δώσει σημασία στις λεπτομέρειες ακόμη και να κάνει την εξέταση με τη μορφή συζήτησης ή να επιτρέψει τα βιβλία να είναι ανοιχτά. Όταν χρειάζεται να δοθούν οδηγίες ή επεξηγήσεις αυτές θα πρέπει να δίνονται με απλά λόγια και σύντομο τρόπο. Εάν η εξέταση μπορεί να γίνει μέσα από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τότε θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί.</p>
<p> </p>

Σχετικά άρθρα