Γιώργος Κουμεντάκης: ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: ξεκίνησε τη λαμπρή πορεία του στα 18 του και έχει συνεργαστεί με πολύ καταξιωμένους Έλληνες σκηνοθέτες ενώ έργα του έχουν παιχτεί από σπουδαίες ορχήστρες του εξωτερικού

11 Ιανουαρίου 2017

Ο Γιώργος Κουμεντάκης ορίστηκε πρόσφατα -στα τέλη του 2016- ως ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, τα καθήκοντά του θα αναλάβει στις 3 Φεβρουαρίου,  οπότε και λήγει η θητεία του νυν καλλιτεχνικού διευθυντή Μύρωνα Μιχαηλίδη.

 

Στα 56 του χρόνια, έχει δώσει πάνω από 70 συναυλίες και έχει συνθέσει πάνω από 40 έργα για ορχήστρα, μουσική δωματίου, ορχήστρα δωματίου, όπερες, ορατόριο, μουσική για μπαλέτο, θέατρο και αρχαία τραγωδία.

Καταγωγή - Σπουδές

Γεννήθηκε στο Ρέθυμνο της Κρήτης το 1959. Το 1964, σε ηλικία 6 ετών, αρχίζει στην Κρήτη να μαθαίνει μουσική, στο Ωδείο Ρεθύμνου. Κάνει μαθήματα πιάνου, ακκορντεόν και θεωρίας με το ζεύγος Αποστολάκη. Παράλληλα, κάνει από πολύ νωρίς τις πρώτες του απόπειρες στη σύνθεση (μουσική δωματίου, τραγούδια, χορωδιακή μουσική).

Το 1977 συνέχισε τις μουσικές του σπουδές στο Ελληνικό Ωδείο της Αθήνας, με καθηγητή τον Διαμαντή Διαμαντόπουλο.

Έχει παρακολουθήσει μαθήματα και σεμινάρια με τους P. Boulez, G. Ligeti, Α. Goehr και Γ. Ξενάκη. 

Ο Ιάννης Ξενάκης 

Καλλιτεχνική πορεία - Διεθνής Καριέρα

Ο Γιώργος Κουμεντάκης έχει συνθέσει πάρα πολλά έργα, έχει συνεργαστεί με κορυφές του χώρου σε Ελλάδα αλλά κυρίως στο εξωτερικό και έχει διαγράψει μια σημαντική πορεία μέχρι τώρα στο χώρο της μουσικής σύνθεσης, ειδικά σε ό,τι αφορά τις πάραστατικές τέχνες (θέατρο, κινηματογράφος, χορός, όπερα, installations).

Η καριέρα του στη σύνθεση ξεκινάει το 1976, όταν ήταν μόλις 18 ετών (!) με το έργο του «Απομάκρυνσις 3» (1976), σπουδή στη τεχνική θέματος και παραλλαγών, με στόχο, όχι τη μεταλλαγή αλλά τη διατήρηση της φυσιογνωμίας του θέματος μέσα από λεπτότατες μετατοπίσεις και μεταμορφώσεις της λεπτομέρειας. Το έργο του αυτό εκπροσώπησε την Ελλάδα στο «Διεθνές Βήμα Συνθετών» της UNESCO (Παρίσι 1979). 

Στη συνέχεια έγραψε μουσικές για τραγωδίες και συνεργάστηκε με σκηνοθέτες του βεληνεκούς του Καρόλου Κουν και του Χουβαρδά, για το Θέατρο Τέχνης και για το Εθνικό Θέατρο, αντιστοίχως. 

Η ενασχόλησή του με την αρχαία ελληνική μουσική

Ο Γιώργος Κουμεντάκης έχει εμβαθύνει ιδιαίτερα στην αρχαία ελληνική μουσική, η οποία αποτέλεσε πηγή έμπνευσής του για μια σειρά έργων του, που φέρουν τον τίτλο "Σύμμολπα". Στόχος των συγκεκριμένων συνθέσεών του, τα οποία γνώρισαν μεγάλη επιτυχία στο εξωτερικό, ήταν η μουσική συνύπαρξη των αντιθέτων. 

Το 1985 ο Gyorgy Ligeti (φωτό πάνω) τον επιλέγει μεταξύ άλλων Ευρωπαίων συνθετών και του αναθέτει τη σύνθεση του «Σύμμολπα 5», που παρουσιάζεται από την Ορχήστρα Νέων της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (ECYO) στο Asolo, Bolzano, και στο Λουξεμβούργο. Το ίδιο έτος, Το 1985 (Έτος Ευρωπαϊκής Μουσικής ) συμμετέχει με τα «Σύμμολπα 4» σε ένα από τα μεγαλύτερα παγκόσμια φεστιβάλ με τη συμμετοχή των πιο αντιπροσωπευτικών συνθετών του 20ου αιώνα, στην Biennale της Βενετίας (Divertimento Ensemble, Sandro Gorli, Teatro La Fenice). 

Το 1988 καταλήγει στη δημιουργία μιας νέας σειρας έργων τα «Συμφάνεια» που εκφράζουν, αντίθετα με τα «Σύμμολπα», την απόλυτη συμφωνία των στοιχείων. Άλλο στάδιο εξέλιξης, με κύριο στοιχείο προβληματισμού τον χρόνο, τον οδήγησε από το έργο «Υψιπολισάπολις» (1988) στο «Έρως-Δαίμων» (1991).

Με τα έργα αυτά έχει διαπρέψει κυρίως στο εξωτερικό, στη Φρανκφούρτη, στη Ζυρίχη και σε άλλες μεγάλες πόλεις. 

Ο Γιώργος Κουμεντάκης στην Ελλάδα

Η πιο γνωστή συνεργασία και επιτυχία στην Ελλάδα ήταν εκείνη με το χορογράφο-σκηνοθέτη Δημήτρη Παπαϊωάννου και την Ομάδα Εδάφους, η οποία κορυφώνεται το 2004, με τις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, όπου διετέλεσε μουσικός διευθυντής, συνθέτης και δημιουργός του μουσικού σεναρίου. Με τον Παπαϊωάννου έχει συνεργαστεί και άλλες φορές τα τελευταία χρόνια. 

Εδώ και κάποιο καιρό είναι ήδη καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και ανεβάζει έργα ιδιαίτερου καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος. Αίσθηση είχε προκαλέσει η προσέγγιση από το Γιώργο Κουμεντάκη του γνωστού έργου του Παπαδιαμάντη "Η φόνισσα". Κατά παραγγελία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο Γιώργος Κουμεντάκης, μετέτρεψε το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη σε μια μοντέρνα όπερα, βασισμένος στο ποιητικό κείμενο του Γιάννη Σβώλου. Η όπερα παρουσιάστηκε στο ελληνικό κοινό για πρώτη φορά το 2014 στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Πριν από ένα χρόνο περίπου, η παράσταση ξανανέβηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. 

Έργα του παίζονται σε διάφορα θέατρα της χώρας μας, όπως για παράδειγμα το “57//a passion play”, που ανέβηκε για λίγες παραστάσεις τον περασμένο Οκτώβριο-Νοέμβριο στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, σε συνεργασία με τον Θέμελη Γλυνάτση.

Ο Γιώργος Κουμεντάκης στην Τήνο

Έπειτα από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ο Γιώργος Κουμεντάκης αποσύρθηκε για εύλογο χρονικό διάστημα σε ένα όμορφο και ήρεμο νησί, την Τήνο. 

Όπως έχει δηλώσει σε συνέντευξή του στην "Καθημερινή", «Ηταν μια ηθελημένη απομόνωση, μια αντίστροφη πορεία από αυτό που θα έπρεπε ίσως να κάνω: να μπω με φόρα στην παραγωγή για να “εξαργυρώσω" τους Ολυμπιακούς. Έκανα λοιπόν μια οικονομία δυνάμεων απομονώνοντας τον εαυτό μου σε ένα μέρος που ακόμη και τώρα δεν βιώνει την κρίση".

Εκεί δε σταματάει να συνθέτει. Αντιθέτως είναι ιδιαίτερα δημιουργικός: γράφει 20 μουσικά έργα σε δυο κύκλους, τις «μελωδίες γραφομηχανής» και τα «Ισοκρατήματα». Τα έργα του αυτά παίζονται από σπουδαίες ορχήστρες, σολίστ και μουσικά σύνολα σε πολλά μέρη του κόσμου. 

Η είδηση για το νέο Καλλιτεχνικό διευθυντή

Η είδηση είναι καλοδεχούμενη, οι όποιοι κραδασμοί –που συνοδεύουν ούτως ή άλλως κάθε διαδοχή– απορροφήθηκαν, τόσο γιατί ο Γιώργος Κουμεντάκης είναι μια φωτεινή περίπτωση, ανθρώπου και δημιουργού, χωρίς σκιές, όσο και γιατί ο απερχόμενος Μύρωνας Μιχαηλίδης με μια επιστολή-υπόδειγμα κοινωνικού πολιτισμού καλωσόρισε τον νέο διευθυντή με εμπιστοσύνη και διάθεση συνεργασίας.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο, δε, ότι ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, συνοδοιπόρος και στενός συνεργάτης του Γιώργου Κουμεντάκη από την εποχή των Ολυμπιακών του 2004, σχολίασε: «Να ένας σπουδαίος Ελληνας καλλιτέχνης, σε μια θέση, ακριβώς τη στιγμή που μπορεί να γεννηθεί κάτι νέο. Εχει την καλλιέργεια, την ανιδιοτέλεια και τους ανοιχτούς ορίζοντες που χρειαζόμαστε».

Η Εθνική Λυρική Σκηνή μεταφέρεται αυτόν τον καιρό στο νεοσυσταθέν Κέντρο Πολιτισμού "Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος". Η θητεία του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή θα συμπέσει με αυτή τη συγκυρία και ενδέχεται να δώσει νέα πνοή και ανανέωση στην ΕΛΣ!





ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
akis3 adTechParam +45075+158559 - adTechUnit 9
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ