Αλκαλικές και όξινες τροφές: ποιές ωφελούν τη υγεία σου

19 Μαΐου 2017
Γράφτηκε απο Βίκυ Παπαβασιλείου- Διαιτολόγος- Διατροφολόγος
Από την Επιστημονική Ομάδα του Διαιτολόγου-Διατροφολόγου Ευάγγελου Ζουμπανέα (www.diatrofi.gr)

Όλες οι κατηγορίες φυσικών τροφίμων είναι σημαντικές για την εξασφάλιση της βέλτιστης κατάστασης της υγείας. Σε αυτές συγκαταλέγονται τόσο τα φυτικής όσο και τα ζωικής προέλευσης τρόφιμα. Το ανθρώπινο σώμα έχει κατά καιρούς διαφορετικές ανάγκες σε μικροθρεπτικά και μακροθρεπτικά συστατικά ζωικής ή φυτικής προέλευσης.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση υπέρ των αλκαλικών τροφίμων και των χορτοφαγικών διατροφών. Είναι αλήθεια ότι σε δύσκολες συνθήκες(στρες), ο οργανισμός μας παράγει ορμόνες που δημιουργούν ένα όξινο περιβάλλον στο σώμα. Σε μια τέτοια κατάσταση, το σώμα μας χρειάζεται αύξηση της πρόσληψης αλκαλικών τροφών, κυρίως φυτικής προέλευσης, προκειμένου να μειώσει την οξύτητα και να επαναφέρει το ph σε ουδέτερη τιμή.

Μετά από μια περίοδο στρες, ακολουθεί συνήθως μια φάση όπου το σώμα, πρέπει να αποκαταστήσει τις ζημιές που υπέστη. Σε αυτή τη φάση, το περιβάλλον του σώματος γίνεται πιο αλκαλικό. Είναι συνεπώς αναγκαίες όξινες τροφές,κυρίως ζωικής προέλευσης, προκειμένου να επιτραπεί αυτή τη φορά η μείωση της αλκαλικότητας και η αντίστροφη αποκατάσταση της ισορροπίας του Ph του σώματος. Επιπλέον, τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης περιέχουν πρωτεΐνες εξαιρετικά αφομοιώσιμες αναγκαίες σε μια φάση αποκατάστασης για το σχηματισμό ενζύμων και την αναγέννηση των ιστών.

Μετά την ολοκλήρωση της φάσης της αποκατάστασης, το σώμα επανέρχεται σε φυσιολογική λειτουργία και χρειάζεται διατροφή με ισορροπημένη λήψη ζωικών και φυτικών τροφών, σύμφωνα με τη φυσική δραστηριότητα, τον τρόπο ζωής και τα μεταβολικά χαρακτηριστικά κάθε ατόμου.

Αν για παράδειγμα ένα άτομο έχει έντονη σωματική δραστηριότητα, θα πρέπει να αυξήσει την πρόσληψη πρωτεϊνών, ενώ αν ζει μια αγχώδη ζωή, θα πρέπει να αυξήσει την κατανάλωση τροφών φυτικής προέλευσης. Η  πλειονότητα των ανθρώπων βρίσκεται σε φάση συνεχούς μεταβολικού στρες:

O οργανισμός λειτουργεί υπό πίεση λόγω πολλαπλών διατροφικών ελλείψεων. Το μεταβολικό στρες δημιουργεί ένα όξινο περιβάλλον. Στη περίπτωση αυτή, η αύξηση της κατανάλωσης αλκαλικών τροφίμων θα οδηγούσε σε μια αρχική αίσθηση ευεξίας και θα συνέβαλλε στην βελτίωση της κατάστασης της υγείας, στη πλειονότητα των ανθρώπων. Αν όμως, συνεχιστεί η κατανάλωση πολλών αλκαλικών τροφών κατά την είσοδο στη φάση της αποκατάστασης, όπου ο οργανισμός χρειάζεται όξινες τροφές, το σώμα δεν θα μπορεί να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες διαδικασίες επιδιόρθωσης.

Προκύπτει έτσι ένα νέο μεταβολικό στρες, που οδηγεί σε έναν φαύλο κύκλο και σε σταθερή επιδείνωση της υγείας.

Αλκαλικά τρόφιμα:

Λαχανικά:
Σπαράγγι, Αγκινάρες, Λάχανο, Μαρούλι, Κρεμμύδι, Κουνουπίδι, Ραπανάκι, Λυκοτρίβολο, Μπιζέλια, Φρέσκο κολοκυθάκι, Κόκκινο Λάχανο, Πράσα, Κάρδαμο, Σπανάκι, Γογγύλι, φαγώσιμοι Βολβοί, Καρότο, Φασολάκια, Παντζάρι, Σκόρδο, Σέλινο, Αγρωστώδη (σιτάρι, το κριθάρι κλπ.), Αγγούρι, Μπρόκολο, Ντομάτα.

Λίπη&’Ελαια:
Λινάρι (λιναρόσπορος-λινέλαιο), ελαιόλαδο, αβοκάντο

Φρούτα
Λεμόνι, Λάιμ, Γκρέιπ φρουτ, Καρπούζι (είναι σχεδόν ουδέτερο), Ραβέντι.

Ροφήματα
Φρέσκος χυμός λαχανικών, Καθαρό νερό (απεσταγμένο ή ιονισμένο),

Αλκαλικοί Σπόροι.

Αμύγδαλα, Κολοκύθι, Ηλιοτρόπιο, Σουσάμι, Λινάρι,Φακή, Κύμινο (σπόροι)

Όξινες τροφές :

Κρέατα

Χοιρινό, Αρνί, Βοδινό, Κοτόπουλο, Γαλοπούλα

Μαλακόστρακα

αστακοί,γαρίδες,καβούρια,καραβίδες

Γαλακτοκομικά Προϊόντα

Γάλα, Αυγά, Τυρί, Κρέμα, Γιαούρτι, Παγωτό

Ποτά – Ροφήματα

Ανθρακούχα ποτά, Καφές, Μπύρες, Οινοπνευματώδη, Χυμοί φρούτων, Smoothies, Γάλα

Λίπη και Έλαια

Κορεσμένα λίπη, Υδρογονωμένα έλαια, Μαργαρίνη (χειρότερη από το βούτυρο), Αραβοσιτέλαιο, Φυτικά έλαια, Ηλιέλαιο

Άλλα τρόφιμα – Διάφορα

Ξίδι, Λευκό Ζυμαρικά, Λευκό ψωμί, Ψωμί ολικής αλέσεως, Μπισκότα, Σάλτσα σόγιας, Καρυκεύματα (κέτσαπ, μαγιονέζα κλπ), Τεχνητές γλυκαντικές ουσίες, Μέλι, Γλυκά γενικά, Σοκολάτα, Κονσερβοποιημένα τρόφιμα, Σούπες σε σκόνη, Στιγμιαία Γεύματα, Γεύματα από Fast Food.



ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ