Επιτρέπεται το λεμόνι στην κετογονική δίαιτα;

19 Ιουνίου 2017
Ο ΚΩΣΤΑΣ, ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΤΟΥ BORO.GR ρωτά

Αναγνώστης μας ρωτά: Το λεμόνι στην κετογονική δίαιτα επιτρέπεται; Εάν ναι σε τι ποσότητες; Επίσης οι ελιές, μπορούν να αντικαταστήσουν τις πρωτεΐνες με τον ίδιο βαθμό θερμίδων; Ευχαριστώ.

Στο ερώτημά σας απάντησε η Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Κυριακή Απέργη

 


ΑΠΑΝΤΗΣΗ :  Αξιότιμε κ Κώστα,

Η κετογονική δίαιτα ειναι μια ειδικού τύπου διατροφή, που προτείνεται για ιατρικούς σκοπούς, όπως στην επιληψία.

Η δίαιτα αυτή απαιτεί ιατρική και διαιτολογική παρακολούθηση με μέτρηση κετονών στα ούρα και στα αίμα, που αποδεικνύουν την κέτωση, καθώς και άλλων βιοχημικών δεικτών. Η χρήση της ειναι αμφιλεγόμενη για πολλές παθήσεις πχ αυτισμος, ενώ δεν έχει αποδειχθεί ότι υπερέχει σαν δίαιτα για απώλεια βάρους.

Η κέτωση είναι μια διαδικασία στον οργανισμό που στα αρχικά στάδια συνοδεύεται από συμπτώματα, (γρίπη της κέτωσης) όπως δυσάρεστη αναπνοή, πονοκέφαλο, μυικές κράμπες κτλ και χωρίς παρακολούθηση από ειδικό μπορεί να ενέχει σοβαρό κίνδυνο για την υγεία. Όπως καταλαβαίνετε, η κετογονικη δίαιτα δεν ειναι απλά μια ακόμα δίαιτα χαμηλών υδατανθρακων, αλλά ουτε η εφαρμογή της ειναι εύκολη στην καθημερινότητα.

Για να επιτευχθεί η "κέτωση" δηλαδή για να παράγει ο οργανισμός κετονοσώματα και να τα χρησιμοποιεί για ενέργεια εξοικονομώντας γλυκόζη για "ευγενή" όργανα απαιτείται η αυστηρή τήρηση μιας δίαιτας με  πολύ υψηλή περιεκτηκότητα σε λίπος (60-90%), μέτρια προς χαμηλή σε πρωτεΐνη και χαμηλή ως και πολύ χαμηλή σε υδατάνθρακες.

Υπάρχουν διάφορα είδη κετογονικής δίαιτας, ανάλογα με την αναλογία λίπους προς πρωτεΐνη και υδατάνθρακα, η οποία κυμαίνεται από 2:1 έως 4:1. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι για κάθε γραμμάριο πρωτεΐνης και υδατάνθρακα πρέπει να δίνονται 2, 3 ή 4 γραμμάρια λίπους.

Μια τέτοια είδους δίαιτα περιορίζει πολλές ομάδες τροφίμων και απαιτεί λεπτομερή σχεδιασμό απο διαιτολόγο διατροφολογο και πιθανόν συμπληρωματική κάλυψη. 

Το λεμόνι αποτελεί πηγή υδατανθρακών (7gr/100gr), αλλά επειδή χρησιμοποιείται σε μικρές ποσότητες έχει μικρή συνεισφορά. Οι ελιές παρέχουν κυρίως λιπαρά (18gr/100gr) νάτριο, ελάχιστους υδατάνθρακες (7gr/100gr) και αμελητέα πρωτεΐνη (0,5gr/100gr) και μπορεί να θεωρηθούν ως πηγή λίπους στην διατροφή, αποδίδοντας 45 θερμίδες και 5gr λιπαρών ανά 4-5 μέτριες ελιές.

Παρόλα αυτά θα σας πρότεινα να συμβουλευτείτε έναν πτυχιούχο διαιτολόγο διατροφολογο ο οποίος εφοσον κρίνει την αναγκαιότητα για μια τέτοιου είδους διατροφή θα σας φτιάξει ενα εξατομικευμένο πλάνο που θα καλυπτει τις γευστικές και θρεπτικές σας ανάγκες.

 

Με εκτίμηση Κυριακή Απέργη

Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

MSc Σακχαρώδης Διαβητης και Παχυσαρκία Ιατρική Αθηνών

Ανδρέα Παπανδρέου 13-17

Μελίσσια, ΤΚ 15127, 6987121394

fb: Κυριακή Απέργη-Διαιτολόγος Διατροφολόγος

www.kiriakiapergi.gr www.thehealthlab.gr


 



ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ