Λουντοβίκο Εϊνάουντι, ο «αλχημιστής» συνθέτης που παίζει πιάνο μέσα σε παγετώνες και μαγεύει κοινό κάθε ηλικίας

19 Ιουνίου 2017

Ο διάσημος ιταλός πιανίστας και συνθέτης Λουντοβίκο Εϊνάουντι είναι έτοιμος να ανέβει για άλλη μια φορά στη σκηνή του Ηρωδείου για να ταξιδέψει το κοινό με τις θεσπέσιες μελωδίες και ήχους του. Ιδιαίτερα αισθαντικός και με το δικό του ξεχωριστό μουσικό στυλ, ο Εϊνάουντι δεν είναι ποπ σταρ κι όμως κατορθώνει εδώ και χρόνια να βρίσκεται στην κορυφή των charts και να «ξεπουλάει» στις αίθουσες όπου εμφανίζεται.

Γεννημένος με μουσική «φλέβα»

Ο Εϊνάουντι γεννήθηκε στο Τορίνο το 1955. Κατάγεται από μια διαπρεπή οικογένεια της Ιταλίας καθώς και ο παππούς του, Λουίτζι Εϊνάουντι, διετέλεσε πρόεδρος της Ιταλικής Δημοκρατίας (1948-55). Ο μπαμπάς του, Τζούλιο Εϊνάουντι, από την άλλη ήταν ο ιδρυτής ενός εκδοτικού ιταλικού κολοσσού. Ο μικρός, ωστόσο, φαίνεται πως διέθετε τη μουσική φλέβα της οικογένειας της μητέρας του διότι τόσο αυτή όσο και ο πατέρας της -και παππούς του Εϊνάουντι- ήταν πιανίστες. Ξεκίνησε να συνθέσει τη δική του μουσική σε νεαρή ηλικία και αργότερα σπούδασε σύνθεση και πιάνο στο Ωδείο του Μιλάνου. Τη χρονιά της αποφοίτησης, το 1982, μαθήτευσε δίπλα στον αβανγκάρντ συνθέτη Λουτσιάνο Μπέριο. Εκείνος πρώτος κατάλαβε ότι είχε να διαχειριστεί ένα σπάνιο ταλέντο. «Έμαθα ενορχήστρωση από αυτόν (σ.σ. τον Μπέριο) και έναν εξαιρετικά ευρύ τρόπο σκέψης πάνω στη μουσική», θα δηλώσει χρόνια αργότερα ο σπουδαίος συνθέτης.

Πέρασε τα επόμενα χρόνια συνθέτοντας με βάση παραδοσιακές μουσικές φόρμες και σύντομα το άστρο του άρχισε να λάμπει σε διεθνές επίπεδο με μια σειρά από αναθέσεις μεγάλου κύρους για ιδρύματα όπως το USA’s Tanglewood Festival και το Paris’ IRCAM.

Μπροστά του ανοιγόταν μια λαμπερή κλασική καριέρα, την  οποία όμως επέλεξε να απορρίψει προκειμένου να έχει την ελευθερία να συνθέτει με το δικό του στυλ, συμβιβάζοντας τις ευρείες και αντικρουόμενες επιρροές του. Οι δημιουργίες του ενσωμάτωσαν στοιχεία από ποπ, ροκ, έθνικ και φολκ μουσική.

Στηριζόμενος στο προσωπικό του ύφος, στα μέσα του ’90, ο Εϊνάουντι ξεκινά να γράφει soundtrack, αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις και γίνεται έτσι γνωστός σε ένα ευρύ κοινό.

Κομμάτια του συμπεριλήφθηκαν στα soundtracks των πρόσφατων ταινιών «Intouchables» και «I’m Still Here». Επιπλέον, καθώς συνθέσεις του χρησιμοποιούνται ακόμη και σε διαφημιστικά βίντεο, είναι βέβαιο πως οι περισσότεροι θα έχουν ακούσει Εϊνάουντι ακόμη κι αν δεν γνωρίζουν ότι η μουσική είναι  δική του, όπως εύστοχα θα το θέσει ο βρετανικός «Guardian».

Ενδεικτικοί σταθμοί της καριέρας του

Βέβαια πολλοί γνωρίζουν καλά τον ιταλό συνθέτη καθώς τα άλμπουμ του έχουν σκαρφαλώσει σε περίοπτες θέσεις στα chart και σημείωσαν πωλήσεις υψηλότερες από ένα εκατομμύριο. Μεταξύ της πλούσιας δισκογραφίας του περιλαμβάνεται το «Le Onde» (1996), σόλο πιάνο με πηγή έμπνευσης τα «Κύματα» της Βιρτζίνια Γουλφ, το «I Giorni» (2001) εμπνευσμένο από τα ταξίδια του στην Αφρική, το «Divenire» (2006) που περιλαμβάνει ένα εκ των σημαντικότερων συνθέσεών του, το «Primavera». Το 2009, κυκλοφορεί το «Nightbook» το οποίο σηματοδοτεί μια νέα κατεύθυνση στη μουσική του Εϊνάουντι καθώς εισάγει ηλεκτρονικούς ήχους στο σόλο πιάνο.

Το 2013 έρχεται το «In A Time Lapse». Ηχογραφημένο σε ένα μοναστήρι κοντά στη Βερόνα, συνδυάζει τις διαφορετικές επιρροές του μουσικού: το κλασικό του στυλ, ήχους από το μπαρόκ και την ιταλική παραδοσιακή μουσική, έγχορδα που ξεχειλίζουν ρομαντισμό. Τελευταία δουλειά του, το «Elements» (2015) το οποίο περιλαμβάνει 12 τραγούδια τα οποία συνδυάζουν πιάνο, έγχορδα, κρουστά, κιθάρα και ηλεκτρονική μουσική ενώ παράλληλα είναι συναρπαστικά και υπερβατικά. Το άλμπουμ είναι εμπνευσμένο από στοιχεία της φύσης, μαθηματικά και επιστημονικά στοιχεία, μουσικές φόρμες και έργα τέχνης. Το άλμπουμ θα σημειώσει τεράστια επιτυχία, με τις περισσότερες πωλήσεις μοντέρνας κλασσικής μουσικής των τελευταίων 20 ετών.

Ένας… «αλχημιστής» μουσικός

Η δισκογραφία χωρίζεται σε είδη και τα έργα του Εϊνάουντι κατηγοριοποιούνται -όπως φαίνεται- ανάλογα, ο ίδιος ο καλλιτέχνης όμως αρνείται να δεχτεί την «ετικέτα» ενός είδους. «Βρίσκω περιοριστική την προσπάθεια να χωρίσουμε τα πάντα σε κατηγορίες. Μου προκαλεί αμηχανία η επιμονή κάποιων να δώσουν ένα όνομα στη μουσική μου, μπορεί να την ορίζει ένας συνδυασμός λέξεων, αλλά μία μόνο λέξη δεν αρκεί», δήλωσε ο ίδιος  μιλώντας στο «Βήμα». Πράγμα λογικό αν σκεφτεί κανείς ότι ο Εϊνάουντι προσεγγίζει και χρησιμοποιεί στοιχεία κλασικής μουσικής, rock, electronica και world music για να συνθέσει τελικώς τα έργα του.

«Δεν μπορούσα να βρω έναν τρόπο να γράψω μουσική με αριθμούς και κανόνες και προγράμματα. Έτσι προσπάθησα να ξεχάσω την ακαδημαϊκή φόρμα της μουσικής και άρχισα να ψάχνω εάν ήταν δυνατό να κάνω μια δημιουργική εργασία, ενσωματώνοντας όλες τις επιρροές που ήθελα να κρατήσω», είχε εξηγήσει παλιότερα.

Ένα μοναδικό φαινόμενο του διαδικτύου

Το «πείραμα» είναι βέβαιο πως πέτυχε καθότι η μουσική του αγκαλιάστηκε ακόμη και από νεαρές ηλικίες, καθώς αποτελεί ένα μοναδικό φαινόμενο του διαδικτύου. Έχει 850.000 followers στο Spotify, νούμερο αστρονομικό για κάποιον που δεν είναι αστέρι της ποπ, ενώ σημειώνει και εξαιρετικές πωλήσεις σε πλατφόρμες όπως το iTunes.

Παίζοντας πιάνο μέσα σε… παγετώνες!

Εκτός από σπουδαίος μουσικός, ο Εϊνάουντι εμφανίζεται άκρως ευαισθητοποιημένος για την προστασία του περιβάλλοντος. Για το λόγο αυτό, δέχτηκε πέρυσι τον Ιούνιο να συμμετάσχει σε καμπάνια της Greenpeace για την προστασία των παγετώνων στην Αρκτική.

Έχοντας στήσει ένα πιάνο σε μια πλωτή πλατφόρμα ανάμεσα στους παγετώνες στο Αρχιπέλαγος Σβάλμπαρν, ο ιταλός συνθέτης εκτέλεσε τη μουσική του δημιουργία «Ελεγεία για την Αρκτική». Μέσα από τη μουσική του ο Εϊνάουντι πρόσθεσε τη φωνή του με εκείνες των οκτώ εκατομμυρίων ανθρώπων από όλο τον κόσμο απαιτώντας την προστασία της Αρκτικής.

 

Η σχέση με την Ελλάδα

Ο Εϊνάουντι φαίνεται πως έχει μια ιδιαίτερη επαφή με το ελληνικό κοινό το οποίο τον υποδέχεται κάθε φορά γεμίζοντας τους χώρους όπου εμφανίζεται. Φέτος έρχεται και πάλι στη χώρα μας, στις 19 και 20 Ιούνιου στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Αν και ήταν προγραμματισμένο να εμφανιστεί μόνο μια μέρα, το ενδιαφέρον του κοινού που έκανε τα εισιτήρια sold out ένα μήνα πριν την ημερομηνία διεξαγωγής, ώθησε την εταιρεία παραγωγής να προσθέσει και δεύτερη ημερομηνία.

Στον ίδιο χώρο είχε εμφανιστεί και πριν τρία χρόνια, μαγεύοντας το κοινό. Η τοποθεσία έχει  για τον Εϊνάουντι ξεχωριστή σημασία: «Θυμάμαι ότι ο χώρος και ο ήχος είναι μαγικοί, και πως υπάρχει μια ατμόσφαιρα απίστευτη. Μπορεί σε ένα τέτοιο θέατρο να επιτευχθεί μιας μορφής τελειότητα στην επικοινωνία με το κοινό», δήλωσε στο «Βήμα» λίγο πριν ανέβει στη σκηνή του αρχαίου θεάτρου για να χαρίσει μια ακόμη μυσταγωγική μουσική εμπειρία, σαν κι αυτές που έχει συνηθίσει να μας προσφέρει.

Ο Ludovico Einaudi σήμερα και αύριο στο Ηρώδειο


ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Εξαρτήσεις: Ποια σημάδια προδίδουν τη χρήση κοκαΐνης;
Η κοκαΐνη είναι μία λευκή, κρυσταλλική,...
Πότε μια γυναικά κάνει απιστία;
Ποια είναι τα συναισθήματα που γεννά η...