"Παίζουν" τα σούπερ μάρκετ με το μυαλό μας;

<p>Μπαίνουμε στο σούπερ μάρκετ για τα καθημερινά μας ψώνια και πιστεύουμε ότι όλα είναι στημένα με τέτοιο τρόπο που να εξυπηρετεί εμάς, τους καταναλωτές. Όμως, τίποτα στο σχεδιασμό ενός τέτοιου καταστήματος δεν είναι τυχαίο. Για την ακρίβεια, όλα είναι φτιαγμένα με τέτοιο τρόπο που να περνάμε μέσα στο κατάστημα όσο γίνεται περισσότερο χρόνο, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες να ξοδέψουμε χρήματα.</p>
<p>Ορίστε μερικά από τα… κόλπα που χρησιμοποιούν για να επηρεάσουν την αγοραστική συμπεριφορά μας:</p>
<p><strong>Η «κλειστή» είσοδος</strong></p>
<p>Μόλις μπούμε σε ένα σούπερ μάρκετ (ή τουλάχιστον στα περισσότερα), οι πόρτες τους μας αποτρέπουν από το βγούμε από την ίδια πόρτα. Αν και θα μπορούσαμε σχεδόν κανείς από εμάς δεν το κάνει, αλλά διασχίζει το κατάστημα για να βρει την έξοδο. Αυτό δείχνει ότι ήδη έχουμε επενδύσει στη σχέση μας με το σούπερ μάρκετ.</p>
<p><strong>Πρώτα τα φρούτα και τα λαχανικά </strong></p>
<p>Έχετε παρατηρήσει ότι σε πρώτο πλάνο μόλις μπαίνουμε στα καταστήματα είναι τα φρούτα και τα λαχανικά; Οι εικόνες φύσης, τα φρέσκα αρώματα, τα ζωντανά χρώματα μας εμπνέουν και μας φτιάχνουν τη διάθεση. Έτσι, με τη σκέψη ότι μπαίνουμε σε ένα χώρο "φρέσκο" και "καλό" ξεκινάμε το ταξίδι μας.</p>
<p><strong>Τοποθέτηση </strong><strong>προϊόντων</strong></p>
<p>Είναι σημαντικό από την πλευρά του σούπερ μάρκετ οι άνθρωποι να μένουν μακριά από τις άκρες και να κινούνται προς το κέντρο, ιδιαίτερα όταν αγοράζουν συγκεκριμένα προϊόντα, όπως π.χ. τα δημητριακά και ο καφέ που απαιτούν οι καταναλωτές να επιλέξουν ανάμεσα σε μια ποικιλία από μάρκες. Αυτά τα προϊόντα τοποθετούνται μακριά από τις περιοχές υψηλής κυκλοφορίας, σε περίπτωση που οι καταναλωτές πρέπει να σταματήσουν και να σκεφτούν. Επίσης, τα πιο ακριβά αντικείμενα τοποθετούνται γενικά στο ύψος των ματιών και οι φτηνές μάρκες στα χαμηλότερα ράφια. Τα προϊόντα που προορίζονται για τα παιδιά είναι στο επίπεδο των ματιών τους.</p>
<p><strong>Το χωνί</strong></p>
<p>Τα σούπερ μάρκετ χρησιμοποιούν τους διαδρόμους σαν «ψυχολογική χοάνη», προετοιμάζοντας τους καταναλωτές για ό,τι βρίσκεται στο τέλος τους, όπου τοποθετούνται συνήθως προϊόντα που θεωρούμε ότι είναι «σημαντικά» ή «ενδιαφέροντα». Συνήθως πρόκειται για γνωστές μάρκες, που πληρώνουν κάτι παραπάνω για να μπουν τα προϊόντα τους εκεί.</p>
<p><strong>Ο χρόνος</strong></p>
<p>Ούτε παράθυρα ούτε ρολόγια θα δείτε στα μεγάλα καταστήματα. Έχετε σκεφτεί γιατί; Γιατί αυτός είναι ένας καλός τρόπος για να χάσουμε την αίσθηση του χρόνου και να περάσουμε όσο γίνεται περισσότερη ώρα μέσα σε αυτά.</p>
<p><strong>Το καρότσι</strong></p>
<p>Ούτε το μέγεθος του καροτσιού ή του καλαθιού είναι τυχαία. Ακόμα και το να κουβαλάμε ένα καλάθι αυξάνει τις πιθανότητες  αγοράς. Μάλιστα, το μέγεθός τους έχει αυξηθεί με το πέρασμα του χρόνου, γεγονός που οδηγεί τους αγοραστές στο να αγοράσουν περισσότερα πράγματα.</p>
<p><strong>Τι μπορούμε να κάνουμε;</strong></p>
<p>Η καλύτερη λύση στην περίπτωση αυτή είναι η παραδοσιακή λίστα με ψώνια, την οποίοι προσπαθούμε να τηρούμε όσο πιο πιστά γίνεται. Επίσης, καλό είναι να μην επισκεπτόμαστε συχνά τα σούπερ μάρκετ και φυσικά να μην πηγαίνουμε για αγορές όταν πεινάμε.</p>
<p>Μαρία Παπαδοδημητράκη</p>

Σχετικά άρθρα