Παγωτό: η θρεπτική αξία της γλυκιάς καλοκαιρινής μας συνήθειας

16 Ιουλίου 2017

 

Από την Άννα Παπαγεωργίου, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

 

  




ΤΟ  ΠΑΓΩΤΟ ΚΑΙ Η  ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ  ΤΟΥ ΑΞΙΑ

Θρεπτική αξία

Το παγωτό ή «ο δροσιστικός πειρασμός» συνδεδεμένος με τις καλοκαιρινές απολαύσεις  του καλοκαιριού, είναι ένα προϊόν της οικογένειας  των γαλακτοκομικών.

Πλούσιο σε  θρεπτικά συστατικά και συγκεκριμένα ασβέστιο και  πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας από το γάλα, υδατάνθρακες και λιπαρά αλλά και πολλά μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως  φώσφορος  και μαγνήσιο.

Από την πλευρά των βιταμινών, το παγωτό περιέχει υψηλές συγκεντρώσεις των λιποδιαλυτών βιταμινών Α, D και Ε και των υδατοδιαλυτών βιταμινών Β1 (θειαμίνης), Β6 β12, απαραίτητων για  τη σωστή  λειτουργία  του  μεταβολισμού.

Είναι τρόφιμο που  συνδυάζει  την υψηλή  διατροφική αξία  με  την ευχαρίστηση  και αυτό είναι που  το κάνει πιο δημοφιλές και περιζήτητο.

Για τους  μικρούς  μας  φίλους  είναι το αναπόσπαστο κομμάτι των καλοκαιρινών διακοπών.

Οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή των παγωτών  προέρχονται από αγελαδινό γάλα, ημι-αποβουτυρωμένο ή σκόνη γάλακτος, κακάο, βούτυρο αβγά, κρέμα γάλακτος, γλυκαντικές ουσίες, χυμούς φρούτων, σταθεροποιητές, γαλακτοματοποιητές, χρώματα και τεχνητά αρώματα.

Η προσθήκη  συντηρητικών είναι  περιττή  αφού  το γάλα  μετά τη παστερίωση  ψύχεται και έτσι δεν αναπτύσσονται οι μικροοργανισμοί.

Η προσθήκη μπισκότων και σοκολάτας και σιροπιού είναι που ανεβάζει την θερμιδική  αξία του  προϊόντος  και τα  κορεσμένα  λιπαρά, γιαυτό και χρειάζεται προσοχή  στην κατανάλωση.

Καλό είναι να καταναλώνουμε απλές γεύσεις  π.χ  βανίλια  και να τις συνδυάζουμε με ξηρούς καρπούς  ανάλατους ή κομμάτια από φρέσκα φρούτα. Με τον τρόπο αυτό και το ασβέστιο παίρνουμε και τα  θρεπτικά  συστατικά των καρπών αλλά  και τις βιταμίνες  των φρούτων.

Το παγωτό είναι ένα ιδιαίτερα  ευαίσθητο προϊόν  γι αυτό και χρειάζεται  προσοχή στη χρήση του.

Προσέχουμε τις συσκευασίες να μην είναι χτυπημένες ή διογκωμένες και να μην υπάρχουν διάφοροι  κρύσταλλοι πάνω. Αυτό σημαίνει ότι το προϊόν έχει ξαναψυχθεί με αποτέλεσμα να έχουμε αλλοιώσεις, ανάπτυξη μικροοργανισμών και καταστροφή  πολλών θρεπτικών συστατικών.


ΣΠΙΤΙΚΟ ΠΑΓΩΤΟ ΕΥΡΩΣΤΙΑ


ΥΛΙΚΑ

      1 Κουτί Morfat Creamy 250γρ

      1,5 κουτί γάλα εβαπορέ άπαχο  600γρ


ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΣΕΤΕ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΓΗΣ:

   Κυβάκια από φρέσκα φρούτα (ροδάκινο, βερίκοκο, πεπόνι, κεράσι, φράουλες κτλ.)

   Μίγμα από ξηρούς καρπούς (αμύγδαλα, καρύδια, φιστίκια, φουντούκια κτλ.)

   Ψιλοκομμένα αποξηραμένα φρούτα (δαμάσκηνα, βερίκοκα, σύκα κτλ.)

   Μικρά κομμάτια από σοκολάτα υγείας ή/και συνδυασμό όλων των παραπάνω ή και να δημιουργήσετε         την δική σας εκδοχή σπιτικού παγωτού.

 

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΣΥΝΤΑΓΗΣ

Στον κάδο του μίξερ χτυπάτε με το σύρμα το Morfat μέχρι να διογκωθεί. Στην συνέχεια προσθέτετε τα γάλατα σιγά - σιγά και συνεχίζετε  το χτύπημα για 5-6 λεπτά ακόμα.

Αδειάζετε το μίγμα σε μια φόρμα παγωτού και την τοποθετείτε στην κατάψυξη να παγώσει. Όταν το μείγμα έχει μισοπαγώσει τότε ξαναχτυπάτε το μίγμα του παγωτού στον κάδο του μίξερ με το σύρμα για 4-5 λεπτά ακόμη προκειμένου να αφρατέψει το παγωτό.

Αν έχετε επιλέξει να προσθέσετε κάποια από τα προαιρετικά υλικά του παγωτού τα προσθέτετε στο τελευταίο λεπτό του χτυπήματος στο μίξερ ή απλά τα ενσωματώνετε με μια κουτάλα στο μίγμα του παγωτού εφόσον σταματήσετε το χτύπημα.

Ξαναβάζετε το μίγμα του παγωτού στην φόρμα και το αφήνετε να παγώσει στην κατάψυξη.

 

ΞΥΛΑΚΙΑ ΓΙΑΟΥΡΤΟ-ΠΑΓΩΤΟ ΜΕ ΓΕΥΣΗ ΦΡΑΟΥΛΑ

ΥΛΙΚΑ

      50 ml νερό

      1,5 κουταλάκι καστανή ζάχαρη

      200γρ. φράουλες

      Χυμός από 1 πορτοκάλι και 1 αχλάδι (περίπου 75ml)

      300γρ. γιαούρτι με γεύση φράουλα

ΕΚΤΕΛΕΣΗ

Κόβουμε τις φράουλες σε μικρά κομματάκια και τις πολτοποιούμε με το μπλέντερ. Αφαιρέστε με ένα σουρωτήρι τα κουκούτσια. Ανακατέψτε τον πουρέ από φράουλες με το νερό και το χυμό από πορτοκάλι και αχλάδι και στην συνέχεια τοποθετείστε το στις ειδικές θήκες για γρανίτες. Φροντίστε με το μείγμα αυτό να καλύψετε το 1/3 της θήκης. Ψύξτε τες μέχρι να γίνουν στέρεες. Στην συνέχεια βγάλτε τις θήκες από την ψύξη και τοποθετείστε το γιαούρτι με την γεύση φράουλα καλύπτοντας ξανά 1/3 της θήκης. Ξανατοποθετείτε στην κατάψυξη. Αφού ψυχθούν και αυτή την φορά προσθέστε τέλος μέχρι να γεμίσετε τις θήκες τον υπόλοιπο πουρέ από τις φράουλες και τοποθετείστε στο κέντρο της κάθε θήκης ένα ξυλάκι.

Τοποθετείτε πάλι στην κατάψυξη και όταν παγώσουν είναι έτοιμο για σερβίρισμα. 

 

 

ΠΑΓΩΤΟ με γάλα

ΠΑΓΩΤΟ ΧΩΡΙΣ Γάλα

Ενέργεια

177

153

Πρωτείνη

3,6

3,0

Υδατάνθρακες

Εκ των οποίων σάγχαρα

19,8

 

18,7

18,8

 

18,0

Λιπαρά

10

7,5

Κορεσμένα

6,1

4,8

Μονοακόρεστα

2,8

2,2

Πολυακόρεστα

0,3

0,4

Βιταμίνη D

0,5

0,2

Ασβέστιο

100

-

 

 Δρ.  Άννα Παπαγεωργίου

Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφόλογος, Καθ.Φυσικής Αγωγής, Επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Προαγωγής Υγείας Ευρωστία.

Μιχάλη Πήττας, Chef,  συνεργάτης Κέντρου Προαγωγής Υγείας ‘’Ευρωστία’’

Επισκεφτείτε το www.evrostia-health.gr για περισσότερα διατροφικά tips και μυστικά υγείας και ενημερωθείτε για τα όλιστικα προγράμματα ευεξίας ειδικά σχεδιασμένα για γυναίκες και παιδιά.


 

Δρ.Άννα Παπαγεωργίου
PhD, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος,Ιατρική Σχολή Πανεπιστήμιο Αθηνών
Καθ.Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Επ.Υπεύθυνη προγραμμάτων προαγωγής της υγείας "ΕΥΡΩΣΤΙΑ"

 

Επικοινωνία:2106827284

 

 

 



ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
akis3 adTechParam +180957 - adTechUnit 6
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ