Αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση... Πώς θα τις αποκτήσετε;

17 Ιουλίου 2017

Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται άσχημα για τον εαυτό τους, τότε προσπαθούν συχνά να δημιουργήσουν νέες, υγιεινές συνθήκες διαβίωσης για να ξεπεράσουν τα αρνητικά αυτά συναισθήματα. Ενδεχομένως να επισκεφτούν σε πιο συχνή βάση το γυμναστήριο, ίσως προσπαθήσουν να φάνε πιο θρεπτικές τροφές ή να δώσουν υπόσχεση στον εαυτό τους για συχνότερη επαφή με τους φίλους ή να κάνουν μια προσπάθεια να υιοθετήσουν πιο θετικές επιλογές στη ζωή τους. Όλα αυτά θα ήταν καλά εκτός από αυτό: Πολλοί στρέφονται σε σκληρή αυτοκριτική, όταν μια ή περισσότερες από τις προσεγγίσεις αυτές δεν εναρμονίζονται με τη ζωή τους. Οι συμπεριφοριστικές παρεμβάσεις αποτυγχάνουν όταν οι άνθρωποι πιέζουν τον εαυτό τους να υιοθετήσουν ρουτίνες και συνήθειες που δεν επιθυμούν πραγματικά να κάνουν.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι οι άνθρωποι δεν αισθάνονται ότι έχουν ελεύθερη βούληση, επαναστατούν ακόμη και όταν αυτή η εξέγερση είναι αυτοκαταστροφική.

Πριν ξεκινήσετε μια νέα ρουτίνα ασκήσεων ή δίαιτα ή εργαστείτε υπερβολικά για να κάνετε τον εαυτό σας να αποκτήσετε εμπιστοσύνη, ξεκινήστε πρώτα αναπτύσσοντας μια νέα σχέση με τον εαυτό σας. Όταν υποστηρίζετε τον εαυτό σας, μέσω μιας θετικής συζήτησης με αυτόν, αυτόματα κάνετε συναισθηματικές επενδύσεις σε νέες ρουτίνες και συνήθειες, οι οποίες γίνεται πιο εύκολο να εκτελεστούν και να διατηρηθούν με την πάροδο του χρόνου.

Ακολουθούν 4 τρόποι για να «συνομιλήσετε» με τον εαυτό σας και να αποκτήσετε υψηλότερη αυτοεκτίμηση:

1) Αξιοποιήστε ένα εσωτερικό κομπλιμέντο

Όλοι έχουμε μια εσωτερική φωνή που παρατηρεί και σχολιάζει τον κόσμο, ενώ παρατηρεί και τον εαυτό μας. Για πολλούς η φωνή αυτή έχει γίνει ένα μαστίγιο, ένας τιμωρός που λέει στον εαυτό ότι έχει μείνει πίσω.

Για παράδειγμα σας λέει: «Πραγματικά έχασες την ευκαιρία αυτή, όλοι κατάλαβαν πόσο χαζός φαινόσουν» ή «Φαίνεσαι τόσο χοντρός φορώντας το μαγιό σου» ή «Δεν έχεις τίποτα ενδιαφέρον να πεις, κανείς δεν θέλει να μιλάει μαζί σου» ή «Κανείς δεν πρόκειται να ενδιαφερθεί για σένα».

Κάντε παύση, από αυτή τη στιγμή κιόλας, και παρατηρήστε τι λέει ο εσωτερικός παρατηρητής για σας. Κάθε φορά που βλέπετε μια κριτική, μετατρέψτε την σε κομπλιμέντο. Βρείτε ένα θετικό στοιχείο για σας, ακόμη και αν στην αρχή δεν το πιστεύετε. Η φωνή του κομπλιμέντου θα πάρει το «φαρμάκι» από τον κριτικό εσωτερικό παρατηρητή και θα τον κάνει ανίσχυρο.

2) Ενεργοποιήστε έναν εσωτερικό διάλογο

Ο ψυχολόγος Albert Bandura χαρακτήρισε την πεποίθηση ενός ατόμου ως την ικανότητα να επιτύχει ένα έργο ή μια κατάσταση αξιοποιώντας την αυτο-αποτελεσματικότητα. Η αυτο-αποτελεσματικότητα συνδέεται στενά με το πόσο επίμονοι είναι οι άνθρωποι.

Στην τελική, εάν δεν πιστεύετε ότι μπορείτε να διαχειριστείτε πραγματικά ένα έργο ή μια σχέση ή να βελτιώσετε τον εαυτό σας, τότε ποιο το νόημα στο να προσπαθήσετε εξ αρχής; Εάν θέλετε να επιτύχετε στο να κάνετε τον εαυτό σας να αισθάνεται καλύτερα για σας, τότε ενεργοποιήστε έναν εσωτερικό διάλογο, που σας λέει ότι μπορείτε να τα καταφέρετε και να διαχειριστείτε μια κατάσταση.

Κάθε φορά που αντιλαμβάνεστε ότι ο εσωτερικός σας διάλογος βυθίζεται στην απελπισία, τότε πείτε στον εαυτό σας: «Το 'χω» ή «Μπορώ να το χειριστώ αυτό» ή «Μπορώ να αισθάνομαι καλύτερα για τον εαυτό μου» ή «Πιστεύω στον εαυτό μου» ή «Μπορώ να κάνω τα πράγματα καλύτερα για τον εαυτό μου». Χωρίς εσωτερικό κίνητρο θα μείνετε για πάντα κολλημένοι στην πρώτη ταχύτητα. Αυτή η τακτική σας εγγυάται ότι θα πάρετε αυτό που θέλετε; Φυσικά όχι, αλλά βελτιώνει τις πιθανότητες.

3) Μη διαστρεβλώνετε τα γεγονότα

Εάν είστε αντιμέτωποι με χαμηλή αυτοεκτίμηση, τότε ενδέχεται να διαστρεβλώνετε τα γεγονότα στον εσωτερικό σας διάλογο. Η παραμόρφωση προκαλεί αυξημένο πόνο και αναστάτωση, παρά το γεγονός καθεαυτό.

Κάποιες κοινές στρεβλώσεις που θα πρέπει να προσέξετε περιλαμβάνει την ασπρόμαυρη σκέψη, όπου λέτε στον εαυτό σας ότι όλα είναι κακά λόγο μιας κατάστασης ή μιας αλληλεπίδρασης, μη λαμβάνοντας υπόψη σύνθετες «αποχρώσεις».

Μια άλλη παραμόρφωση είναι αυτή της συναισθηματικής λογικής, όπου θεωρείτε τα συναισθήματά σας γεγονότα. Για παράδειγμα, αισθάνεστε εγκαταλελειμμένοι, οπότε είστε εγκαταλελειμμένοι. Έχοντας το βλέμμα στην καταστροφή είναι επίσης αντιπαραγωγικό. Κοιτάζετε το μέλλον με συσσωρευμένη αρνητικότητα. Βλέπετε μόνο τον πόνο και την απελπισία και ξεχνάτε τα θετικά στη ζωή σας.

4) Αναπτύξτε έναν καλό εσωτερικό τόνο

Καθώς αποδέχεστε έναν βελτιωμένο τρόπο ομιλίας και σύνδεσης με τον εαυτό σας, θα πρέπει να παρατηρήσετε τον τόνο που χρησιμοποιείτε στον εσωτερικό σας διάλογο. Υιοθετήστε τον τόνο που θα χρησιμοποιούσε ένας αγαπημένος, αν ήθελε να σας καθησυχάσει. Ή σκεφτείτε πως θα μιλούσατε με ένα μικρό παιδί που προσπαθεί για κάτι.

Δουλέψτε με τον εαυτό σας προκειμένου να μιλά σε ήρεμο και συμπονετικό τόνο, ακόμη και σε μια ενδεχόμενη οπισθοδρόμηση. Ένας ζεστός τόνος βοηθά τους ανθρώπους να αποδεχθούν τους εαυτούς τους, ακριβώς όπως είναι. Το να αποδεχθείτε τον εαυτό σας και τους περιορισμούς του, οδηγεί σε αυξημένοι αυτοεκτίμηση.

Άρθρο της Jill P. Weber στο psychologytoday.com


ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
akis3 adTechParam +29127+181123 - adTechUnit 2
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ