Τριχοτιλλομανία: Γιατί τραβάμε τα μαλλιά μας όταν είμαστε ανήσυχοι και έχουμε άγχος;

12 Σεπτεμβρίου 2017

Η τριχοτιλλομανία είναι μια διαταραχή που πλήττει το 1-2% του πληθυσμού και μάλιστα γυναίκες. Το κύριο χαρακτηριστικό της είναι ο επαναλαμβανόμενος καταναγκασμός του τραβήγματος των μαλλιών. Τα μαλλιά τραβιούνται από οποιαδήποτε περιοχή του σώματος, αλλά κυρίως από το κεφάλι, τα φρύδια και τα βλέφαρα. Τα επεισόδια τραβήγματος των μαλλιών ποικίλουν με την πάροδο του χρόνου, αλλά τα βασικά χαρακτηριστικά της διάγνωσης είναι η απώλεια των μαλλιών, οι επαναλαμβανόμενες προσπάθειες να τερματιστεί η συμπεριφορά και η δυσφορία που δημιουργείται.

Λόγοι για το τράβηγμα των μαλλιών

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να τραβήξετε τα μαλλιά σας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το τράβηγμα μαλλιών δίνει μια συναισθηματική απελευθέρωση, έναν τρόπο επικέντρωσης σε έναν διαφορετικό τύπο πόνου ή έναν τρόπο χαλάρωσης. Όλοι όσοι τραβούν τα μαλλιά δεν το κάνουν συνειδητά. Ενώ κάποιοι τραβούν τις τρίχες με πλήρη επίγνωση, υπάρχουν άλλοι που το κάνουν χωρίς να παρατηρούν τι συμβαίνει.

Συναισθηματικές επιπτώσεις

Το καταναγκαστικό τράβηγμα μαλλιών είναι μια αγχωτική διαταραχή που συχνά κρύβεται από την οικογένεια και τους φίλους. Ένας κύκλος αρνητικών συναισθημάτων πηγαίνει με συμπεριφορές, όπως η ενοχή, η ντροπή και η αμηχανία. Πολλοί άνθρωποι που υποφέρουν από την τριχοτιλλομανία προτιμούν την απομόνωση, παρασυρόμενοι από την κοινωνική αλληλεπίδραση που θα φέρει ο φόβος της κρίσης.

Έτσι, ένα άτομο αφήνεται να αντιμετωπίσει μονάχο του τη διαταραχή, εσωτερικοποιώντας αρνητικά συναισθήματα και συχνά παλεύοντας με την κατάθλιψη και το άγχος. Δεν είναι μόνο τα αρχικά συναισθήματα που του προκαλούν άγχος, αλλά το τελευταίο επιδεινώνεται από τη δραστηριότητα του ατόμου να τραβά τα μαλλιά του.

Αγωνία και άγχος

Το άγχος μπορεί να είναι μια φυσιολογική αντίδραση, αλλά μπορεί επίσης να τον καταβάλλει αν δεν επιλυθεί. Τα σωματικά συμπτώματα του άγχους, όπως η ανησυχία και η ένταση, είναι τα αρχικά στάδια της πάλης του σώματος. Όταν ενεργοποιείται η αντίδραση του σώματος λόγω στρες, είναι απαραίτητο να αποφορτιστεί αυτή η ενέργεια.

Τράβηγμα μαλλιών και άγχος

Υπάρχουν υγιείς τρόποι για την εξάλειψη της πίεσης, αλλά από την άλλη υπάρχουν και μη υγιείς τρόποι. Πολλοί άνθρωποι που είναι αντιμέτωποι με την τριχοτιλλομανία ή το ψυχαναγκαστικό τράβηγμα των μαλλιών, συνδέουν το τράβηγμα αυτό με το άγχος. Μια μελέτη διαπίστωση ότι από τους 894 ανθρώπους που παλεύουν με την τριχοτιλλομανία, το 84% δήλωσε ότι το άγχος σχετίζεται με αυτήν. Άλλοι ανέφεραν ότι το τράβηγμα της τρίχας γίνεται χειρότερο, όσο το άγχος αυξάνεται.

Μια εξήγηση για την επιδείνωση του είναι ότι το τράβηγμα της τρίχας ανακουφίζει από το στρες και την ένταση. Όταν κάποιος είναι ανήσυχος η ένταση στο σώμα αυξάνεται. Ο ελαφρύς πόνος που σχετίζεται με το τράβηγμα των μαλλιών και το άμεσο αίσθημα απελευθέρωσης μπορεί να βοηθήσει στην αποβολή της έντασης. Η επικεντρωμένη δραστηριότητα της απομάκρυνσης των μαλλιών λειτουργεί επίσης ως μια προσεκτική δραστηριότητα, όπου κάποιος εστιάζει στο χέρι του, επιτρέποντας την εξάλειψη του άγχους.

Μια άλλη εξήγηση αναφέρει ότι το αυξημένο άγχος παρεμβαίνει στην ικανότητα του ατόμου να ελέγχει τις παρορμήσεις. Χωρίς το άγχος που λειτουργεί ως γνωστική παρεμβολή, οι εγκέφαλοι μας μπορούν να εκπαιδευτούν για τον έλεγχο της παρορμητικής συμπεριφοράς μέσω τέτοιων θεραπειών, όπως η εκπαίδευση της αντιστροφής της συνήθειας. Καθώς αυξάνεται το άγχος, σκεφτείτε πως ο «λευκός θόρυβος» του εγκεφάλου σας γίνεται πιο έντονος. Όσο πιο δυνατός είναι, τόσο λιγότερη ενέργεια έχει ο εγκέφαλός σας για να πάρει αποφάσεις. Επομένως, ο μηχανισμός ελέγχου των παλμών εξαντλείται από τον «λευκό θόρυβο».

Απαιτείται περισσότερη έρευνα

Ενώ το άγχος δεν είναι η αιτία της καταναγκαστικής έλξης των μαλλιών, έχει βρεθεί ότι υπάρχει μια κοινή ώθηση μεταξύ εκείνος που έχουν τριχοτιλλομανία. Συχνά οι άνθρωποι αναζητούν βοήθεια για το άγχος, αλλά δεν αναφέρουν το τράβηγμα των μαλλιών στη θεραπεία, θεωρώντας ότι είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα. Ωστόσο, όταν αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα, είναι απαραίτητο να ακολουθηθεί στη θεραπεία μια ολιστική προσέγγιση.

Συχνά, όταν συνειδητοποιηθεί ότι το άγχος ενεργεί το τράβηγμα, το να γίνουν βήματα για την αντιμετώπιση του άγχους πριν το τράβηγμα μπορεί να το μειώσει. Η τήρηση ημερήσιων αρχείων σχετικά με τα στάδια τραβήγματος ή/και του άγχους σας μπορεί να βοηθήσει. Εάν το άγχος σας ωθεί να τραβάτε τις τρίχες, ο καλύτερος τρόπος για να διαχειριστείτε το πρόβλημα είναι να βρεθούν εναλλακτική, πιο υγιεινοί τρόποι για τη διαχείρισή του. Δραστηριότητες, όπως η βαθιά αναπνοή, ο διαλογισμός, η προσοχή ή μερικές φορές ακόμη και το να μιλάμε απλά σε ένα φίλο, μπορεί να είναι χρήσιμες. Το κλειδί είναι να διερευνήσετε και να βρείτε τι σας κάνει ως άτομο.

Με πληροφορίες από psychologytoday.com

Επιμέλεια – Μετάφραση: Σέβη Σαλαγιάννη

 

 

 

 


ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Χρήματα και σχέσεις: 5 τρόποι για να μην υπάρξουν προβλήματα
Αφορμή καυγάδων και εντάσεων, το θέμα των...
«Η γλώσσα του σώματος στην κατάθλιψη»
Η μη λεκτική ή εξωλεκτική επικοινωνία...