Γιάννης Κούστας: Ο δόκτωρ της ναυτιλίας, το επεισοδιακό διαζύγιο, ο χλιδάτος αρραβώνας και οι επαγγελματικές «φουρτούνες»

19 Σεπτεμβρίου 2017

Αντιμέτωπος με «φουρτούνες» βρέθηκε αιφνιδίως ο εφοπλιστής Γιάννης Κούστας, μετά την ανακάλυψη 121 κιλών κοκαΐνης σε πλοίο της εταιρείας του, στο Περού.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ναυτιλιακής του εταιρείας, Danaos Shipping, τα ναρκωτικά εντοπίστηκαν από τα ίδια τα μέλη του πληρώματος, τα οποία ενημέρωσαν τις αρχές και παρέδωσαν το ναρκο-φορτίο. Επιπλέον, όπως σημειώνεται, μετά από ανάκριση ορισμένων μελών του πληρώματος, οι αρχές του Περού αποδέσμευσαν πλοίο και πλήρωμα καθώς βρέθηκαν αθώοι.

Τέλος καλό, όλα καλά, όπως φαίνεται για τον εφοπλιστή Γιάννη Κούστα ο οποίος εδώ και χρόνια κυριαρχεί στον χώρο της ελληνικής ναυτιλίας όντας μάλιστα ένας από τους πλουσιότερους Έλληνες, ενώ έχει βρεθεί και στη λίστα του Forbes με τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο.

Η είσοδος του δόκτωρ της ναυτιλίας» στην Danaos

Η δυναμική είσοδος του Γιάννη Κούστα στον εφοπλισμό ξεκίνησε ένα πρωινό του 1987, όταν ο πατέρας του Δημήτρης, κάλεσε τον τότε 30χρονο Γιάννη στο γραφείο του για να του ανακοινώσει μία απόφασή του. «Αναλαμβάνεις την εταιρεία. Κάνε ό,τι θες από δω και πέρα», του είπε και κάπως έτσι η ναυτιλιακή Danaos περνά στον έλεγχο του διαδόχου. Η εταιρία είχε ιδρυθεί το 1972.

Κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει ότι η «ήσυχη» αυτή ναυτιλιακή εταιρεία, μεσούσης της  παγκόσμιας ναυτιλιακής κρίσης, με τον νεαρό Γιάννη στο τιμόνι της, σε λιγότερο από 20 χρόνια, θα κυριαρχούσε στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Πριν αναλάβει βεβαίως τη διεύθυνση της εταιρείας, ο Γιάννης είχε σπουδάσει στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και κατόπιν στο εξωτερικό όπου έλαβε μάστερ στην πληροφορική και ντοκτορά στο ίδιο αντικείμενο από το  Imperial College, του Λονδίνου. Από την εποχή εκείνη μέχρι και σήμερα ο τίτλος «δόκτωρ» (dr.) τον συνοδεύει και συχνά αποκαλείται ως «ο δόκτωρ της ναυτιλίας».

Εκτός από σπουδές, ο ίδιος είχε εργαστεί στη ναυτιλιακή εταιρεία και μάλιστα κάποια στιγμή μέσα στη δεκαετία του ‘70, ο πατέρας του τον έστειλε  στην Ιαπωνία  να παρακολουθήσει τη ναυπήγηση του μοναδικού νεότευκτου πλοίου που απέκτησε η εταιρεία επί ηγεσίας του Δημήτρη Κούστα. Στους έξι αυτούς μήνες, το έτος 1977,  δεν έμεινε παρατηρητής των εξελίξεων και τις ναυπήγησης του πλοίου. Φρόντισε να κάνει γνωριμίες στη χώρα του ανατέλλοντος Ηλίου και να γεμίσει την επιχειρηματική του φαρέτρα με εμπειρίες.

Ξεκίνησε με 3 πλοία και ξεπέρασε τα 70!

Αναλαμβάνει λοιπόν την Danaos Shipping και σταδιακά μεταμορφώνει την εταιρεία σε ηγέτιδα της ναυτιλίας, με ολοένα αυξανόμενες παραγγελίες νέων πλοίων, και τον ίδιο σε έναν από τους πλουσιότερους Έλληνες. Το 2008 η προσωπική του περιουσία άγγιζε τα 1,2 δισ. δολάρια, ενώ δύο χρόνια νωρίτερα η Danaos είχε μπει στην Wall Street καθώς βρισκόταν στην κορυφή των μεγαλύτερων παγκοσμίως μεταφορέων εμπορευματοκιβωτίων, ελέγχοντας έναν πανίσχυρο στόλο που ξεπερνούσε τα 70 πλοία. Ας σημειωθεί ότι όταν ανέλαβε τη διεύθυνση, η εταιρεία διέθετε μόλις 3!

Ενδεικτικό της ανάπτυξης που γνώρισε η Danaos, είναι ότι από το 1993 έως και το 2005, η μεταφορική ικανότητα του στόλου της εταιρείας αυξανόταν από χρόνο σε χρόνο κατά 32%.

Η δραστηριοποίηση του, μάλιστα, δεν περιοριζόταν στα ναυτιλιακά. Στις 13 Μαΐου 2013 βραβεύτηκε από τον υπουργό Δημόσιας Τάξης & Προστασίας του Πολίτη, Νίκο Δένδια, για την προσφορά του Ιδρύματος στην Ελληνική Αστυνομία σχετικά με το κυνήγι της «λαθρομετανάστευσης», όπως είχε πει ο υπουργός. Ο εφοπλιστής είχε πληρώσει για να αγοραστούν φουσκωτά για την περιφρούρηση του Έβρου, στο πλαίσιο της επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΑ», τμήμα της επιχείρησης «Ξένιος Δίας».

Η παγκόσμια κρίση και οι συνέπειές της

Η παγκόσμια κρίση του 2008 δεν άφησε αλώβητο τον Γιάννη Κούστα και την εταιρεία του. Η Danaos βρέθηκε να γράφει ζημιές και να υποχρεώνεται σε μαζική αναδιάρθρωση δανείων. Ωστόσο μπόρεσε να ανακάμψει με τη βοήθεια… κινέζικου «σωσιβίου», καθώς έλαβε από το Πεκίνο  χρηματοδότηση 203 εκατ. δολ. για τη ναυπήγηση τριών πλοίων. Επιπλέον, βοηθήθηκε από τη «συμμαχία» με τον Γιώργο Οικονόμου ο οποίος απέκτησε ποσοστό 10,6% στην Danaos μέσω προγράμματος πώλησης μετοχών. Κάπως έτσι, η εταιρεία μπόρεσε να βγει από τα «στενά» και το 2016 δημοσιεύματα να συστήνουν τον Γιάννη Κούστα ως τον 4ο πλουσιότερο Έλληνα.

Μιλώντας το 2014 για τα χρόνια της κρίσης, ο ίδιος είχε πει ότι αυτό που συνέβη την τελευταία δεκαετία µε την Κίνα µάς έκανε... «κακοµαθηµένους». Επί πολλά χρόνια ο κλάδος επεκτεινόταν επιθετικά, ενώ και η ζήτηση κατέγραφε αύξηση σε επίπεδα-ρεκόρ, είπε. Όσο για την τρέχουσα κατάσταση, εκτίμησε ότι λίγα μπορούν να κάνουν οι εφοπλιστές µε την υπερ προσφορά, αν και υπάρχουν παράδοξα φαινόμενα: Κάποιοι τη µια µέρα µιλούν για καταστροφή στην αγορά και την εποµένη κάνουν νέες παραγγελίες πλοίων, είχε δηλώσει ο ισχυρός άνδρας της Danaos.

Ο γάμος και το επεισοδιακό διαζύγιο με την ηθοποιό Σοφία Γιαννικοπούλου

Ανάλογες φουρτούνες με αυτές που έφερε η οικονομική κρίση, είχε περάσει ο ίδιος και συνεχίζει να περνά στην προσωπική του ζωή. Ο λόγος για το επεισοδιακό διαζύγιο με την άλλοτε αγαπημένη του Σοφία Γιαννικοπούλου.

Οι δύο τους γνωρίστηκαν το 1994 όταν ο Γιάννης Κούστας ήταν ακόμη παντρεμένος με την πρώτη του σύζυγο Κλοντίν Καρμπονάρο με την οποία απέκτησαν δύο παιδιά.

Η Σοφία Γιαννίκου- όπως ήταν το καλλιτεχνικό της επώνυμο- ήταν ένα σέξι κορίτσι, που όλοι γνώριζαν ως ηθοποιό βιντεοταινιών, έχοντας συμπρωταγωνιστήσει με τον Στάθη Ψάλτη σε διάφορες ταινίες. Με τη θηλυκότητα, το μπρίο και την εντυπωσιακή της εμφάνιση, η Σοφία κλέβει την καρδιά του εφοπλιστή και τελικά μετά από δύο χρόνια παντρεύονται. Η Σοφία παίρνει επίσημα το επώνυμο Κούστα.

Ο έρωτάς τους εκτός από πάθος, χλιδή και λαμπερές εμφανίσεις ευτύχησε με τον ερχομό των δυο παιδιών τους. Το ζευγάρι βρίσκεται συχνά στο επίκεντρο της κοσμικής Αθήνας μέχρι το 2012. Τον Ιούνιο, ο Γιάννης Κούστας έφυγε χωρίς επιστροφή από το οικογενειακό σπίτι της Γλυφάδας και έμεινε μόνος σε σπίτι στη Βουλιαγμένη. Τον Σεπτέμβριο έστειλε εξώδικό στη σύζυγο, ανακοινώνοντάς της επίσημα το τέλος της σχέσης και την απόφασή του να είναι οριστικό. Κάπως έτσι ξεκινούν τα προβλήματα σχετικά με την περιουσία και τις αποζημιώσεις που οδηγούν το άλλοτε ερωτευμένο ζευγάρι στα δικαστήρια.

Ο χλιδάτος αρραβώνας

Μετά από ένα χρόνο σχέσης με τη Δήμητρα Μέρμηγκα, το ζευγάρι αρραβωνιάστηκε.

Δημοσιεύματα ήθελαν το πάρτι του αρραβώνα του εφοπλιστή με την κατά περίπου 35 χρόνια μικρότερή του Δήμητρα να γίνεται στο Island της παραλιακής, παρουσία πλήθος επιφανών Αθηναίων και με πολυτέλεια αντάξια της οικονομικής επιφάνειας του εφοπλιστή.

Σερβιτόροι ντυμένοι με κατάλευκα σμόκιν πρόσφεραν στους καλεσμένους κοκτέιλ Bellini και σαμπάνια Veuve Clicquot, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στη διακόσμηση, καθώς παντού στον χώρο υπήρχαν επιμελώς τοποθετημένες ορτανσίες και ορχιδέες. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσαν τα μαύρα τριαντάφυλλα που κοσμούσαν ορισμένες γωνιές, τα οποία είχαν καταφθάσει και αυτά από το εξωτερικό. Τέλος, σε περίοπτη θέση τοποθετήθηκαν καθρέφτες που έφεραν την υπογραφή του διάσημου Γάλλου σχεδιαστή Φίλιπ Σταρκ, όπως και οι καρέκλες των καλεσμένων.

Όσο για το δείπνο, το μενού επιμελήθηκε η ίδια η Δήμητρα Μέρμηγκα, η οποία θέλησε για πρώτο πιάτο πανάκριβα χτένια που κατέφτασαν από το Παρίσι. Το δεύτερο πιάτο ήταν αστακός -και πάλι εν αφθονία-, ενώ για το κυρίως υπήρχε επιλογή μεταξύ σφυρίδας και πιπεράτου φιλέτου. Όσο για το επιδόρπιο, υπήρχαν δεκάδες γλυκές λιχουδιές καθώς και τούρτα μπαβαρουάζ από εξειδικευμένο pastry chef.

Guest star της βραδιάς ήταν μάλιστα ο Στέφανος Κορκολής, ενώ η βραδιά έκλεισε με εντυπωσιακά βεγγαλικά που φώτισαν τον ουρανό.

Για χάρη μάλιστα της αγαπήμενής του, ο Γιάννης Κούστας έφτασε να ξαναβαφτίσει το εντυπωσιακό γιοτ του. Το αρχικό του όνομα ήταν «Aifos», δηλαδή αναγραμματισμός του ονόματος της πρώην συζύγου του, Σοφίας Γιαννικοπούλου. Λίγο καιρό αργότερα και μετά το επεισοδιακό του διαζύγιο, το όνομα άλλαξε σε «Drad», το οποίο προερχόταν από τα αρχικά ονόματα των τεσσάρων παιδιών του (Δημήτρης, Ρομπέρτο, Αμαλία, Δανάη).

Ωστόσο μετά και τον αρραβώνα, αποφάσισε να το ονομάσει «Belita», προχωρώντας παράλληλα σε ριζική ανακαίνιση του εσωτερικού του 50μετρου σκάφους.


ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ