Όταν ξαπλώνω να κοιμηθώ, δυσκολεύομαι να αναπνεύσω και νιώθω να πνίγομαι

25 Σεπτεμβρίου 2017
Η Ναυσικά, 17 ετών, αναγνώστρια του boro.gr, ρωτά

Περίπου εδώ και 2 εβδομάδες κάθε βράδυ που ξαπλώνω για ύπνο νιώθω να πνίγομαι προσπαθώ να αναπνεύσω αλλά δεν μπορώ. Πρέπει να σηκωθώ όρθια για να καταφέρω να καταπιώ. Είναι λες και έχω ένα μπαλάκι κάτω από τη γλώσσα μου και μου φράζει το λαιμό. 

Στο ερώτημά σας απάντησε η ψυχολόγος Χρύσα Φερίδου

Αγαπητή αναγνώστρια,

Σύμφωνα με την περιγραφή σου, το σύμπτωμα που αντιμετωπίζεις είναι σωματικό. Αναφέρεις ότι δυσκολεύεσαι να αναπνεύσεις και ότι είναι σα να φράζει ο λαιμός σου. Δεν δίνονται αρκετά στοιχεία παρ’ όλα αυτά για να δημιουργηθεί μια σαφής εικόνα. Αν υποθέσουμε ότι έχει αποκλειστεί οποιοδήποτε παθολογικό αίτιο και εξετάσουμε τους ψυχολογικούς παράγοντες, τότε το σύμπτωμα αυτό θα μπορούσε να συνδέεται με stress ή άγχος.
Το stress είναι η κατάσταση που βιώνουμε όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε κάτι που θεωρούμε ότι είναι πολύ απαιτητικό ή ακόμα και απειλητικό για εμάς. Π.χ εξετάσεις στο σχολείο ή εντάσεις στην οικογένεια. Ο οργανισμός μας τότε εκκρίνει αδρεναλίνη ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στο ερέθισμα αυτό. Το γεγονός αυτό προκαλεί κάποια σωματικά συμπτώματα όπως είναι η εφίδρωση, η ταχυπαλμία κ.α. Το stress μπορεί να είναι βοηθητικό εφόσον μας κινητοποιεί και μας βοηθάει να ανταπεξέλθουμε στις απαιτητικές αυτές καταστάσεις. Όταν όμως γίνεται χρόνιο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ζωή μας.
Το άγχος διαφέρει από το στρες. Συνδέεται κυρίως με το αίσθημα του φόβου και μπορεί να μην είναi σαφές σε κάποιον ποια κατάσταση το προκάλεσε. Όλο αυτό το μπέρδεμα και η σύγχυση λοιπόν προκαλούν μεγαλύτερη δυσφορία.  Μερικά από τα συμπτώματα που βιώνει κάποιος που έχει άγχος είναι: δύσπνοια, αίσθημα πνιγμού, εφίδρωση, δυσκολίες στον ύπνο, ταχυπαλμίες, ξηροστομία, δυσκολία συγκέντρωσης, το να αισθάνεται ανήμπορος κ.α..
Αν βιώνεις άγχος ή στρες θα σου πρότεινα να μιλήσεις για αυτό σε κάποιο κοντινό σου πρόσωπο που εμπιστεύεσαι ώστε να μπορέσεις να μοιραστείς αυτήν τη δυσκολία. Αυτό θα σε βοηθήσει να νιώσεις ανακούφιση. Επίσης, μιλώντας για αυτό που βιώνεις ίσως συνειδητοποιήσεις συγκεκριμένες καταστάσεις στη ζωή σου που μπορεί να σχετίζονται με το σύμπτωμα αυτό. Άλλοι τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν είναι: να ξεκουράζεσαι επαρκώς, να έχεις μια ισορροπημένη διατροφή, να οργανώνεις το χρόνο σου και τις δραστηριότητές σου, να κάνεις διαλείμματα και να έχεις καθημερινή σωματική δραστηριότητα χωρίς υπερβολές. Αν οι τρόποι αυτοί δεν φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα τότε υπάρχει η δυνατότητα να απευθυνθείς σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας που μπορεί να σε βοηθήσει να διαχειριστείς το άγχος σου αποτελεσματικά.


ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ