Οι ιεροτελεστίες της ευτυχίας που πρέπει να εντάξετε στη ζωή σας

20 Οκτωβρίου 2017

Όλοι ξέρουμε ότι η αλλαγή είναι δύσκολη. Μεγάλος όγκος έρευνας δείχνει ότι το να μάθουμε νέα πράγματα, να υιοθετήσουμε νέες συμπεριφορές ή να σπάσουμε παλιές συνήθειες μπορεί να είναι πιο δύσκολο απ' ό,τι πιστεύαμε και ότι οι περισσότερες προσπάθειες αλλαγής, είτε γίνονται από άτομα είτε από οργανισμούς, αποτυγχάνουν. Αποδεικνύεται ότι η αυτοπειθαρχία συνήθως δεν αρκεί όταν πρόκειται για την ολοκλήρωση των δεσμεύσεών μας -ακόμα κι αυτών που ξέρουµε ότι είναι καλές για µας και αυτός είναι και ο λόγος που οι περισσότερες υποσχέσεις για το νέο έτος δεν τηρούνται.

Στο βιβλίο τους «H Δύναμη της Πλήρους Εμπλοκής» οι Τζιμ Λιρ και Τόνι Σβαρτς παρέχουν ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης για την αλλαγή: Προτείνουν ότι, αντί να επικεντρωνόμαστε στην καλλιέργεια της αυτοπειθαρχίας ως μέσου για την επίτευξη της αλλαγής, χρειάζεται να εισαγάγουμε ιεροτελεστίες. Σύμφωνα με τους Λιρ και Σβαρτς: «Το χτίσιμο ιεροτελεστιών απαιτεί να ορίσουµε πολύ ακριβείς συμπεριφορές και να τις ασκούµε σε πολύ συγκεκριμένες στιγμές παρακινούµενοι από σηµαντικές για µας αξίες».

Το να ξεκινήσουμε μια ιεροτελεστία είναι συχνά δύσκολο, αλλά το να τη διατηρήσουμε είναι σχετικά εύκολο. Οι κορυφαίοι αθλητές έχουν ιεροτελεστίες: ξέρουν ότι σε συγκεκριμένες ώρες σε καθημερινή βάση βρίσκονται στον αγωνιστικό χώρο και στη συνέχεια στο γυμναστήριο και ότι μετά κάνουν διατάσεις. Για τους περισσότερους από μας, το βούρτσισμα των δοντιών µας τουλάχιστον στον δύο φορές τη μέρα είναι μια ιεροτελεστία και συνεπώς δεν απαιτεί ειδικές δυνάμεις πειθαρχίας. Πρέπει να έχουµε την ίδια προσέγγιση σε κάθε αλλαγή που θέλουμε να εισαγάγουμε.

Για τους αθλητές το να έχουν κορυφαίες επιδόσεις είναι μια σημαντική αξία, και γι' αυτό δημιουργούν ιεροτελεστίες σχετικά με την προπόνηση. Για τους περισσότερους ανθρώπους η στοματική ιεροτελεστία είναι μια σημαντική αξία, και γι' αυτό δημιουργούν την ιεροτελεστία του βουρτσίσματος των δοντιών τους. Αν υπολογίζουμε την προσωπική μας ευτυχία ως αξία και θέλουμε να γίνουμε ευτυχέστεροι, τότε πρέπει επίσης να φτιάξουμε ιεροτελεστίες γύρω από αυτόν τον σκοπό.

Ποιες ιεροτελεστίες θα σας έκαναν ευτυχέστερους; Τι θα θέλατε να εισαγάγετε στη ζωή σας; Θα μπορούσε να είναι η γυμναστική τρεις φορές την εβδομάδα, ο διαλογισμός για δεκαπέντε λεπτά κάθε πρωί, η έξοδο για σινεμά δύο φορές τον μήνα, το ραντεβού με τη γυναίκα σας κάθε Τρίτη, το ευχάριστο διάβασμα για μία ώρα μέρα παρά μέρα και ούτω καθεξής. Μην εισάγετε περισσότερες από μία ή δυο ιεροτελεστίες συγχρόνως και βεβαιωθείε ότι αυτές εχουν γίνει συνήθειες πριν εισάγετε καινούριες. Όπως λέει ο Τόνι Σβαρτς: «H σταδιακή αλλαγή είναι καλύτερη από τη φιλόδοξη αποτυχία... Η επιτυχία αυτοτροφοδοτείται».

Μόλις βρείτε τις ιεροτελεστίες που θέλετε να να υιοθετήσετε, βάλτε τες στο πρόγραμμά σας και ξεκινήστε να τις εκτελείτε. Οι νέες ιεροτελεστίες απορεί να είναι δύσκολο να τεθούν σε εφαρμογή, αλλά με την πάροδο του χρόνου, συνήθως σε λιγότερο από τριάντα μέρες, η εφαρμογή αυτών των ιεροτελεστιών θα γίνεται τόσο φυσικά όσο και το βούρτσισμα των δοντιών σας. Γενικά είναι δύσκολο να απαλλαγούμε από συνήθειες, πράγμα που είναι θετικό όταν πρόκειται για καλές συνήθειες. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη: «Είμαστε αυτό που κατ' εξακολούθηση κάνουμε. Συνεπώς, η αρίστευση δεν είναι πράξη, αλλά συνήθεια».

Οι άνθρωποι αντιστέκονται μερικές φορές στην ιδέα της εισαγωγής ιεροτελεστιών γιατί πιστεύουν ότι n τυπική συμπεριφορά απορεί να τους απομακρύνει από τον αυθορμητισμό ή τη δημιουργικότητα -ειδικότερα όταν πρόκειται για διαπροσωπικές ιεροτελεστίες, όπως το σταθερό ραντεβού κάποιου µε τη σύζυγό του, ή καλλιτεχνικές ιεροτελεστίες, όπως η ζωγραφική.

Όμως, αν δεν τηρούσε κάποιο τυπικό στις δραστηριότητές μας - είτε στο να προπονούμαστε στο γυμναστήριο είτε στο να περνάμε χρόνο με την οικογένειά μας, είτε στο να διαβάζουμε για ευχαρίστηση-συχνά δεν τις πετυχαίνουμε και αντί να είμαστε αυθόρμητοι, γινόμαστε αντιδραστικοί (στις απαιτήσεις των άλλων από τον χρόνο και την ενέργειά µας). Σε μια συνολικά δομημένη και τελετουργική ζωή σίγουρα δε χρειάζεται να υπολογίζουμε κάθε ώρα της µέρας, έτσι µπορούµε να αφήσουμε χρόνο για αυθόρµητη συµπεριφορά. Ακόμα πιο σηµαντικό, µπορούμε να εντάξουμε τον αυθορμητισμό στην ιεροτελεστία, όπως, για παράδειγµα, να αποφασίζουμε αυθόρμητα πού να πάμε σε ένα τελετουργικό ραντεβού. Τα πιο δημιουργικά άτομα -είτε πρόκειται για καλλιτέχνες, επιχειρηματίες ή γονείς- έχουν ιεροτελεστίες τις οποίες ακολουθούν. Κατά παράδοξο τρόπο, n ρουτίνα τους απελευθερώνει ώστε να είναι δημιουργικοί και αυθόρμητοι.

Εκφράζοντας ευγνωμοσύνη

Σε έρευνα που έγινε από τους Ρόμπερτ Έμονς και Μάικλ Μακ Κόβλοου, όσοι κρατούσαν καθημερινό ημερολόγιο ευγνωμοσύνης -σημείωναν δηλαδή καθημερινά τουλάχιστον πέντε πράγματα για τα οποία ήταν ευγνώμονες - απολάμβαναν υψηλότερα επίπεδα συναισθηματικής και σωματικής ευημερίας.

Κάθε βράδυ πριν κοιμηθείτε γράψτε τουλάχιστον πέντε πράγματα που σας έκαναν ή που σας κάνουν ευτυχισμένους, πράγματα για τα οποία είστε ευγνώμονες. Αυτό μπορεί να είναι μικρά ή μεγάλα: από ένα γεύμα που απολαύσατε, μέχρι μια ουσιαστική συζήτηση που είχατε με ένα φίλο από ένα έργο στη δουλειά, μέχρι το Θεό.

Αν κάνετε αυτό την άσκηση τακτικά, θα είναι φυσικό να επαναλαμβάνεστε, πράγμα που δεν πρέπει να σας προβληματίζει. Το κλειδί είναι, παρά την επανάληψη, να κρατάτε τα συναισθήματα φρέσκα, να φαντάζεστε τι σημαίνει κάθε πράγμα για σας καθώς το γράφετε και να βιώνετε το συναίσθημα με το οποίο συνδέεται. Αν κάνετε συστηματικά αυτή την άσκηση, θα σας βοηθήσει να εκτιμήσετε τα θετικά στη ζωή σας κι όχι να τα παίρνετε ως δεδομένα.

Μπορείτε να κάνετε την άσκηση µόνοι ή με κάποιο αγαπηµένο σας πρόσωπο: με ένα σύντροφο, παιδί, γονέα, αδερφό ή στενό φίλο. Η από κοινού έκφραση ευγνωμοσύνης μπορεί να συμβάλει µε ουσιαστικό τρόπο στη σχέση σας.

 

Απόσπασμα από το βιβλίο «Κατακτώ την Ευτυχία» του Tal Ben – Shahar. Ευχαριστούμε τις εκδόσεις Λιβάνη για την ευγενική παραχώρηση του υλικού.


ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ