Η σχολική προσαρμογή ενός παιδιού με Asperger

Τα παιδιά που έχουν διαγνωστεί με Asperger αποτελούν μια υψηλού επιπέδου πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς  που εργάζονται σε σχολικά πλαίσια.
<p style=”text-align: justify;”>Ενώ τα παιδιά αυτά διαθέτουν ένα νοητικό δυναμικό ίσο ή και υψηλότερο από το μέσο όρο και εξαιρετικές μνημονικές ικανότητες, παρουσιάζουν <strong>μαθησιακές δυσκολίες και δημιουργούν προβλήματα στην τάξη.</strong></p>

Κείμενο βασισμένο σε άρθρο της <strong>Ελένης Λαζαράτου</strong>, Αναπλ. Καθηγήτριας Παιδοψυχιατρικής, Α’  Ψυχιατρική Κλινική, Ιατρική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών<

Τα προβλήματα που δημιουργούνται στην τάξη οφείλονται στην αδυναμία των  παιδιών με Asperger να κατανοήσουν ό, τι αφορά τις ανθρώπινες σχέσεις, τους κοινωνικούς κανόνες και τις κοινωνικές συμβάσεις. Η ακαμψία και η δυσκολία που έχουν στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται την αλλαγή τους κάνει αγχώδεις και ευάλωτους με συχνά ξεσπάσματα μέσα στο σχολικό πλαίσιο.</p>
<p style=”text-align: justify;”>Όπως γίνεται αντιληπτό, τα παιδιά με σύνδρομο Asperger αποτελούν μια <strong>κατηγορία ετερόκλητων παιδιών</strong>. Έχουν αδύναμα σημεία και δυσκολίες, αξίες και ενδιαφέροντα όπως κάθε άλλο παιδί. <strong>Κάθε παιδί έχει διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δεν υπάρχει μια θαυματουργή μέθοδος που να λειτουργεί με όλα τα παιδιά.</strong></p>
<p style=”text-align: justify;”>Στις γενικότερες όμως δυσκολίες, που παρουσιάζουν αυτά τα παιδιά  προτείνονται κάποιες  <strong>στρατηγικές </strong> που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη  για να βοηθηθούν αυτά τα παιδιά και να γίνουν αποδεκτά από τους συμμαθητές τους.</p>
<p style=”text-align: justify;”>Συνιστάται στους <strong>εκπαιδευτικούς</strong> να προσφέρουν ένα ασφαλές περιβάλλον  με μια καθημερινή ρουτίνα. Το παιδί με Asperger προσαρμόζεται στην ρουτίνα και είναι ήρεμο γιατί μπορεί  να προβλέψει το τι θα ακολουθήσει.</p>
<p style=”text-align: justify;”>Θα πρέπει να προετοιμάζεται από τη στιγμή που υπάρχει μια αλλαγή στην καθημερινότητά του και να εκτίθεται σταδιακά σε νέες δραστηριότητες, ώστε να μειωθεί το άγχος του.</p>
<p style=”text-align: justify;”>Η ενημέρωση των συμμαθητών σχετικά με το ποιες είναι οι κοινωνικές δυσκολίες των παιδιών που πάσχουν από Asperger και  η περιγραφή των προβλημάτων τους ενισχύει  την ανοχή των άλλων παιδιών  και έχει ως αποτέλεσμα την αποφυγή του αισθήματος καταδίωξης που νιώθουν.</p>
<p style=”text-align: justify;”><strong>Τα δυνατά σημεία του παιδιού όπως η ανάγνωση, το λεξιλόγιο, η απομνημόνευση, θα πρέπει  να μπορούν να αναγνωρισθούν από τους υπόλοιπους μαθητές της ομάδας. Αυτό  θα τονώσει την αυτοπεποίθηση του παιδιού με Asperger και θα τονώσει την αποδοχή από την πλευρά των συμμαθητών του. </strong></p>
<p style=”text-align: justify;”>Είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να εμψυχώνουν τις δραστηριότητες της κοινωνικοποίησης. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να δώσει ένα ερέθισμα στο παιδί ώστε να συμμετάσχει στη συζήτηση και  να ενδιαφερθεί για τις  απόψεις των άλλων σε ένα συγκεκριμένο θέμα, που ξεφεύγει από τα δικά του ιδιαίτερα ενδιαφέροντα</p>
<p style=”text-align: justify;”>Πρέπει να εγκαθιδρυθούν συνθήκες ώστε το παιδί με Asperger να μπορέσει να συμμετέχει στο μάθημα στην τάξη. Έχει ανάγκη από ένα εξατομικευμένο σχολικό πρόγραμμα ώστε να μπορέσει να τα καταφέρει. Απαιτούνται σύντομες ξεκάθαρες οδηγίες και ένα δομημένο πρόγραμμα. Απαιτούνται επιπλέον εξηγήσεις και προσπάθεια να γίνουν πιο απλές οι αφηρημένες έννοιες. Το παιδί έχει ανάγκη από περισσότερο χρόνο από ότι οι συμμαθητές τους για να ολοκληρώσει μια εργασία ή μια εξέταση.</p>
<p style=”text-align: justify;”>Όσον αφορά τα μικρά παιδιά με Asperger, <strong>ακόμη και το ελεύθερο παιχνίδι πρέπει να είναι δομημένο</strong> καθώς εκείνα θα προτιμήσουν αυθόρμητα μη απειλητικές δραστηριότητες για αυτά, όπως είναι αυτές μοναχικού και τελετουργικού χαρακτήρα. Ο παιδαγωγός  πρέπει να εμψυχώνει το παιδί να παίζει με άλλα παιδιά υπό επίβλεψη έτσι ώστε να του δοθεί η ευκαιρία να αναπτύξει τις κοινωνικές του δεξιότητες.</p>
<p style=”text-align: justify;”>Συνολικά οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να χρησιμοποιούν<strong> δημιουργικές στρατηγικές εκπαίδευσης για  τα παιδιά με Asperger</strong> όχι μόνο για να διευκολυνθεί η σχολική τους επιτυχία αλλά κυρίως για να βοηθηθούν στο να απαντήσουν στις απαιτήσεις της καθημερινής ζωής με τους ενήλικες και τους συνομηλίκους  τους. </p>
<p style=”text-align: justify;”> </p>

Σχετικά άρθρα