7+1 προτάσεις για να ελέγξετε τη χρήση νέων τεχνολογιών από τα παιδιά σας

<p><strong>Γράφει η Κωνσταντίνα Ντάρα*</strong></p>
<p style="text-align: justify;">Την σημερινή εποχή, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τα έξυπνα κινητά (smartphones), οι ταμπλέτες (tablets) καθώς και οι παιχνιδομηχανές (κονσόλες) έχουν γίνει κατά κανόνα μέρος της καθημερινότητας των παιδιών. Δραστηριότητες όπως η ζωγραφική, οι χειροτεχνίες, οι κατασκευές ή ακόμα και «το παιχνίδι στην πλατεία» αρχίζουν σιγά σιγά να υποκαθίστανται από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τη χρήση των νέων τεχνολογιών.</p>
<p style="text-align: justify;">Από την άλλη μεριά, η χρήση των νέων τεχνολογιών είναι σημαντικό να υπάρχει στις ζωές των παιδιών, εφόσον γίνεται έλλογα και με μέτρο. Ειδικότερα, είναι χρήσιμο τα παιδιά να είναι εξοικειωμένα με την χρήση των νέων τεχνολογιών, ώστε να μην αντιμετωπίσουν το πρόβλημα του ψηφιακού χάσματος στην μετέπειτα πορεία της ζωής τους. Άλλωστε, οι νέες τεχνολογίες αποτελούν μέσα εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας ταυτόχρονα. </p>
<p style="text-align: justify;">Ο ρόλος του ενήλικου περιβάλλοντος και η στάση του ως προς τις νέες τεχνολογίες θα καθορίσει, αν η χρήση των νέων τεχνολογιών από τα παιδιά θα είναι ωφέλιμη ή επιβλαβής.</p>
<p style="text-align: justify;">Τι μπορούν όμως να κάνουν οι γονείς και το ενήλικο περιβάλλον γενικότερα, ώστε η χρήση των νέων τεχνολογιών να μην είναι ανεξέλεγκτη, και συνεπώς επικίνδυνη για τα παιδιά; Πως μπορούν από την άλλη μεριά οι γονείς να μην δαιμονοποιήσουν τη χρήση των νέων τεχνολογιών;</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Ας επιχειρήσουμε λοιπόν κάποιες πιο συγκεκριμένες προτάσεις προς τους γονείς: </strong></p>
<p style="text-align: justify;">⦁Οι γονείς μπορούν να απομακρύνουν από το οπτικό πεδίο των παιδιών τα κινητά τηλέφωνα, τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τα tablet και γενικότερα, κάθε είδος gadget. Είναι σημαντικό να μην προκαλείται το ενδιαφέρον των παιδιών για άσκοπη χρήση των νέων τεχνολογιών.</p>
<p>⦁Να προσπαθήσουν επίσης  να μην κάνουν οι ίδιοι διαρκώς χρήση των νέων τεχνολογιών μπροστά στα παιδιά.</p>
<p style="text-align: justify;">⦁Σε περίπτωση όπου το παιδί ζητήσει κάποια από τις ηλεκτρονικές συσκευές μπορούν οι γονείς να το παροτρύνουν  να ασχοληθεί με κάποια άλλη δραστηριότητα, όπως είναι η ζωγραφική, οι κατασκευές, τα σφηνοτουβλάκια κ.α. </p>
<p style="text-align: justify;">⦁Πολύ ωφέλιμο θα ήταν επίσης να συμμετέχουν και οι ίδιοι στο παιχνίδι και στις δραστηριότητες των παιδιών,  ώστε τα παιδιά να νιώθουν πως τους δίνουν σημασία και κάνουν κάτι δημιουργικό μαζί, χωρίς απαραίτητα αυτό να διαμεσολαβείται από τη σύγχρονη τεχνολογία.</p>
<p style="text-align: justify;">⦁Θα ήταν χρήσιμο οι γονείς να μην επιχειρούν συστηματικά να απασχολούν τα παιδιά τους, «με κάτι ώστε να παραμείνουν ήσυχα», δίνοντας τους γι΄ αυτό είτε ηλεκτρονικές συσκευές, όπως tablet  και κινητά τηλέφωνα, είτε βάζοντας τα να παρακολουθούν βίντεο με παιδικά τραγούδια και κινούμενα σχέδια.</p>
<p style="text-align: justify;">⦁Επιπρόσθετα, οι γονείς μπορούν να προμηθευτούν μαρκαδόρους και μπλοκ ζωγραφικής, ώστε το παιδί να απασχολείται δημιουργικά όπου και αν βρίσκεται.</p>
<p style="text-align: justify;">⦁Ακόμα, μπορούν να αγοράσουν κάποιο βιβλίο με φύλλα εργασιών αντίστοιχο της ηλικίας του παιδιού και να το παροτρύνουν να υλοποιεί κάποια από αυτά κάθε φορά, επιβραβεύοντας κάθε προσπάθειά του και ταυτόχρονα αποδοκιμάζοντας άμεσα ή έμμεσα την προσήλωση του παιδιού στη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών.</p>
<p style="text-align: justify;">⦁Τέλος, οι γονείς μπορούν να προτείνουν στα παιδιά την κατασκευή ενός εβδομαδιαίου προγράμματος δραστηριοτήτων, όπου μια μέρα της εβδομάδας θα είναι αφιερωμένη στην χρήση των νέων τεχνολογιών. Εκείνη την ημέρα σε συνεργασία ενδεχομένως με τους γονείς το παιδί μέσα από ηλεκτρονικούς υπολογιστές και tablet θα παίζει κάποια επιμορφωτικά παιχνίδια τα οποία θα οξύνουν την σκέψη του, αλλά συγχρόνως θα κρατούν και το ενδιαφέρον του αμείωτο για το αντικείμενο της μάθησης.</p>
<p style="text-align: justify;">Κλείνοντας, θα λέγαμε ότι με τους παραπάνω τρόπους παρέμβασης οι γονείς μπορούν να ελέγξουν την χρήση νέων τεχνολογιών από τα παιδιά προάγοντας ταυτόχρονα την καλλιέργεια της γνώσης και την ψυχαγωγία τους. Γενικότερα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χρήση των σύγχρονων ηλεκτρονικών συσκευών μπορεί να γίνει εποικοδομητική μόνο όταν είναι ελεγχόμενη. Όπως χαρακτηριστικά έγραψε το 2014 ο δημοσιογράφος Nick Bilton<sup>1</sup> των New York Times, αποκαλύπτοντας μια συνομιλία του με τον Steve Jobs το 2010, ο γιός και οι δύο κόρες του Jobs δεν είχαν αγγίξει έως τότε το iPad, παρόλο που είχε κυκλοφορήσει μήνες νωρίτερα. «Στο σπίτι περιορίζουμε τη χρήση της τεχνολογίας από τα παιδιά», είχε πει στον δημοσιογράφο. Σίγουρα ο Steve Jobs ήξερε τι έλεγε!</p>
<p> </p>
<p><span style="font-size: xx-small;"><sup>1</sup>: Kαθημερινή, 20/09/2014, «Μόνο η λογική χρήση των νέων τεχνολογιών ωφελεί τα παιδιά», Κώστας Δεληγιάννης</span></p>
<p> </p>
<p><strong>*Νηπιαγωγός, MSc στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες,</strong></p>
<p><strong>Συνεργάτης Δικτύου «psy-counsellors»</strong></p>
<p><strong>Επιμέλεια:</strong></p>
<p><strong>Ευγενία Σαρηγιαννίδη,</strong></p>
<p><strong>Ψυχολόγος, MSc, Υπ. Διδάκτωρ Ψυχολογίας,</strong></p>
<p><strong>www.psy-counsellors.gr</strong></p>
<p> </p>

Σχετικά άρθρα