Το μουσικό... Βερολίνο των Βαλκανίων

5 Ιουλίου 2013
Όταν πέρσι η παγκόσμια έκθεση της μουσικής βιομηχανίας “Womex” έφευγε από τη Θεσσαλονίκη, άφηνε πίσω της ένα μεγάλο ενθουσιασμό τόσο για την επιτυχή “παρθενική” ένταξη μιας πόλης της νοτιοανατολικής Ευρώπης στο θεσμό όσο και για την αυξημένη παρουσία των απανταχού “μουσικόφιλων” στα μουσικά γεγονότα, και όχι μόνο, της ευρύτερης περιοχής. Ο ενθουσιασμός αυτός, βέβαια, δεν συνοδευόταν από το αντίστοιχο κλίμα στο εσωτερικό της πόλης που, κατά τους επιχειρηματίες του χώρου, αδυνατούσε εδώ και χρόνια να αντιμετωπίσει οργανωμένα προσπάθειες για το "άνοιγμα" της μουσικής και συναυλιακής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης στα Βαλκάνια και την Ευρώπη.



Ωστόσο, μια τέτοια προοπτική άρχισε να διαφαίνεται πριν από λίγο καιρό κατά την επίσκεψη μιας ομάδας από τη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Δήμου Θεσσαλονίκης, του γερμανικού προξενείου της πόλης και των επιχειρηματιών από τους χώρους της ψυχαγωγίας και της εστίασης στο Βερολίνο, όπου καθημερινά συμβαίνουν 1.500 μουσικά ή ευρύτερα καλλιτεχνικά γεγονότα, προσελκύοντας εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο, κυρίως από την πλευρά του νεανικού κοινού.



“Η Θεσσαλονίκη δεν είναι απλώς μια φραπεδούπολη. Διαθέτει ένα πολύ διακριτό στίγμα ως προς τη μουσική, την ψυχαγωγία και οτιδήποτε σχετίζεται με αυτήν, είτε πρόκειται για συναυλιακό γεγονός, είτε για κλαμπ, είτε για εστιατόρια, είτε ακόμη και για θέατρα” επισημαίνει στο Aθηναϊκό πρακτορείο η αντιπεριφερειάρχης Εξωστρέφειας Καινοτομίας και Νέων Τεχνολογιών, Τζελίνα Μακραντωνάκη και τονίζει ότι κατά την επίσκεψη της αντιπροσωπείας από τη Θεσσαλονίκη στο Βερολίνο εξετάστηκαν οι προοπτικές να καταστεί η πόλη οργανωμένος τουριστικός προορισμός ψυχαγωγίας για νέους, όπως συμβαίνει με το Βερολίνο.



Μάλιστα, τα κοινά στοιχεία των δύο πόλεων είναι αρκετά καθώς, σύμφωνα με επιχειρηματία συναυλιακών χώρων και ψυχαγωγίας, το Βερολίνο μετά την επανένωσή του αντιμετώπιζε δυσχερή οικονομικά δεδομένα και υποδεχόταν έναν νέο πολιτισμό, εκείνο των ομάδων νέων μουσικών και καλλιτεχνών που μετέτρεπαν παλιά και εγκαταλειμμένα εργοστάσια σε χώρους συνεταιριστικής συνεργασίας με επίκεντρο τη μουσική, το θέατρο, το φαγητό.



Η κατάσταση εξελίχθηκε αρκετά και οι τοπικές αρχές του Βερολίνου ανταποκρίθηκαν στις εκκλήσεις αυτής της ομάδας του πληθυσμού που υποσχέθηκε έσοδα από τον τουρισμό της ψυχαγωγίας. “Σήμερα ο Οργανισμός Τουρισμού της πόλης απασχολεί 182 άτομα ενώ σε αυτόν συμμετέχουν τα αεροδρόμια, τα μέσα μεταφοράς, τα ξενοδοχεία, οι ενώσεις συναυλιακών και μουσικών χώρων και κάθε άλλος φορέας που ασχολείται με το αντικείμενο. Τα έσοδά του προέρχονται από τις συμμετοχές των φορέων, διαφημίσεις σε τουριστικούς οδηγούς και κάρτες επισκέψεων σε μνημεία και χώρους πολιτισμού και κάθε χρόνο επενδύονται για τη διοργάνωση νέων γεγονότων που θα φέρουν ακόμη περισσότερους τουρίστες” σχολιάζει η αντιπεριφερειάρχης.



Για το πώς θα μπορούσε να γίνει κάτι αντίστοιχο στη Θεσσαλονίκη υπογραμμίζει ότι προϋπόθεση είναι η οργάνωση των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο της ψυχαγωγίας ώστε να θέσουν οι ίδιοι τους κανόνες λειτουργίας τους και να δομήσουν προτάσεις προς την αυτοδιοίκηση ή την πολιτεία ώστε εκείνες να συνεργαστούν μαζί τους καλύτερα. “Η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να προσελκύσει ένα δυναμικό κομμάτι της νεολαίας των Βαλκανίων μέσα από το χώρο της ψυχαγωγίας. Βλέποντας την εμπειρία από τα Βαλκάνια διαπιστώνουμε ότι υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον από γειτονικές χώρες και μεγάλες πόλεις όπως η Κωνσταντινούπολη, η Σόφια, το Βελιγράδι και τα Σκόπια. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το φεστιβάλ Μπουργκές της Βουλγαρίας που συγκεντρώνει δεκάδες χιλιάδες θεατών, το φεστιβάλ της Νίς στη Σερβία που παρακολουθούν 250.000 άτομα και το Cjet στο Βουκουρέστι με 380.000 θεατές για μία εβδομάδα” σχολιάζει επιχειρηματίας συναυλιακών χώρων και ψυχαγωγίας



Από την πλευρά τους οι επαγγελματίες του κλάδου θεωρούν αναγκαία τη συνεργασία μεταξύ τους αλλά και την ανταπόκριση της αυτοδιοίκησης και της πολιτείας προκειμένου να ρυθμιστούν ζητήματα όπως οι αδειοδοτήσεις των συναυλιακών χώρων, η ύπαρξη νόμιμων σημείων για τη διαφήμιση των συναυλιών, η λειτουργία της συγκοινωνίας τη νύχτα, η ρύθμιση του υγιή ανταγωνισμού και η οργάνωση των επαγγελματικών χώρων.



Μέχρι να ρυθμιστούν τα παραπάνω υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τη γερμανική πλευρά για τη διοργάνωση συναυλιών και μουσικών εκδηλώσεων στη Θεσσαλονίκη και το Βερολίνο με τη συμμετοχή καλλιτεχνών και από τις δύο χώρες και με σκοπό την ανταλλαγή τουριστών, προκειμένου όσοι παρακολουθούν μουσικά γεγονότα στο Βερολίνο να έρχονται και στη Θεσσαλονίκη και το αντίστροφο. “Εντός του 2013 σχεδιάζεται να πραγματοποιηθεί εδώ το δεύτερο συνέδριο συνεργασίας Θεσσαλονίκης – Βερολίνου (το πρώτο είχε γίνει στη γερμανική πόλη) ώστε να σχεδιαστούν δράσεις για την ανταλλαγή του τουριστικού προϊόντος κάθε πόλης και την οργάνωση φεστιβάλ και συναυλιών σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και όχι μόνο το καλοκαίρι” προσθέτει η κ. Μακραντωνάκη.



ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ