Ποιες δίαιτες γερνάνε το πρόσωπό μας;

14 Ιουλίου 2013

 

 

Λένε πως οτιδήποτε συμβαίνει στο σώμα μας, επηρεάζει και το δέρμα, ιδίως στο πρόσωπο. Μπορεί λοιπόν η δίαιτα που κάνουμε να το «σπάσει» και να το δείχνει θαμπό και γερασμένο; Δύο ειδικοί απαντούν «ναι» - και προτείνουν λύσεις…

 

Ποια δίαιτα διαλέγετε για να χάσετε τα περιττά σας κιλά; Μία που περιέχει πολλά κρέατα και σαλάτες, και ελάχιστα έως καθόλου ψωμιά, ζυμαρικά και μαγειρευτά φαγητά ή μήπως κάποια «επώνυμη», μία με ελάχιστες θερμίδες ή κάποιο «πρόγραμμα» γρήγορου αδυνατίσματος;

 

Όσο πιο αυστηρή και στερητική είναι μια δίαιτα, τόσο περισσότερο ανθυγιεινή θεωρείται – όχι μόνο επειδή τα όποια οφέλη της στη ζυγαριά σημαίνουν απώλεια μυϊκής μάζας και νερού αντί για σωματικό λίπος, οπότε εξ ορισμού έχουν «ημερομηνία λήξεως», αλλά και επειδή μπορεί να διαταράξει πολλές από τις λειτουργίες του οργανισμού.

 

Οι ειδικοί χρόνια τώρα λένε πως ο μοναδικός τρόπος για να αδυνατίσουμε μια για πάντα είναι «να αλλάξουμε μυαλά» (πρακτικά αυτό σημαίνει να αλλάξουμε διατροφικές συνήθειες και να μην επιστρέψουμε ποτέ στις παλιές) και να αδυνατίzουμε με όσο το δυνατόν πιο αργό ρυθμό. Ποιος όμως έχει την υπομονή να τους ακούσει;

 

Απ’ ότι φαίνεται ελάχιστοι – γι’ αυτό και οι περισσότερες γυναίκες αλλά και πολλοί άντρες έχουν κάνει άπειρες «δίαιτες», που συνήθως διαρκούν μερικές εβδομάδες και έπειτα από λίγο καιρό συνοδεύονται από ανάκτηση των χαμένων κιλών, μαζί με κάνα-δυο επιπλέον.

 

Τα «γαϊτανάκια» αυτά, σε συνδυασμό με την έλλειψη θρεπτικών συστατικών που χαρακτηρίζει τις περισσότερες δίαιτες της μόδας και όλες τις δίαιτες-αστραπή, αποτυπώνονται τελικά στο δέρμα του προσώπου, το οποίο μοιάζει θαμπό, γερασμένο και αφυδατωμένο.

 

Οι κυρίες Αστερία Σταματάκη, κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος και επιστημονική συνεργάτις στην Γαστρεντερολογική Κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Νικαίας, και Κατερίνα Λαμπρινοπούλου, δερματολόγος και διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, εξηγούν πως μπορεί να επηρεάσουν μερικές δημοφιλείς δίαιτες το δέρμα – και εξηγούν τι πρέπει να κάνουμε για να το σώσουμε.

 

Δίαιτα Άτκινς

 

Είναι ο πιο γνωστός εκπρόσωπος των προγραμμάτων αδυνατίσματος που περιέχουν πολλές πρωτεϊνες (κρέας, ψάρια, κοτόπουλο, όσπρια) και ελάχιστους έως καθόλου υδατάνθρακες (ψωμί, μακαρόνια, αλεύρι, φρούτα). Η συγκεκριμένη απαγορεύει εντελώς την κατανάλωση αλκοόλ, τα μακαρόνια, το άσπρο αλεύρι, το άσπρο ψωμί και το γάλα. Δεν απαγορεύει αλλά συνιστά να αποφεύγονται τα περισσότερα φρούτα και λαχανικά, ενώ από γαλακτοκομικά επιτρέπει μόνο το τυρί, την κρέμα γάλακτος και το βούτυρο.

 

Η σύνθεσή της μπορεί να είναι καταστροφική για το δέρμα. Οι υπερβολικά πολλές πρωτεϊνες που περιέχει μπορεί να προκαλέσουν μείωση των επιπέδων ασβεστίου στο αίμα και η απώλεια οστικής μάζας στο πρόσωπο το κάνει να γερνάει πρόωρα.

 

Επιπλέον, η οξύτητα των διαιτολογίων που βασίζονται στο κρέας μπορεί να διαταράξει το pH του δέρματος και να αυξήσει την ευαισθησία του στις βλάβες που ούτως ή άλλως του προκαλεί η υπεριώδης ακτινοβολία του ηλίου.


Τι να κάνετε: Αν θέλετε ντε και σώνει να ακολουθήσετε ένα τέτοιου είδους διαιτολόγιο, χρειάζεστε συμπλήρωμα ασβεστίου. Απαραίτητο είναι ακόμα να μην το ακολουθείτε κατά γράμμα, αλλά να προσθέσετε μόνοι σας λίγα φρούτα και λαχανικά. Αυτά είναι αλκαλικά και θα εξισορροπήσουν κάπως την οξύτητα του κρέατος, ενώ ταυτοχρόνως θα σας τροφοδοτήσουν με τις απαραίτητες για λαμπερό δέρμα αντιοξειδωτικές ουσίες. Φροντίστε επίσης αντί για κρέας και μπέικον, να τρώτε πολύ συχνά ψάρια.

Δίαιτα South Beach

Αντιπροσωπεύει τα διαιτολόγια που στην αρχή «κόβουν» τους υδατάνθρακες, αλλά σε επόμενα στάδιά τους τα εντάσσουν ξανά – αλλά βαθμιαία – στη διατροφή. Θεωρείται παραλλαγή της Άτκινς, γιατί και αυτή περιέχει πολλές πρωτεϊνες, αλλά είναι λίγο καλύτερη διότι μέχρι να ολοκληρωθεί το μόνο που δεν έχει φάει κανείς (αν αντέξει) είναι γλυκά και άμυλο.

 

Από την στιγμή που επιτρέπουν να αρχίσει κανείς να τρώει υγιεινούς υδατάνθρακες (λ.χ. ψωμί ολικής αλέσεως, καφέ ρύζι), τα διαιτολόγια σαν την δίαιτα South Beach είναι κατάλληλα για όσους αντιμετωπίζουν πρόβλημα ακμής, καθώς μελέτες έχουν δείξει πως τα διαιτολόγια με τρόφιμα που πέπτονται αργά και περιέχουν πολλές φυτικές ίνες, ελαττώνουν τις εξάρσεις της.

 

Επιπλέον, η πλήρης απαγόρευση των γλυκών είναι καλή για το δέρμα, διότι η ζάχαρη ευνοεί την φλεγμονή και αυξάνει τις φθορές στην ελαστίνη και στο κολαγόνο, θέτοντας έτσι τις βάσεις για πρόωρη γήρανση του δέρματος.


Τι να κάνετε: Όσο καιρό απαγορεύει το διαιτολόγιό σας σχεδόν όλους τους υδατάνθρακες (ψωμί, ζυμαρικά, φρούτα, πατάτες, ρύζι, δημητριακά, φρυγανιές), πρέπει να το «σπάτε» έστω με λίγα φρούτα, για τους ίδιους λόγους που ισχύουν στην δίαιτα Άτκινς. Για να διατηρήσετε το δέρμα σας λαμπερό, εξάλλου, πρέπει καθ’ όλη τη διάρκειά της να πίνετε άφθονο νερό και να τρώτε άφθονα ψάρια.

Χορτοφαγική δίαιτα

 

Όταν τρώει κανείς φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, ξηρούς καρπούς και όσπρια, ασφαλώς τροφοδοτεί τον οργανισμό του με πολύτιμα θρεπτικά συστατικά.

 

Το πρόβλημα όμως είναι ότι δεν τρώει ζωικές πρωτεϊνες (η αυστηρά χορτοφαγική δίαιτα δεν περιέχει καν αυγά ή αγελαδινό γάλα), γεγονός που μπορεί να κάνει το δέρμα να χάσει τον τόνο του. Αυτό οφείλεται στο ότι οι πρωτεϊνες επιδιορθώνουν και ανανεώνουν το δέρμα και τα μαλλιά, και η έλλειψή τους μπορεί να κάνει και το μεν και τα δε να δείχνουν ξηρά, θαμπά και άρρωστα.


Τι να κάνετε: Πρέπει οπωσδήποτε να τρώτε φυτικής προέλευσης τρόφιμα που περιέχουν άφθονες πρωτεϊνες, όπως οι φακές, ο αρακάς, τα αμύγδαλα, το τόφου και το φυστικοβούτυρο. Πρέπει επίσης να τρώτε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ποικιλία φρούτων και λαχανικών, και όχι να περιορίζεστε σε όσα σας αρέσουν.

Μεσογειακή διατροφή

 

Είναι η πλέον κατάλληλη για καλή υγεία όλου του σώματος – και το δέρμα αποτελεί το μεγαλύτερο όργανο του σώματός μας.

 

Εάν την τηρήσετε πιστά, ο οργανισμός σας θα κάνει... πάρτι, διότι περιέχει άφθονα φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ψάρια, δημητριακά ολικής αλέσεως, ωφέλιμα λίπη όπως το ελαιόλαδο, και λίγων λιπαρών γαλακτοκομικά προϊόντα, που ωφελούν με πολυάριθμους τρόπους το δέρμα.

 

Το ελαιόλαδο, λ.χ., έχει αποδειχτεί ότι κρατάει την επιδερμίδα ενυδατωμένη και προστατεύει από τον δερματικό καρκίνο, ενώ τα ψάρια περιέχουν πολύτιμα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τα οποία μειώνουν την φλεγμονή της ακμής και βελτιώνουν την ελαστικότητα του δέρματος.


Τι να κάνετε: Τίποτε απολύτως! Απλώς να πίνετε στην υγειά σας ένα ποτηράκι κόκκινο κρασί την ημέρα, διότι η ρεσβερατρόλη και το ελλαγικό οξύ που περιέχει βοηθούν το δέρμα να διατηρείται σφικτό.

Δίαιτες-αστραπή

 

Εάν ακολουθείτε το οποιοδήποτε υποθερμιδικό διαιτολόγιο για να αδυνατίσετε γρήγορα, μπορεί να καταλήξετε με ξερό δέρμα, τριχόπτωση και εύθραυστα νύχια, εξαιτίας της έλλειψης αρκετών θερμίδων αλλά και βασικών λιπαρών οξέων τα οποία αδυνατεί να παράγει ο οργανισμός από μόνος του.


Τι να κάνετε: Αν πρέπει οπωσδήποτε να κάνετε μια δίαιτα-αστραπή, φροντίστε να της προσθέσετε λίγα καρύδια και ψάρια, διότι αποτελούν άριστες πηγές ωμέγα-3 λιπαρών οξέων. Καλό είναι επίσης να αυξήσετε την κατανάλωση φυτικών τροφίμων ολικής αλέσεως, όπως το καφέ ρύζι και το πλιγούρι. Να θυμάστε ότι η επιδερμίδα σας είναι σαν ένας τοίχος από τούβλα και τα θρεπτικά συστατικά αυτών των τροφίμων είναι σαν το τσιμέντο που κρατάει τις δομές της ενωμένες και στη θέση τους.

 

Πηγή : ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ