Πρόωρη σεξουαλικοποίηση κοριτσιών: 15 συμβουλές για γονείς

30 Ιουλίου 2013
Στη ζωή υπάρχουν αυτά που βλέπουμε διαρκώς και αυτά που δεν τα πολυβλέπουμε. Τα δεύτερα είναι ακριβοθώρητα ή χρειάζεται να στρέψουμε επίμονα την προσοχή μας σε αυτά, για να τα διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν. Έτσι, σε κάθε τι προβληματικό στην κοινωνία μας, υπάρχει πάντα η διαπίστωσή του και έπειτα και ο αντίλογος, η αντίδραση, ο ακτιβισμός, η δράση. Στο άρθρο αυτό καταθέτω κάποιες αρχικές σκέψεις και στη συνέχεια θα μεταφράσω το άρθρο μιας μητέρας- δικηγόρου που εκφράζει τις σκέψεις της για την πρόωρη σεξουαλικοποίηση των κοριτσιών στη δυτική κοινωνία. 

Γράφει η συμβουλευτική- εκπαιδευτική ψυχολόγος, Καλλιόπη Εμμανουηλίδου
 
Πρόκειται για ένα φαινόμενο που προωθείται από τα ΜΜΕ και τη βιομηχανία της μόδας και των παιχνιδιών, κατά το οποίο τα κορίτσια μικρής ηλικίας ενθαρρύνονται να υιοθετούν συμπεριφορές που δε συνάδουν με την ηλικία τους, καθώς τις θέτουν σε έναν πρόωρο σεξουαλικό ρόλο, κάτι όμως το οποίο συμβάλλει σε προβλήματα αυτοεικόνας, αυτοπεποίθησης και στην ανάπτυξη κατάθλιψης και διαταραχών πρόσληψης τροφής. Η αμερικανική ένωση ψυχολόγων προειδοποιεί πλέον επίσημα σε εκστρατείες της για αυτές τις επιπτώσεις. 
 
[Σημείωση για τα παιχνίδια: το παιχνίδι συχνά γίνεται με κούκλες που αναπαριστούν γυναικείες φιγούρες και λέγεται ότι δίνει στα κορίτσια έναν ασφαλή τρόπο δοκιμής και πειραματισμού μέσω παιχνιδιού ρόλων- ωστόσο η υπερβολή στις φιγούρες αυτές, στην εμφάνισή τους και τους ρόλους που αναπαριστούν (π.χ. πριγκίπισσα) δημιουργούν ισχυρότατα πρότυπα.]
 
Στο κοινωνικό επίπεδο, το φαινόμενο αυτό στρέφει την προσοχή των κοριτσιών αυτών στο να θέτουν ως προτεραιότητα την περιποίησή τους [κάτι εξαιρετικά κερδοφόρο για τις σχετικές βιομηχανίες] και τις καθιστά πρόωρα σεξουαλικές, κάτι το οποίο στις δυτικές κοινωνίες θεωρείται ανήθικο και παράνομο. Επίσης τα πρόωρα σεξουαλικοποιημένα κορίτσια συμβάλλουν σε έναν νέουποβιβασμό της γυναικείας οντότητας, καθώς θέτουν ως στόχο τους να τραβούν την προσοχή μέσω της σεξουαλικότητας και όχι της προσωπικότητας και των ικανοτήτων τους τους και να επιδιώκουν στη ζωή τους να κατακτούν στόχους μέσω του σεξ και της υπερβολικής θηλυκότητας και όχι μέσα από σπουδές, μόχθο, επιτεύγματα κτλ. Η σεξουαλικοποίηση συμβάλλει στηναντικειμενοποίηση της γυναίκας (το να θεωρείται ως αντικείμενο και όχι ως άνθρωπος), κάτι που της αφαιρεί δικαιώματα και διευκολύνει τη χρήση διάφορων μορφών βίας εναντίον της.
 
Καθώς λοιπόν τα τελευταία χρόνια το πρόβλημα αυτό γίνετια ολοένα και εντονότερο (σεξουαλικοποιημένοι χαρακτήρες παιδικών εκπομπών και παιχνιδιών, υπερβολικά θηλυκή μόδα, μακιγιάζ σε μικρές ηλικίες, εμμονή με την εικόνα σώματος κτλ.), αναπτύσσεται ένας αντίλογος που επιχειρεί να προστατέψει την παιδική ηλικία και τα δικαιώματα στην ξεγνοιασιά, όπως και τη γυναικεία ενδυνάμωση και απελευθέρωση από αυτόν τον νέο ζυγό που επιβάλλει σε μια γυναίκα από τόσο μικρή ηλικία να προσαρμοστεί σε ένα πρότυπο συγκεκριμένης εμφάνισης (περιποιημένα μαλλιά, μανικιούρ, τακούνια, μακιγιάζ, σέξι εσώρουχα, σέξι ρούχα της μόδας, άψογη επιδερμίδα, υπερβολικά λεπτό σώμα με έντονες καμπύλες κτλ.). Είναι παραπάνω από σίγουρο ότι το φαινόμενο της σεξουαλικοποίηση των κοριτσιών είναι εξαιρετικά επικίνδυνο για την ψυχική υγεία καθώς και για την προώθηση ενός υγιούς κοινωνικού προτύπου για τα κορίτσια. 

Σας παραθέτω μερικές συμβουλές για τους γονείς (διασκευή από τις οδηγίες της APA): 
  1.  μαθαίνουμε να λέμε όχι, όταν η κόρη μας ζητάει επίμονα κάτι (π.χ. κραγιόν): μαθαίνουμε πώς να εξηγούμε στα παιδιά την ηλικιακή καταλληλότητα κάποιων αντικειμένων, συνηθειών και εξαρτημάτων. Χρησιμοποιούμε απλά και κατανοητά λόγια, αποφεύγοντας τις αναιτιολόγητες απαγορεύσεις και το κήρυγμα.
  2. διδάσκουμε στα παιδιά μας πώς να αντιστέκονται στην πίεση των συνομηλίκων και πώς να απαντούν σε σχόλια και προτροπές των φίλων τους, αναπτύσσοντας το δικό τους σύστημα αξιών.
  3. αντιστεκόμαστε οι ίδιοι στην αγορά αντικειμένων: τα βρεφικά, παιδικά και προεφηβικά ρουχαλάκια που είναι μικρογραφίες των μεγαλίστικων είναι συνήθως πολύ χαριτωμένα, αλλά πριν αγοράσουμε κάτι, θα πρέπει να σκεφτούμε αν αυτό το ρούχο είναι σέξι στην μεγαλίστικη εκδοχή του.
  4. συζητάμε με το παιδί μας για το μακιγιάζ: για την ηλικία που ξεκινάει κανείς να βάφεται καθώς και συμβουλές για να μην το παρακάνουν, όταν έχουν πια μπει στην εφηβεία.
  5. δεν κοροϊδεύουμε μπροστά στο παιδί μας άτομα τα οποία μας φαίνεται ότι δεν έχουν σεξουαλικότητα ή έχουν περισσότερα σεξουαλικά χαρακτηριστικά από το αντίθετο φύλο (π.χ. "αντρούτσα", "ξενέρωτος", "αντισεξουαλικός" κτλ.)
  6. τονίζουμε όσο πιο πολύ μπορούμε ότι δύο άνθρωποι καταλήγουν να γίνουν ζευγάρι επειδή ο ένας εκτίμησε τον εσωτερικό κόσμο του άλλου, όχι επειδή είχαν σεξουαλική έλξη.
  7. τονίζουμε ότι ένα κορίτσι είναι κόρη, αδερφή, φίλη, εγγονή, ανιψιά, μαθήτρια κτλ. πρώτα- η γυναικεία φύση είναι ένα χαρακτηριστικό που θα αναπτυχθεί στην ώρα του και που είναι απλώς ένα από τα κομμάτια της ταυτότητάς του και δεν την καταλαμβάνει όλη.
  8. ενημερωνόμαστε για το θέμα και τους κινδύνους της πρόωρης σεξουαλικοποίησης των παιδιών και ενημερώνουμε και άλλους γονείς και εκπαιδευτικούς.
  9. χρησιμοποιούμε τα μέσα (π.χ. μέσα κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Twitter, Tumblr, Pinterest, Google+) για να ενημερώσουμε για το θέμα αυτό.
  10. μιλάμε με τα παιδιά μας για τα πρότυπα που προβάλλονται από τα ΜΜΕ και τονίζουμε ότι στην πραγματική ζωή οι πραγματικοί άνθρωποι δε χρειάζεται να έχουν τέλεια εξωτερική εμφάνιση και ούτε να χρησιμοποιούν τον ερωτισμό για να πετυχαίνουν στόχους στη ζωή τους. 
  11. αποφεύγουμε να αγοράζουμε πράγματα για τα παιδιά από εταιρίες που σεξουαλικοποιούν υπερβολικά τους ανθρώπους (π.χ. παιχνίδια που παρουσιάζουν τις κούκλες σέξι και τους ήρωες πολύ επιθετικούς και γραμμωμένους).
  12. υποστηρίζουμε τα παιχνίδια και τις εταιρίες ρούχων που προβάλλουν υγιή μηνύματα και πρότυπα για την εξωτερική εμφάνιση και που προστατεύουν την παιδικότητα της παιδικής ηλικίας.
  13. αν πιστεύουμε ότι κάποιος (π.χ. διαφήμιση, προϊόν) περνάει λανθασμένα μηνύματα, διαμαρτυρόμαστε σε ενώσεις καταναλωτών ή απευθείας στην εταιρία.
  14. σεβόμαστε, αποδεχόμαστε και αγαπάμε το σώμα μας και τα φυσικά μας χαρακτηριστικά, προσφέροντας ένα υγιές πρότυπο αυτοεκτίμησης στα παιδιά μας
  15.  προσέχουμε πώς μιλάμε μπροστά στα παιδιά και δεν δίνουμε έμφαση στην εξωτερική εμφάνιση και τη σεξουαλικότητα, όταν χαρακτηρίζουμε έναν άνθρωπο, αλλά δίνουμε έμφαση στις ικανότητες και την προσωπικότητά του.
 
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ