Αν η γυναίκα δεν μπορεί να κάνει παιδί;

20 Αυγούστου 2013

Η γυναικεία γονιμότητα μπορεί να επηρεάζεται από τις επιλογές του τρόπου ζωής μας. Δείτε τι μπορείτε να κάνετε για να έχετε ένα υγιές αναπαραγωγικό σύστημα.

Από το προσωπικό την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης Ανθρώπινης Σεξουαλικότητας και την επιστημονική ομάδα του Χειρουργού-Ουρολόγου Ανδρολόγου, Κωνσταντίνου Κωνσταντινίδη.

Αν ελπίζετε να μείνετε έγκυος τώρα ή στο μέλλον, μπορεί ν’ αναρωτιέστε για τη γονιμότητά σας και πώς μπορείτε να τη βελτιώσετε. Κάποιοι παράγοντες μπορεί να είναι πέρα από τον έλεγχό σας- όπως τα ιατρικά θέματα που επηρεάζουν τη γυναικεία γονιμότητα- αλλά δεν είναι μόνο αυτοί. Κι οι επιλογές στον τρόπο ζωής σας μπορεί να επηρεάσουν τη γονιμότητά σας επίσης. Δείτε τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε και να προστατέψετε την γονιμότητά σας.

Τι είναι γυναικεία γονιμότητα;

Γυναικεία γονιμότητα είναι η ικανότητα μιας γυναίκας να συλλάβει ένα παιδί. Εσείς και ο σύντροφός μπορεί να έχετε αμφιβολίες για την ικανότητα σας να κάνετε παιδί ή για τη γονιμότητά σας, αν προσπαθείτε να μείνετε έγκυος κάνοντας συχνά ελεύθερο σεξ για τουλάχιστον ένα χρόνο χωρίς επιτυχία.

Τι προκαλεί τη γυναικεία υπογονιμότητα;

Διάφορα ιατρικά θέματα μπορούν να συμβάλλουν στη γυναικεία υπογονιμότητα, συμπεριλαμβανομένων:

•    Ανωμαλίες ωορρηξίας

•    Βλάβη στις σάλπιγγες

•    Ενδομητρίωση

•    Προβλήματα της μήτρας

Η ηλικία παίζει ρόλο στη γονιμότητα. Όσο καθυστερείτε την εγκυμοσύνη, πέφτουν οι πιθανότητες να μπορέσετε να συλλάβετε. Καθώς φτάνετε τα 30, τα ωάριά σας χειροτερεύουν ποιοτικά και έχετε λιγότερο συχνή ωορρηξία, ακόμα κι αν έχετε κανονικά την περίοδό σας. Τα ωάρια μιας μεγαλύτερης γυναίκας γονιμοποιούνται δυσκολότερα από τα ωάρια μιας μικρότερης.

Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω τη γονιμότητά μου;

Οι υγιείς επιλογές τρόπου ζωής μπορούν να βοηθήσουν τη γονιμότητα. Για παράδειγμα:

•    Διατηρήστε ένα υγιές βάρος. Αν είστε υπέρβαρη ή ελλιποβαρής, αυτό μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή της οιστρογόνου ορμόνης και να εμποδίσει την κανονική ωορρηξία. Η διατήρηση υγιούς βάρους μπορεί να αυξήσει τη συχνότητα της ωορρηξίας και τις πιθανότητες εγκυμοσύνης.

•    Αποφύγετε τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενες ασθένειες. Οι σεξουαλικώς μεταδιδόμενες ασθένειες- όπως τα χλαμύδια και η βλεννόρροια- μπορεί να βλάψουν τις σάλπιγγες. Αποφεύγετε να κάνετε σεξ χωρίς προστασία με διαφορετικούς συντρόφους, πράγμα που αυξάνει τις πιθανότητες να μολυνθείτε με αυτές τις ασθένειες που προκαλούν προβλήματα γονιμότητας.

•    Να προγραμματίζετε τακτικούς ιατρικούς ελέγχους. Οι τακτικοί ιατρικοί έλεγχοι μπορεί να σας βοηθήσουν να εντοπίσετε προβλήματα υγείας που μπορεί να βλάψουν τη γονιμότητα.

Τι πρέπει να αποφεύγω για να προστατέψω τη γυναικεία γονιμότητα;

Για να προστατέψετε τη γυναικεία γονιμότητα, αποφύγετε:

•    Το κάπνισμα. Δε βλάπτει μόνο τον τράχηλό σας και τις σάλπιγγες, αλλά το πολύ κάπνισμα γερνά τις ωοθήκες και εξαντλεί τα ωάριά σας. Η νικοτίνη και άλλα χημικά στα τσιγάρα  επηρεάζουν την παραγωγή οιστρογόνων και κάνουν τα ωάρια επιρρεπή σε γενετικές ανωμαλίες. Αν καπνίζετε, ζητήστε βοήθεια για να το κόψετε.

•    Το αλκοόλ. Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ συνδέεται με υψηλό κίνδυνο ανωμαλιών ωορρηξίας- και κάποια έρευνα έδειξε πως ακόμα και η χαμηλή κατανάλωση αλκοόλ μειώνει τις πιθανότητες σύλληψης. Αν θέλετε να μείνετε έγκυος, καλύτερα να αποφύγετε το αλκοόλ εντελώς.

•    Την υπερβολική καφεϊνη. Η υπερβολική καφεϊνη μπορεί να αυξήσει την παραγωγή οιστρογόνων, τη μείωση μεταβολισμού τους, και να συμβάλλουν στη βλάβη των σάλπιγγων  και την ενδομητρίωση. Για να προστατέψετε τη γονιμότητά σας, περιορίστε την ποσότητα καφεϊνης σε όχι περισσότερο από έξι φλυτζάνια  καφέ (900mg καφεϊνης). Αυτό περιλαμβάνει την καφεϊνη στον καφέ, το τσάι, τη σοκολάτα, τα αναψυκτικά και τα ενεργειακά ποτά.

•    Το στρες. Το σοβαρό στρες μπορεί να εμποδίσει την ωορρηξία, κι ίσως και το λιγότερο στρες μπορεί να επηρεάσει τη γονιμότητα. Αν και απαιτείται περισσότερη έρευνα για να δούμε τον αντίκτυπο που έχει το στρες στη γυναικεία γονιμότητα, οι ερευνητές συστήνουν να μειώσουμε το στρες στο ελάχιστο και να εφαρμόζουμε υγιείς μεθόδους όταν προσπαθούμε να συλλάβουμε.

•    Την υπερβολικά έντονη σωματική δραστηριότητα. Η πολύ αερόβια άσκηση μπορεί να βλάψει τη γυναικεία γονιμότητα, μειώνοντας την παραγωγή της ορμόνης προγεστερόνης και εμποδίζοντας την ωορρηξία. Αν έχετε το σωστό βάρος και σκέφτεστε να μείνετε έγκυος σύντομα, σκεφτείτε να περιορίσετε την αερόβια άσκηση σε όχι περισσότερο από 7 ώρες την εβδομάδα. Αν είστε υπέρβαρη, ρωτήστε το γιατρό σας πόση αερόβια άσκηση κάνει για σας.

•      Την έκθεση στις τοξίνες. Η έκθεση σε διάφορα χημικά ή ρυπογόνα μπορεί να βλάψει τη γονιμότητά σας.  Οι αγρότισσες ή γυναίκες που ασχολούνται με την παραγωγή αντισυλληπτικών ενδεχομένως έχουν διαταραχές της εμμήνου ρύσεως. Επιπλέον, οι βοηθοί οδοντίατροι που εκτίθενται  σε υψηλά επίπεδα οξειδίων του αζώτου, γυναίκες που εκτίθενται σε υψηλά επίπεδα οργανικών διαλυτών- όπως τα χημικά των στεγνών καθαριστηρίων- και εργάτριες που εκτίθενται σε φάρμακα ή χημικά κατά την παραγωγική διαδικασία ίσως έχουν χαμηλότερη γονιμότητα. Αν έχετε κάποια ανησυχία για την έκθεσή σας σε τοξικά, μιλήστε με το γιατρό σας.

Και τελικά;

Αν σκέφτεστε να μείνετε έγκυος και πως οι επιλογές στον τρόπο ζωής σας θα έχουν ίσως επιπτώσεις (και ποιες) στη γονιμότητά σας, επικοινωνήστε με το γιατρό σας.  Ίσως μπορεί να σας βοηθήσει να βελτιώσετε τη γονιμότητά σας και ν’ αυξήσει τις πιθανότητες σας να συλλάβετε χωρίς  να κάνετε ειδική θεραπεία.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ανεστάλη η απεργία της ΠΝΟ
Τα νέα της ημέρας
10:17 Ανεστάλη η απεργία της ΠΝΟ