Νιώθεις μειονεκτικά; 11 τρόποι να το ξεπεράσεις

21 Αυγούστου 2013

Εκείνο που χαρακτηρίζει περισσότερο την μειονεκτικότητα είναι η ντροπή. Νιώθετε ντροπή όταν εκτίθενται τα ελατώμματά σας. Κάνετε το παν για να αποφύγετε το συναίσθημα της ντροπής. Μπορεί να φτάσετε ακόμα και στα άκρα προκειμένου να κρύψετε τη μειονεκτικότητά σας.

 Από τον συγγραφέα Jeffry E.Yoyng, επιστημονική επιμέλεια, ψυχοθεραπευτής- ψυχολόγος, Γρηγόρης Σίμος.

Ποια είναι οι πιο συνηθισμένες συμπεριφορές που συνδέονται με τη μειονεκτικότητα;

 

Νιώθετε πώς βαθιά μέσα σας είστε ανεπαρκής. Νιώθετε ανάξιος/ α να αγαπηθείτε. Η παγίδα της μειονεκτικότητας έχει να κάνει περισσότερο με μια προβληματική εσωτερική κατάσταση που δεν είναι πάντα τόσο εμφανής. 

Οι ασθενείς μας φαίνονται πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους. Ο καθένας αντιδρά στο βασικό συναίσθημα της ντροπής με διαφορετικό τρόπο.

Ορισμένοι δεν έχουν αυτοπεποίθηση και φαίνονται ανασφαλείς (υποχώρηση)

Ορισμένοι φαίνονται φυσιολογικοί (απόδραση).

Και ορισμένοι φαίνονται να είναι τόσο καλά που κανείς δε θα μπορούσε να πιστέψει ότι υποφέρουν από αυτή την παγίδα (Αντεπίθεση).

  

Οι περισσότεροι ασθενείς που νιώθουν μειονεκτικοί καλύπτουν ή αποφεύγουν να αναφερθούν στα συναισθήματα που προκαλούν τη μειονεκτικότητα. Τους είναι οδυνηρό να βιώνουν το έντονο μίσος κατά του εαυτού τους και την ντροπή που σχετίζεται με αυτή την παγίδα. Έρχονται για θεραπεία παραπονούμενοι για άλλα προβλήματα στις σχέσεις τους για παράδειγμα ή για κατάθλιψη. Πολλοί νιώθουν μια χρόνια και ασαφή δυστυχία χωρίς όμως να μπορούν να συνειδητοποιήσουν ότι αυτή η δυστυχία προέρχεται από την αρνητική αντίληψη για τον εαυτό τους.

Πολλοί προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την μειονεκτικότητα με το ποτό, την εργασιομανία με το υπερβολικό φαγητό ακόμα και με τα ναρκωτικά. Είναι τα μέσα διατήρησης του ατόμου σε μια παθητική κατάσταση ώστε να αποφεύγουν τον πόνο των συναισθημάτων.

 

Ποια είναι τα αίτια της μειονεξίας;

1.    Κάποιος στην οικογένειά σας ήταν υπερβολικά επικριτικός προσβλητικός ή τιμωρητικός απέναντί σας.

2.    Ο ένας ή και οι δυο γονείς σας σας έκαναν να νιώθετε προβληματικός.

3.    Σας απέρριψε ή έδειχνε ότι δεν σας αγαπούσε.

4.    Ένα μέλος της οικογένειάς σας, σας ασκούσε βία.

5.    Οι γονείς σας, σας κατηγορούσαν για κάθε πρόβλημα που παρουσιαζόταν στην οικογένεια.

6.    Σας τόνιζε διαρκώς πόσο ανάξιος ή ανίκανος ήσασταν

7.    Σας σύγκρινε δυσμενώς με κάποιο μέλος της οικογένειας

8.    Ένας γονιός εγκατέλειψε το σπίτι και αισθανθήκατε υπαίτιος γι αυτό.

 

Πολλές φορές οι γονείς βλέπουν στα παιδιά τους την αντανάκλαση της δικής τους ελατωμματικότητας. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται πολλές φορές. Κάποιο δε νιώθουν καλά όταν γίνονται επικριτικοί ή δείχνουν υποτίμηση. Πολλοί άνθρωποι βρισκουν ως μέσο για να αναπληρώσουν την μειονεκτικότητά τους το να προσπαθούν  να είναι ανώτεροι πια σαν ενήλικες σε κάποιον τομέα της ζωής τους. Θέτουν υψηλά στάνταρ, αγωνίζονται για την επιτυχία και την κοινωνική καταξίωση. Με τα λεφτά και την αναγνώριση προσπαθούν να ανακουφίσουν αυτό το αίσθημα της μειονεκτικότητας.  

 

Πολλοί άνθρωποι που κατακτούν την επιτυχία στη συνέχεια γίνονται αυτοκαταστροφικοί. Αυτό ισχύει σε πολλές περιπτώσεις επιχειρηματιών, ηθοποιών, διασημοτήτων. Αν χρησιμοποιούμε την επιτυχία στην καριέρα μας για να αναπληρώσουμε το συναίσθημα της μειονεκτικότητας τότε θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι η ευτυχία που αποκτούμε είναι πολύ ευάλωτη και εύθραυστη.

 

Πώς μπορεί να αλλάξουμε το αίσθημα της μειονεκτικότητας;

1.    Νιώστε μέσα σας το πληγωμένο παιδί. Συνειδητοποιήστε τα συναισθήματα που ένιωθε.

2.    Προσπαθήστε να καταγράψετε τις συμπεριφορές σας εκείνες που δείχνουν ότι αντιμετωπίζετε επιφανειακά (μιλάμε για την λεγόμενη απόδραση, το ποτό δηλ. το υπερβολικό φαγητό κτλ.)

3.    Καταγράψτε τα προτερήματά σας και τα ελαττώματά σας από την παιδική σας ηλικία.

4.    Καταγράψτε τα προτερήματά σας και τα ελαττώματά σας σήμερα, ως ενήλικες πια

5.    Αξιολογήστε τη σοβαρότητα των σημερινών σας ελαττωμάτων.

6.    Ξεκινήστε ένα πρόγραμμα εφικτής αλλαγής των ελαττωμάτων σας. Μπορεί να χρειαστείτε και τη συμβολή ειδικού

7.    Γράψτε ένα υποθετικό γράμμα στον επικριτικό γονιό σας

8.    Προσπαθήστε να είστε όσο πιο αυθεντικός/η μπορείτε στις προσωπικές σας σχέσεις

9.    Μην αρνείστε την αγάπη από τα κοντινά σας πρόσωπα. Εστιάστε σε αυτή

10. Μην αφήνετε τους άλλους να σας φέρονται άσχημα

 

11. Αν παρατηρείτε ότι στη σχέση σας έχετε αναλάβει πια εσείς ως αντίδραση τη σχέση του κατηγόρου, προσπαθήστε να σταματήσετε να υποβιβάζετε το/ τη σύντροφό σας. Κάντε το ίδιο και στις υπόλοιπες σχέσεις σας.

 

Θα καταφέρετε σταδιακά να αναγνωρίσετε ότι η μειονεκτικότητα που νιώθατε ήταν κάτι που σας δίδαξαν οι γονείς σας και όχι μια αληθινή έκφανση του χαρακτήρα σας. Μόλις μπορέσετε να δείτε ότι η μειονεκτικότητά σας δεν αποτελεί γεγονός, τότε η θεραπευτική διαδικασία θα έχει αρχίσει να λειτουργεί. Εξασφαλίστε βοήθεια αν νιώσετε ότι την έχετε ανάγκη. Δεν υπάρχει κανείς λόγος να αισθάνεσθε άσχημα γι αυτό.  

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Πέθανε ο Πέτρος Φυσσούν (βίντεο)
Τα νέα της ημέρας
16:26 Πέθανε ο Πέτρος Φυσσούν (βίντεο)