Η καλοκαιρινή κατάθλιψη και τα συμπτώματά της

19 Ιουλίου 2013

Το καλοκαίρι είναι η εποχή της διασκέδασης. Η μόνη ίσως περίοδος του χρόνου που χαλαρώνουμε πραγματικά, βρισκόμαστε με αγαπημένα πρόσωπα σε γνωστά ή καινούρια μέρη, η εποχή που έχουμε την ευκαιρία να έρθουμε σε αληθινή επαφή με τον εαυτό μας. Υπάρχει η προσωπική προσδοκία αλλά και η κοινωνική πίεση ότι στις διακοπές πρέπει να περνάμε καλά. Είναι όμως έτσι για όλους; Γιατί κάποιοι άνθρωποι αισθάνονται λιγότερο χαρούμενοι το καλοκαίρι;


Γράφει η ψυχολόγος Ξένια Ταραβίρα



Οι λόγοι είναι πολλοί. Η Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή είναι ένας  από αυτούς. Πρόκειται για μια διαταραχή που προκαλεί ένα αίσθημα κατάθλιψης όταν οι μέρες γίνονται μικρότερες και κρύες, δηλαδή τον χειμώνα. Σύμφωνα με έρευνες όμως, στο 10% των ατόμων που πάσχουν από ΕΣΔ τα συμπτώματα κατάθλιψης φαίνεται να πυροδοτούνται στην αρχή του καλοκαιριού. Ιδιαίτερα σε
χώρες θερμές, με παρατεταμένο καλοκαίρι, η καλοκαιρινή εκδοχή της ΕΣΔ είναι συχνότερη από αυτή του χειμώνα.


Τα συμπτώματα της καλοκαιρινής κατάθλιψης συχνά περιλαμβάνουν


-απώλεια της όρεξης


-δυσκολίες στον ύπνο


-απώλεια βάρους


-άγχος


Γιατί οι αλλαγές στην εποχή του χρόνου μπορεί να προκαλέσουν κατάθλιψη;


Ανατροπή του προγράμματος το καλοκαίρι. Τα άτομα που έχουν βιώσει ξανά κατάθλιψη ίσως γνωρίζουν ότι η σταθερότητα της ρουτίνας είναι κλειδί στην απομάκρυνση των συμπτωμάτων. Το καλοκαίρι όμως το σταθερό πρόγραμμα πάει περίπατο κι αυτή η αλλαγή μπορεί να προκαλέσει στρες, για παράδειγμα τα παιδιά είναι όλη μέρα στο σπίτι και χρειάζονται προσοχή με αποτέλεσμα να αλλάζουν οι ισορροπίες στην καθημερινότητα. Οι διακοπές διαταράσσουν τη δουλειά, τον ύπνο, τις διατροφικές συνήθειες.


Η εικόνα του σώματος.Όσο ανεβαίνει η θερμοκρασία και τα ρούχα ελαφραίνουν πολλοί άνθρωποι αρχίζουν να ανησυχούν ιδιαίτερα για την εικόνα τους. Αισθάνονται άσχημα για το σώμα τους με αποτέλεσμα, σε πολλές περιπτώσεις, να αποφεύγουν από ντροπή κοινωνικές συγκεντρώσεις σε χώρους όπου είναι πιθανό να δείξουν το σώμα τους.


Οικονομικές ανησυχίες. Το καλοκαίρι είναι μία πολυέξοδη εποχή. Το άγχος για τα επιπλέον έξοδα μπορεί να


αποτελέσει άλλον ένα λόγο γένεσης της καλοκαιρινής κατάθλιψης.


Η ζέστη. Πολλά άτομα απολαμβάνουν τη ζέστη της εποχής. Για εκείνους όμως που δεν την αγαπούν η κατάσταση μπορεί να γίνει πραγματικά καταπιεστική με συνέπεια να κρύβονται στο σπίτι αποφεύγοντας διάφορες καθημερινές δραστηριότητες και να γίνονται μαλθακοί και οκνηροί.


Πώς μπορούμε να αισθανθούμε καλύτερα;


Κοιμηθείτε αρκετά: παρά τις πολλές δραστηριότητες του καλοκαιριού που μας κρατάνε ξύπνιους μέχρι αργά, καλό θα ήταν να κοιμάστε αρκετές ώρες. Η έλλειψη ύπνου ενεργοποιεί την κατάθλιψη. Μην το παρακάνετε με δίαιτα και άσκηση: το υπερβολικό άγχος για την εμφάνιση με το μαγιό μας κάνει ανήσυχους και δυστυχισμένους. Η άσκηση σε λογικά πλαίσια βοηθάει στην καταπολέμηση της κατάθλιψης.


Κι αν η ζέστη είναι υπερβολική για τη γυμναστική σας βρείτε άλλους φυσικούς τρόπους να μείνετε ενεργοί. Προστατέψτε τον εαυτό σας: μη συγκρίνετε το πώς νιώθετε σε σχέση με τον ενθουσιασμό άλλων για το καλοκαίρι. Δεν είστε υποχρεωμένοι να νιώθετε χαρούμενοι μόνο και μόνο επειδή το ημερολόγιο γράφει Ιούνιος.


Σκεφτείτε γιατί μπορεί να αισθάνεστε έτσι και μην πιέζετε τον εαυτό σας. Να συμμετέχετε μόνο στις εκδηλώσεις που σας ευχαριστούν πραγματικά. Ζητήστε βοήθεια: αν αισθάνεστε να βυθίζεστε στα αρνητικά συναισθήματα μιλήστε σε έναν ειδικό, ανεξάρτητα από την εποχή. Δεν υπάρχει λόγος να αγνοείτε το πώς νιώθετε περιμένοντας τον Σεπτέμβρη.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ