Έχω κατάθλιψη πώς θα ανταπεξέλθω στη δουλειά μου;

4 Σεπτεμβρίου 2013

Εάν πάσχετε από κατάθλιψη, η σχέση σας με τους συναδέλφους σας μπορεί να επηρεαστεί σοβαρά. Δεν είναι δικό σας σφάλμα. Εξάλλου, το γεγονός ότι πάσχετε από κατάθλιψη δεν είναι δικό σας λάθος. Παρόλα αυτά, δυστυχώς, η κατάθλιψη μπορεί να επηρεάσει και την εργασία σας. Μπορεί να υπονομεύσει την ικανότητά σας να κάνετε τη δουλειά σας.

Γράφει ο Επίκουρος Καθηγητής Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, κύριος Πέτρος Σκαπινάκης

Η κατάθλιψη μπορεί να επηρεάσει τόσο τη σχέση σας με τους συναδέλφους σας όσο και την ικανότητά σας να εργαστείτε. Υπάρχει μια τάση τα άτομα που πάσχουν από κατάθλιψη να τίθενται σε μακροχρόνια αναρρωτική άδεια. Πολλοί άνθρωποι, όμως, ωφελούνται από την παραμονή τους στην εργασία, ενδεχομένως και για μερική απασχόληση. Θα σας είναι έτσι πιο εύκολο να επιταχύνετε και πάλι μετά την πλήρη ανάρρωσή σας.

Η κατάθλιψη μπορεί να βλάψει ή να καταστρέψει προσωπικές σχέσεις. Ίσως να σκέπτεστε ότι θα επηρεάσει μόνο τα άτομα που βρίσκονται κοντά σας αλλά δε συμβαίνει κάτι τέτοιο. Οι συνάδελφοί  σας μπορεί να αντιδράσουν έντονα στα συμπτώματα και ενδεχομένως να σας κάνουν να αισθανθείτε χειρότερα εάν δεν μπορούν να καταλάβουν ή να αποδεχθούν την κατάστασή σας ενώ πάσχετε από κατάθλιψη.

Ευτυχώς, οι περισσότεροι εργοδότες είναι διακριτικοί όταν οι υπάλληλοί τους ασθενούν. Δικαιούστε αναρρωτική άδεια. Εάν πάρετε αναρρωτική άδεια, συνήθως ακολουθείται μια σαφής διαδικασία και το ίδιο ισχύει και για τις ψυχικές ασθένειες. Δυστυχώς, στην πράξη τα πράγματα συνήθως διαφέρουν από τη θεωρητική αυτή διαδικασία και είναι καλύτερα να μιλήσετε στο αφεντικό σας  για τα προβλήματά σας. Δεν είστε υποχρεωμένος να του πείτε για την κατάθλιψη ή τη θεραπεία σας, αλλά για πολλούς ανθρώπους, αυτή είναι η καλύτερη λύση.

Εάν είστε τυχερός, οι άνθρωποι θα δουν την ασθένειά σας με σωστό μάτι. Τα άτομα που βασίζονται πάνω σας για να βγει η δουλειά θα δείξουν υπομονή και κατανόηση. Όταν, όμως, μιλάτε για την κατάθλιψη ή τη θεραπεία σας, διακινδυνεύετε κάποια άτομα να απομακρυνθούν ή να μην αντιληφθούν σωστά τα πράγματα.

Όταν πάσχετε από κατάθλιψη, μπορεί να σας είναι δύσκολο να προστατεύσετε τον εαυτό σας. Προστατεύετε τον εαυτό σας όταν ενεργείτε σαν «καλός γονέας, ο οποίος προστατεύει τα παιδιά του». Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δώσετε στον εαυτό σας συμβουλές και οδηγίες, οι οποίες σας προστατεύουν. Δε θα μπορείτε να προστατεύσετε τον εαυτό σας εάν μπαίνετε σε καταστάσεις, τις οποίες αδυνατείτε να αντέξετε. Δε θα προστατεύσετε, επίσης, τον εαυτό σας εάν δε γνωρίζετε τι είναι καλό ή κακό.

Προτού πάρετε αναρρωτική άδεια, πρέπει να σκεφθείτε αν θα ήταν δυνατό και καλύτερο να μειώσετε απλώς τις ώρες εργασίας έτσι ώστε να διατηρήσετε το σύνδεσμο με τη δουλειά σας και να μπορέσετε να ξεκινήσετε και πάλι πιο εύκολα.

Συγκρούσεις

Η κατάθλιψη μπορεί να οδηγήσει σε συγκρούσεις με τον έξω κόσμο. Οι συγκρούσεις αυτές δε θα προκύψουν εάν είστε υγιής. Ως άτομο που πάσχει από κατάθλιψη, μπορεί να εκφράσετε έντονα συναισθήματα όπως εκνευρισμό, θυμό, άγχος και δάκρυα. Οι αντιδράσεις αυτές θα εμφανίζονται συχνά σε καταστάσεις όπου φυσιολογικά θα είχατε καταστείλει τα συναισθήματά σας. Δεν υπάρχει τίποτα κακό με τα συναισθήματα αυτά, αλλά θα ήταν καλύτερα εάν μπορούσατε να τα ελέγξετε ανάλογα με την περίσταση.

Μπορεί να νοιώθετε κουρασμένος και τόσο νωθρός ώστε να επηρεάζεται η ποιότητα της δουλειάς σας. Είναι, επομένως, σημαντικό να προστατευθείτε. Εάν δεν μπορείτε να το κάνετε στο χώρο της εργασίας, πρέπει να σκεφθείτε την αναρρωτική άδεια.

Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες, οι οποίοι μπορεί να καταστήσουν απαραίτητη την αναρρωτική άδεια:

  • Εάν οι σχέσεις σας με τα άλλα άτομα επηρεάζονται έντονα από συναισθήματα όπως θυμός ή εκνευρισμός 
  • Εάν ο ρυθμός της δουλειάς σας επηρεάζεται έντονα
  • Εάν αδυνατείτε να συγκεντρωθείτε και η μνήμη σας δεν είναι τόσο καλή
  • Εάν σας κυριεύουν εύκολα τα συναισθήματά σας στη δουλειά και κλαίτε πολύ
  • Εάν μπορείτε να εργαστείτε μόνο όταν βρίσκεστε υπό την επήρεια αλκοόλ

Ανοικτός και ειλικρινής

Είναι συχνά καλύτερα να είστε ανοικτός και ειλικρινής. Οι άνθρωποι μπορεί τότε να σας δείξουν συμπάθεια, κατανόηση, εμπάθεια και ανακούφιση, καθώς μπορούν να σας καταλάβουν και να σας προστατεύσουν. Είναι ζωτικής σημασίας να μη φοβάστε ότι «θα σας ανακαλύψουν». Αποτελεί, επίσης, πλεονέκτημα εάν δε φοβάστε τι σκέφτονται οι συνάδελφοί σας για εσάς. Όταν λέτε κάτι στους άλλους ανθρώπους, συχνά ανακαλύπτετε ότι καταλαβαίνουν περισσότερα από όσα είχατε αντιληφθεί.

Εάν ζυγίσατε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα και δεν είστε ακόμα βέβαιος, μιλήστε σε κάποιον που εμπιστεύεστε, όπως ένα καλό φίλο ή το γιατρό ή τον ψυχολόγο σας. Θα βρεθείτε τότε σε θέση να αποφασίσετε από μόνος σας. Να θυμάστε ότι εκείνος που αποφασίζει πάντα είστε εσείς!

Τα δικαιώματα σας

Εάν πάσχετε από κατάθλιψη, και δε μπορείτε, να εργαστείτε φυσιολογικά, πιθανώς να χρειαστείτε βοήθεια από το κράτος.

Παρακάτω μπορείτε να βρείτε μερικούς χρήσιμους σύνδεσμους για να βρείτε πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης αναρρωτικής άδειας, τη βοήθεια που μπορεί να λάβετε σε περίπτωση ανεργίας, τη δυνατότητα πρόωρης συνταξιοδότησης, την οικονομική σας συμμετοχή στη θεραπεία,  τη δυνατότητα βοήθειας στο σπίτι και άλλες κοινωνικές παροχές που μπορεί να χρειαστείτε. 

www.ika.gr: Δικτυακός Τόπος Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Μισθωτών

www.oaed.gr: Δικτυακός Τόπος Οργανισμού Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού

www.mohaw.gr :  Δικτυακός Τόπος του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

www.dpa.gr: Δικτυακός Τόπος της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

www.synigoros.gr: Δικτυακός Τόπος της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Πολίτη»

www.elinyae.gr: Δικτυακός Τόπος του Ελληνικού Ινστιτούτου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας

www.fsa.gr:Δικτυακός Τόπος Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ