Ποιό άθλημα ταιριάζει στο παιδί μου;

10 Σεπτεμβρίου 2013

Σχολείο, φροντιστήριο, ωδείο, ξένες γλώσσες … Μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, ο Σεπτέμβρης βρίσκει το παιδί σας με ένα υπερπλήρες πρόγραμμα, έτοιμο να του ρουφήξει όλη την ενέργεια. Μην κάνετε όμως το λάθος να θεωρήσετε ότι ένα σπορ θα αποτελούσε το κερασάκι στην τούρτα. Ο αθλητισμός δεν θα πρέπει να λείψει από την καθημερινότητα του παιδιού σας, αφού όχι μόνο δεν θα του εξαντλήσει την ενέργεια, αλλά θα του την απογειώσει και την ίδια στιγμή θα συμβάλλει στη σωματική του διάπλαση, την ψυχική του ισορροπία, την κοινωνικοποίηση, τη διασκέδαση και την εκτόνωσή του.


Σύμφωνα με τους ειδικούς, η εξάσκηση ενός σπορ, οποιοδήποτε κι αν είναι αυτό, αν γίνεται σωστά και είναι στα μέτρα της ιδιοσυγκρασίας και της ηλικίας του παιδιού, μπορεί να συμβάλλει στη σωματική και πνευματική του ανάπτυξη, χωρίς να το κουράζει. Η αθλητική δραστηριότητα μάλιστα βοηθάει στη μείωση του στρες, αρκεί το παιδί να βιώνει το άθλημα ως παιχνίδι.
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι το νευρικό σύστημα του παιδιού, το οποίο έχει ως έργο να ελέγχει τις κινήσεις του, διαμορφώνεται σταδιακά από τη στιγμή της γέννησής του μέχρι τη στιγμή εισόδου του στην εφηβεία.

Τα στάδια ψυχοκινητικής ανάπτυξης των παιδιών
Η επιλογή του ιδανικού σπορ θα πρέπει να γίνεται λαμβάνοντας υπόψιν τα στάδια ψυχοκινητικής ανάπτυξης του παιδιού. Γι’ αυτόν τον λόγο, το παιδί μπορεί να ξεκινήσει  συγκεκριμένες αθλητικές δραστηριότητες πριν την ηλικία των 5 ετών, καθότι δεν έχει αναπτύξει ακόμα όλες τις απαραίτητες ψυχοσωματικές ικανότητες. Μετά την ηλικία αυτή αντιθέτως, κρίνεται αναγκαίο να συνοδεύεται η οστική ανάπτυξη από το χτίσιμο των μυών. Οι ειδικοί τονίζουν ότι η σπονδυλική στήλη του παιδιού μπορεί να καμπουριάσει αν η ανάπτυξη δεν είναι συμμετρική. Επισημαίνουν ακόμα ότι μετά την ηλικία των 7 ετών, αυξάνεται η αναπνευστική ικανότητα του παιδιού, ενώ ένα χρόνο αργότερα ενισχύεται η μυϊκή του μάζα.

Σε ψυχικό επίπεδο, ένα πεντάχρονο παιδί προσπαθεί ακόμα να ταυτιστεί με τον γονέα του ίδιου φύλου, παρά το γεγονός ότι αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητά του. Στην ηλικία των 6 ετών όμως, πραγματοποιεί σημαντική πρόοδο σε ό,τι αφορά τη συνειδητοποίηση των σωματικών του ικανοτήτων, ενώ στην ηλικία των 7 ετών ενισχύεται η διάθεση κοινωνικοποίησής του.

Δείτε λοιπόν ποια σπορ θα μπορούσαν να βοηθήσουν το παιδί σας να γνωρίσει και να αναπτύξει καλύτερα το σώμα του, να διαχειριστεί τα συναισθήματά του, να ψυχαγωγηθεί και να κοινωνικοποιηθεί…

Πατινάζ
Από ποια ηλικία: Από 6 ετών

Τι προσφέρει: Βελτιώνει τις αναπνευστικές λειτουργίες και τις κινητικές ικανότητες, συμβάλλει στην ανάπτυξη του μυϊκού συστήματος όλου του σώματος, ενώ διεγείρει το αίσθημα ισορροπίας, ασφάλειας και ελευθερίας κινήσεων.
(+) Πρόκειται για μία διασκεδαστική δραστηριότητα, κατάλληλη για όλα τα παιδιά, ιδιαίτερα για τα πιο εσωστρεφή ή οκνηρά, καθότι είναι πολύ διασκεδαστική και εύκολη στην εκμάθησή της.

Καλλιτεχνική γυμναστική
Από ποια ηλικία: Από 4 ετών
Τι προσφέρει: Ενδείκνυται ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου αντιμετωπίζονται προβλήματα με τη σπονδυλική στήλη (ασυμμετρία ή σκολίωση), αφού γυμνάζει με αρμονικό τρόπο όλες τις περιοχές του σώματος. Την ίδια στιγμή, ενισχύει την αντοχή στην έντονη και επαναλαμβανόμενη προσπάθεια, ενώ ευνοεί και την απόκτηση αίσθησης ρυθμού.
(+) Με δεδομένο ότι το παιδί ανταγωνίζεται ουσιαστικά τον ίδιο του τον εαυτό, με τον καιρό αποκτά μεγάλη συναισθηματική υπεροχή και αυξάνει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή του.

Πολεμικές τέχνες
Από ποια ηλικία: Ως μορφή παιχνιδιού και προπαρασκευαστική άσκηση, θα μπορούσε να ξεκινήσει ένα παιδί ακόμα και από την ηλικία των 3 ετών

Τι προσφέρουν: Οι πολεμικές τέχνες συμβάλλουν στην αρμονική ανάπτυξη όλου του σώματος, διεγείροντας την ευκινησία και την ευλυγισία του παιδιού.
(+) Ενισχύουν το αίσθημα ασφάλειας και αυτοεκτίμησης στα μικρά παιδιά, ενώ βοηθούν και στη διαχείριση διαφόρων συναισθημάτων, όπως του θυμού και της απογοήτευσης, αλλά και στον έλεγχο της ενέργειας.

Ποδόσφαιρο
Από ποια ηλικία: Από 6 ετών. Νωρίτερα, το παιδί είναι πολύ μικρό για να κατανοήσει τους κανόνες του παιχνιδιού.
Τι προσφέρει: Δυναμώνει πολύ τους μυς των ποδιών, σε σχέση με άλλα σημεία του σώματος. Επιπλέον, βελτιώνει τις αναπνευστικές λειτουργίες, τα αντανακλαστικά, την ταχύτητα και την ικανότητα ανταπόκρισης στα διάφορα ερεθίσματα του χώρου.
(+) Η συνεργασία με τα άλλα παιδιά ενισχύει το ομαδικό πνεύμα και μαθαίνει στο παιδί να σέβεται συγκεκριμένους κανόνες.

Τένις
Από ποια ηλικία: Από 7 ετών

Τι προσφέρει: Θεωρείται μία μη-συμμετρική άσκηση, γιατί ευνοεί την ανάπτυξη του μυϊκού συστήματος της μιας πλευράς του σώματος, αυτής από την οποία χρησιμοποιείται η ρακέτα.
(+) Βελτιώνει τον προσανατολισμό, τον έλεγχο, το συντονισμό και την ακρίβεια των κινήσεων, καθώς επίσης την αντοχή και τη συγκέντρωση.

Ιππασία
Από ποια ηλικία: Από 6 ετών

Τι προσφέρει: Δυναμώνει κυρίως τους μυς των χεριών και των ποδιών, αλλά αντενδείκνυται σε περίπτωση προβλημάτων της σπονδυλικής στήλης. Απαιτεί προσπάθεια μέτριας έντασης, ενώ συμβάλλει στον έλεγχο του σώματος και στη συναισθηματική ισορροπία.
(+) Είναι ένα σπορ που συν τοις άλλοις φέρνει το παιδί πιο κοντά στον κόσμο των ζώων και της φύσης.

Ξιφασκία
Από ποια ηλικία: Μπορεί να ξεκινήσει ένα παιδί ακόμα και από την ηλικία των 5 ετών, χρησιμοποιώντας ωστόσο ένα πλαστικό ξίφος
Τι προσφέρει: Βελτιώνει το συντονισμό των κινήσεων και την ταχύτητα των αντανακλαστικών, ενώ σε πνευματικό επίπεδο διαπλάθει τον χαρακτήρα και εξελίσσει την ικανότητα κατανόησης του άλλου.
(+) Είναι σημαντικό όμως να επιδοθεί ένα παιδί στην ξιφασκία από νωρίς, για να επωφεληθεί από τη μεγαλύτερη επιδεξιότητα που εμφανίζει σε αυτήν την ηλικία.

Τρέξιμο
Από ποια ηλικία: Δεν υπάρχουν ηλικιακοί περιορισμοί, αλλά αν ενδιαφέρεται ένα παιδί να ασχοληθεί σε αγωνιστικό επίπεδο, καλό είναι να ξεκινήσει πριν την ηλικία των 10 ετών

Τι προσφέρει: Τονώνει το καρδιαγγειακό σύστημα του παιδιού, προωθεί την ανάπτυξη και δραστηριοποιεί το μεταβολισμό.
(-)  Θα πρέπει να σημειωθεί όμως ότι, καθότι απουσιάζει το στοιχείο του παιχνιδιού, μπορεί να αποδειχτεί βαρετό για τα μικρά παιδιά.

Κολύμβηση
Από ποια ηλικία: Δεν υπάρχει κανένας ηλικιακός περιορισμός. Η κολύμβηση συστήνεται ακόμα και για τα βρέφη

Τι προσφέρει: Συμβάλλει στην αρμονική ανάπτυξη του μυϊκού και σκελετικού συστήματος, βελτιώνει το συντονισμό των κινήσεων και την ευλυγισία, και επιπλέον τονώνει τη λειτουργία της καρδιάς, των πνευμόνων και του κυκλοφορικού συστήματος.
(+) Ευνοεί την εξοικείωση με το υγρό στοιχείο, αλλά καθότι αποτελεί ένα ατομικό σπορ, δεν προάγει το ομαδικό πνεύμα. Ενδείκνυται ειδικά για τα υπέρβαρα παιδιά, τα οποία κινούνται ευκολότερα μέσα στο νερό.

Βόλεϊ
Από ποια ηλικία: Από 7 ετών

Τι προσφέρει: Βελτιώνει την ευκινησία και την ακρίβεια των κινήσεων. Επιπλέον, το επαναλαμβανόμενο τέντωμα του κορμού προς τα πάνω ενδυναμώνει όλες τις μεγάλες μυϊκές ομάδες των ποδιών, των χεριών και του κορμού. Ακόμα, το βόλεϊ απαιτεί υψηλή ικανότητα συντονισμού και συμβάλλει στη μεγάλη κατανάλωση ενέργειας, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τα υπέρβαρα παιδιά.
(+) Φυσικά, όπως όλα τα ομαδικά παιχνίδια, προάγει την κοινωνικοποίηση.

Μπάσκετ
Από ποια ηλικία: Από 6 ετών

Τι προσφέρει: Σε πρώτη φάση, το μπάσκετ είναι μία δραστηριότητα που ενισχύει περισσότερο την αντίληψη και το συντονισμό των κινήσεων, παρά την επιδεξιότητα και τη δύναμη, ικανότητες οι οποίες αναπτύσσονται στις επόμενες φάσεις. Είναι ένα άθλημα κατά το οποίο γυμνάζεται όλο το μυϊκό σύστημα και βελτιώνονται τα αντανακλαστικά.
(+)Το μπάσκετ προβλέπει γρήγορες κινήσεις μέσα σε περιορισμένο χώρο, όμως οι κανόνες απαγορεύουν τις βίαιες επαφές μεταξύ των παιχτών των δύο ομάδων. Αυτό λοιπόν περιορίζει την ανάπτυξη επιθετικής συμπεριφοράς. Επιπλέον, το παιδί, προσπαθώντας να κοντρολάρει και να παραμένει κάτοχος της μπάλας, εξασκεί τη συγκέντρωσή του, ενώ μαθαίνει να παίρνει και πρωτοβουλίες.

Σκι στο βουνό
Από ποια ηλικία: Ακόμα και από 3 ετών μπορεί να ξεκινήσει ένα παιδί τις πρώτες καταβάσεις
Τι προσφέρει: Βελτιώνει τις αναπνευστικές λειτουργίες, ενώ συμβάλλει και στην αρμονική ανάπτυξη των μυών.
(+) Επιπλέον, φέρνει το παιδί κοντά στη φύση.

Χορός
Από ποια ηλικία: Από 6 ετών και άνω, τόσο για τα αγόρια, όσο και για κορίτσια

Τι προσφέρει: Ευνοεί την ομοιόμορφη ανάπτυξη του μυϊκού συστήματος και την καλύτερη αντίληψη του σώματος, ενώ συμβάλλει και στην σωστή στάση του κορμού.
(+) Διδάσκει την υπομονή και τη συνέπεια, δύο απαραίτητα στοιχεία όχι μόνο για την άθληση, αλλά και για τη ζωή.

ΑΜΕΤΡΗΤΑ ΟΦΕΛΗ...!
Όλοι οι γιατροί συμφωνούν: ένα παιδί που επιδίδεται σε σπορ, όταν μεγαλώσει (αν συνεχίσει να επιδίδεται) θα απολαμβάνει καλύτερη υγεία. Τα πλεονεκτήματα είναι:
Σωματικά
• ευκολότερος έλεγχος του βάρους,
• καλύτερη λειτουργία του καρδιοκυκλοφορικού συστήματος,
• καλύτερος μεταβολισμός των σακχάρων και των λιπαρών,
• σταθερότερη αρτηριακή πίεση,
• χαμηλότερα επίπεδα χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων στο αίμα.
Ψυχολογικά
• βοηθάει στην εκτόνωση της επιθετικότητας, η οποία εν μέρει είναι εγγενής και εν μέρει οφείλεται στο βομβαρδισμό βίαιων εικόνων από την τηλεόραση,
• ευνοεί τη διαχείριση των φιλικών σχέσεων και το σεβασμό προς τους άλλους,
• συμβάλλει στην ψυχική ισορροπία,
• μειώνει τον κίνδυνο άγχους και κατάθλιψης,
• αυξάνει την αυτοεκτίμηση και το αίσθημα ασφάλειας,
• συμβάλλει στην ευκολότερη συμμόρφωση με κανόνες και στην αυτοπειθαρχία.

Πηγή: www.naturanrg.gr

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ