7 μυστικά για να ζεις καλά, παρά τις δυσκολίες

11 Σεπτεμβρίου 2013

 Κοινωνική ευημερία – περί τίνος πρόκειται; Είναι κάτι που μπορείτε να αγοράσετε, κάτι που μπορείτε να μάθετε μόνοι σας ή είναι κάτι που μαθαίνετε σε όλη σας τη ζωή και το οποίο ενδεχομένως να αποδυναμώνεται σε περίπτωση ψυχικής ασθένειας;

Πιστεύω ότι όλοι το μαθαίνουμε από όταν είμαστε παιδιά και σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας μέσω των επιρροών, των εμπειριών και των κοινωνικών σχέσεων στις οποίες εμπλεκόμαστε.

Γράφει ο Επίκουρος Καθηγητής Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Πέτρος Σκαπινάκης.

Ξεκινά στην οικογένεια και αναπτύσσεται κατά το χρονικό διάστημα που περνάμε στον παιδικό σταθμό, το νηπιαγωγείο, το σχολείο, την εργασία, την εκπαίδευση, με τους φίλους μας και μέσα από τα πάνω και τα κάτω της ζωής.

Η παιδική ηλικία και οι προκλήσεις του κάθε ατόμου δεν είναι ίσα και δίκαια κατανεμημένες. Μπορείτε, όμως, να έχετε και πάλι μια καλή ζωή, καθώς και κοινωνική ευημερία. Απαιτείται βέβαια να εξετάσετε εξονυχιστικά τη ζωή και την πραγματική σας κατάσταση και εξαρτάται από το αν επιθυμείτε να την αλλάξετε.

Δεν μπορούμε να αγοράσουμε τους φίλους μας

Κάποιοι άνθρωποι πιστεύουν ότι μπορούν να αγοράσουν την ευημερία όντας για παράδειγμα πάντα εκείνοι που θα κεράσουν «μια ακόμα γύρα» από το ένα ή το άλλο. Κάτι τέτοιο συχνά καταλήγει σε βραχυπρόθεσμες κοινωνικές επαφές, βραχυπρόθεσμη αποδοχή και βραχυπρόθεσμη κοινωνικότητα. Όταν τα λεφτά φύγουν από το προσκήνιο, οι «φίλοι», η κοινωνικότητα και το ενδιαφέρον εξαφανίζονται.

Ανεξάρτητα του ποια ήταν η παιδική ηλικία και ποιες οι προκλήσεις στη ζωή του κάθε ατόμου, υπάρχουν μερικά πράγματα για τα οποία πρέπει να αποφασίσετε: Πως μπορώ να επιτύχω αυξημένη ευημερία και ποιες καταστάσεις πρέπει να αλλάξω προκειμένου να την επιτύχω.

Μπορείτε να ξεκινήσετε με μετριοπάθεια κάνοντας ένα βήμα κάθε φορά. Όταν επιτύχετε σε έναν από τους στόχους σας, τότε μπορείτε να συνεχίσετε με τον επόμενο.

Η κοινωνική ευημερία αξίζει σεβασμό, τιμή και φροντίδα. Έχει, επίσης, να κάνει με την ικανότητα αντιμετώπισης και χειρισμού κοινωνικών καταστάσεων, καθώς και με την ικανότητα συνύπαρξης με άλλα άτομα κατά τρόπο αμοιβαίας προσφοράς. Επιπλέον, μπορείτε να γεμίσετε τον ελεύθερο χρόνο σας με δραστηριότητες και μικροδουλειές που σας κάνουν να νοιώθετε καλά.

Η αυτοεκτίμησή σας ενδυναμώνεται όταν ελέγχετε τα συναισθήματα ανεπάρκειας που νοιώθετε και όταν τα μεταστρέφετε έτσι ώστε να ενεργείτε κατά θετικό και εποικοδομητικό τρόπο.

Καλύτερη κοινωνική ευημερία

Τι μπορείτε, όμως, να κάνετε για να έχετε καλύτερη κοινωνική ευημερία; Μπορείτε να δείξετε σεβασμό στους άλλους, να τους μιλάτε και να τους συμπεριφέρεστε με τον τρόπο με τον οποίο θα θέλατε να σας αντιμετωπίζουν και αυτοί.

Κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει προσφέροντας υποστήριξη σε ένα φίλο, την οικογένεια ή κάποιο γνωστό, ο οποίος νοιώθει αυτή τη στιγμή χειρότερα από εσάς. Δείχνοντας σεβασμό και ενδιαφέρον για το άτομο αυτό, θα τον/την κάνετε να αισθανθεί μεγαλύτερη ευημερία λόγω του ενδιαφέροντός σας. Και εσείς οι ίδιοι θα νοιώσετε ευημερία λόγω της πράξης σας αυτής.

 Είναι μια καλή ιδέα να εστιάσετε στα πράγματα στα οποία συνηθίζατε να είστε καλός ή τα οποία σας άρεσε να κάνετε και έπειτα, να προσπαθήσετε να τα κάνετε και πάλι. Κάτι τέτοιο, για παράδειγμα, μπορεί να είναι ο χορός. Ενδεχομένως να είστε καλός στο χορό ή ίσως να θέλετε να μάθετε να χορεύετε.

Το ερώτημα είναι αν τολμάτε να πάρετε το ρίσκο και να κάνετε κάτι για αυτό. Εάν παίρνατε το ρίσκο, θα κατέληγε σε κοινωνικότητα και χαρά. Και αυτό με τη σειρά του θα σας έδινε μια καλύτερη αίσθηση ευημερίας, περισσότερη ποιότητα ζωής και περισσότερο κουράγιο να κάνετε άλλα πράγματα και να συνεχίσετε.

Χρήσιμες συμβουλές

Λίγες μέρες πριν γράψω αυτές τις γραμμές, κάθισα και ήπια έναν καφέ με ασθενείς στην πτέρυγα όπου εργάζομαι. Τους είπα ότι έγραφα αυτό το άρθρο. Τους ρώτησα τι σημαίνει για αυτούς ευημερία και αν είχαν κάποια καλή συμβουλή, την οποία θα μπορούσα να δώσω.

Ακολουθούν μερικά παραδείγματα του τι θέτουν σε πρώτη προτεραιότητα:

 -Πρέπει να δείτε τα ενδιαφέροντα που έχετε ή συνηθίζατε να έχετε, τα πράγματα στα οποία είστε ή ήσασταν καλός και έπειτα, να τα ενισχύσετε.

-Εάν πάρετε πρόωρη συνταξιοδότηση, δεν πρέπει να αποτελέσει πρόσχημα για να μην κάνετε τίποτα. Δεν πρέπει να αποσυρθείτε από τις κοινωνικές σας σχέσεις.

-Πρέπει να συνεχίσετε να λειτουργείτε μαζί με άλλους και να μη νοιώθετε κατώτεροι ή ανώτεροι αλλά να τους αντιμετωπίζετε επί ίσοις όροις.

-Μπορείτε να βοηθήσετε άλλους, προκειμένου να βοηθήσετε τον εαυτό σας.

-Πρέπει να δημιουργήσετε και να διαμορφώσετε την καθημερινή σας ζωή συμπεριλαμβάνοντας διαφορετικές εργασίες, για παράδειγμα, προετοιμασία βραδινού, αθλήματα, συναντήσεις με φίλους.

-Είναι σημαντικό να έχετε φίλους, οι οποίοι μπορούν να σας βοηθήσουν, να σας υποστηρίξουν και να σας στηρίξουν και οι οποίοι έχουν το ίδιο χιούμορ με εσάς.

-Πρέπει να βεβαιωθείτε ότι οι φίλοι, η οικογένεια και οι εφημερίδες μπαίνουν καθημερινά στη ζωή σας και ότι έχετε καθημερινή επικοινωνία με τον έξω κόσμο.

-Το τηλέφωνο είναι καλό πράγμα αλλά όταν δε χτυπά ποτέ, τότε είναι  λυπηρό. Γι’ αυτό, παίρνετε κάθε μέρα ένα φίλο στο τηλέφωνο.

Όπως ο Søren Kierkegaard συνήθιζε να λέει: Εκείνος που τολμά θα χάσει την ασφάλειά του, εκείνος που δεν τολμά θα χάσει τον εαυτό του.

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Γιατί δε φεύγουμε από σχέσεις που μας κάνουν κακό
Καλησπερα σας ειμαι 25 χρονων και εχω μια...
Σχέση: Όταν ο άνδρας δε θέλει να είστε συνέχεια μαζί
Καλησπερα σας ονομαζομαι εφη και ειμαι 33...