Κίνδυνος για τις Ελληνίδες η οστεοπόρωση. Δες πως να την προλάβεις.

22 Οκτωβρίου 2013

Χρόνια κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, διεθνείς και εγχώριοι οργανισμοί που δραστηριοποιούνται στον τομέα των μεταβολικών νοσημάτων των οστών και συγκεκριμένα την οστεοπόρωση. Νέα στατιστικά στοιχεία δείχνουν την δραματική αύξηση των κρουσμάτων καταγμάτων που οφείλονται στην οστεοπόρωση σε γυναίκες αλλά και σε άνδρες, και κυρίως καταγμάτων του ισχίου, της σπονδυλικής στήλης, του πήχη και του καρπού.

Σύμφωνα με το Διεθνές Ίδρυμα Οστεοπόρωσης (IOF) μέχρι το 2050 αναμένεται παγκόσμια αύξηση των καταγμάτων ισχίου στους άνδρες κατά 310% και στις γυναίκες κατά 240%.

Ανησυχητικά είναι και τα στοιχεία που προέκυψαν από μελέτες στην χώρα μας και συγκεκριμένα από πρόσφατη έρευνα του Ελληνικού Συλλόγου Στήριξης Ασθενών με Οστεοπόρωση που αξιολόγησε την εμφάνιση της ασθένειας, τη διάγνωσή της, τις κοινωνικές της επιπτώσεις καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν όπως η διατροφή και η άσκηση. Μελέτη σε 10.000 γυναίκες σε όλη την Ελλάδα κατέδειξε μεταξύ άλλων ότι:
 
Το 20% των γυναικών μπαίνει στην εμμηνόπαυση με ήδη προϋπάρχουσα οστεοπόρωση ενώ σε ηλικία 70  ετών περισσότερες από τις μισές Ελληνίδες έχουν εγκατεστημένη οστεοπόρωση. Στις γυναίκες κάτω των 50 ετών, δηλαδή γυναίκες πολύ νέες που δεν έχουν μπει στην εμμηνόπαυση, βρέθηκε ότι ένα μεγάλο ποσοστό (35,4%)  έχει ήδη ελαττωμένη οστική μάζα, στοιχείο που δημιουργεί γενικότερη ανησυχία.
 
Στο σύνολο του γυναικείου Ελληνικού πληθυσμού άνω των 50 ετών (2.400.000, απογραφή 2003) οι 855.500 Ελληνίδες έχουν οστεοπόρωση, δηλαδή το 35%.
 
Το 51% των Ελληνίδων άνω των 50 ετών που είχαν ήδη μπει στην εμμηνόπαυση δεν είχε κάνει μέτρηση οστικής πυκνότητας,  ενώ στις περισσότερες αγροτικές και ορεινές περιοχές της πατρίδας μας το 48% αγνοούσε τελείως το γεγονός και συμμετείχε τυχαία στη μελέτη.
 
·    Απογοητευτικά ήταν και τα αποτελέσματα που αφορούν την άσκηση και γενικά την ενασχόληση με φυσικές δραστηριότητες. Το συντριπτικό 82% των ατόμων που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι ασκούνται σπάνια έως ποτέ, το 5,3% 1-2 ώρες την εβδομάδα και μόνο το 5,5% περισσότερο από 2 ώρες την εβδομάδα.
·    Σημαντικό επίσης ήταν το εύρημα της έρευνάς που επιβεβαίωσε το μέγεθος του προβλήματος της κακής διατροφής των νέων Ελληνίδων (γυναίκες μικρότερες των 50 ετών). Μόνο το 32% λαμβάνει καθημερινά τις απαραίτητες ποσότητες ασβεστίου ενώ το 72,6% των γυναικών άνω των 50  ετών λαμβάνει καθημερινά ποσότητες ασβεστίου κατά πολύ μικρότερες των διεθνώς συνιστώμενων δόσεων.

ΠΗΓΗ: ygeianews.gr

Ποιοί είναι λοιπόν οι παράγοντες εκείνοι που συμβάλλουν στη μείωση της οστικής μάζας και αυξάνουν τον κίνδυνο οστεοπόρωσης;

1. Το κάπνισμα μειώνει τα επίπεδα οιστρογόνων στις γυναίκες και γυναίκες με χαμηλά επίπεδα οιστρογόνων (ιδίως μετά την εμμη νόπαυση ή μεγαλύτερες των 50 ετών) έχουν υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν οστεοπόρωση.

2. Η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών ελαττώνει την «οστεοβλαστική» δραστηριότητα των οστών, έχει δηλαδή αρνητική επίδραση στα κύτταρα που σχηματίζουν τα οστά μας.

3. Η πρόσληψη καφεΐνης μεγαλώνει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης αλλά δεν έχει πλήρως διευκρινισθεί μέσω ποίου βιολογικού μηχανισμού. Μία πιθανή εξήγηση είναι ότι η καφείνη διεγείρει την αποβολή ασβεστίου στα ούρα.

4. Η πρόσληψη αλατιού πέρα από το κανονικό έχει σαν αποτέλεσμα την αποβολή ασβεστίου με τα ούρα. Στις νέες γυναίκες τα οιστρογόνα μπορούν να δράσουν προστατευτικά έναντι αυτού του μηχανισμού, στις μεγαλύτερες όμως γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση πρέπει να δίνεται μεγάλη προσοχή στην χρήση αλατιού στο φαγητό.

5. Μικρή πρόσληψη ασβεστίου από δίαιτα πτωχή σε γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα προδιαθέτει στην εμφάνιση οστεοπόρωσης.

6. Η πρόσληψη ζωικών πρωτεϊνών (όπως αυτές του κρέατος) σε ποσοστό που ξεπερνά το 20% των ημερησίων θερμίδων δημιουργεί «αρνητικό ισοζύγιο ασβεστίου», βοηθά δηλαδή μεγάλη ποσότητα ασβεστίου να φεύγει από τον οργανισμό αποβαλλόμενο με τα ούρα.

7. Η καθημερινή κίνηση και η συστηματική γυμναστική (20' τρεις ή τέσσερις φορές την εβδομάδα) βοηθά το χτίσιμο γερών οστών και επίσης μας βοηθά να αποφύγουμε την απώλεια οστικής πυκνότητας.

Αλλάξετε λοιπόν, όσο είναι καιρός τις συνήθειες σας για να προλάβετε την οστεοπόρωση. 

- Να περπατάτε, να τρέχετε, να κάνετε σπορ σε κάθε ευκαιρία 
- Να διακόψετε το κάπνισμα 
- Να μειώσετε την κατανάλωση αλκοόλ, καφεΐνης και αλατιού 
- Να τρώτε ισορροπημένα γεύματα, μειώνοντας την πρόσληψη ζωικών πρωτεϊνών

ΠΗΓΗ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ (homeopathy.gr)

 


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ