Οικονομική κρίση και συναισθηματική ανασφάλεια: "Ας είναι φτωχός και ας νοιάζεται για μένα', λένε οι γυναίκες

29 Οκτωβρίου 2013

Ο οικονομικός «ευνουχισμός» γεννά συναισθηματική ανασφάλεια στην
Ελληνίδα


«Να νοιάζεται για μένα, κι ας είναι φτωχός…».

Η Ελληνίδα της κρίσης «επενδύει» τώρα στην τρυφερότητα που βλέπει να σβήνει Έρευνα του Ανδρολογικού Ινστιτούτου και της Εταιρείας Μελέτης Ανθρώπινης Σεξουαλικότητας, η οποία διενεργήθηκε από την ALCO,
αποκαλύπτει ότι η οικονομική κατάσταση του συντρόφου και η ερωτική ζωή έρχονται σε δεύτερη μοίρα, πίσω από την ανάγκη για συναισθηματική πληρότητα και οικογενειακή ηρεμία.

Υπογράφει ο Πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου, Χειρουργός, Ουρολόγος-Ανδρολόγος, κύριος Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης

Ισχυρό αίσθημα ανασφάλειας που αγγίζει το 53%, με την κατάθλιψη και τη βία να έχουν φωλιάσει ή να απειλούν είτε την οικογενειακή συνοχή είτε τη σταθερή της σχέση, βιώνει η μέση Ελληνίδα. Περισσότερες από τις μισές
γυναίκες ηλικίας 18 έως 54 ετών, αναγκάζονται πλέον να βάλουν σε δεύτερη μοίρα ή ακόμη και να θυσιάσουν ερωτική και κοινωνική ζωή, αποζητώντας το χαμένο αίσθημα ασφάλειας και τρυφερότητας στην οικογένεια ή τη σχέση, που έχει δώσει τη θέση του ακόμη και σε συμπεριφορές βίας, συχνά ακραίες.

Και, με βάση προγενέστερες στατιστικές καταγραφές, για πρώτη φορά η μέση Ελληνίδα-επαπειλούμενη από την πλήρη απώλεια της συντροφικότητας- δεν δίνει την παραμικρή σημασία στην οικονομική επιφάνεια του συζύγου/
συντρόφου (ποσοστό μικρότερο του 1%), χαρακτηρίζοντας την ως «μη απαραίτητο» στοιχείο για την ασφάλεια που αποζητά!

«Τι πραγματικά θέλουν οι γυναίκες»

Η πλήρης αποδόμηση των προτεραιοτήτων της Ελληνίδας στα χρόνια της κρίσης αποτυπώθηκε, μάλιστα, με ένα πρωτοποριακό στατιστικό μοντέλο, επινόησης ερευνητών από το Πανεπιστήμιο Πίτσμπουργκ της Αυστρίας, που
εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως για τη μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς! Το καινοτόμο αυτό μοντέλο (Customers Satisfaction Survey), βασίζεται στην «τεχνική απόσπασης της κρυφής επιθυμίας των ανθρώπων και των πραγματικά σημαντικών προτεραιοτήτων, με προσωπικές συνεντεύξεις», κάτι που δεν αποτυπώνεται στα συνήθη ερωτηματολόγια. Αυτό, λοιπόν, το μοντέλο χρησιμοποιήθηκε από
την ALCO, για λογαριασμό του Ανδρολογικού Ινστιτούτου και της Εταιρείας Μελέτης Ανθρώπινης Σεξουαλικότητας, σε έρευνα υπό τον γενικό τίτλο «Τί Πραγματικά Θέλουν οι Γυναίκες».

Η έρευνα
Ως δείγμα, αξιοποιήθηκαν οι απαντήσεις που έδωσαν 600 γυναίκες από το λεκανοπέδιο Αττικής στη διάρκεια προσωπικών συνεντεύξεων. Καταγράφηκαν, επίσης, για πaεραιτέρω ανάλυση, το μορφωτικό επίπεδο, το
εισόδημα, η ύπαρξη ή μη μόνιμου συντρόφου, ο τόπος διαμονής κ.λπ. Το ερωτηματολόγιο στόχευε στην αξιολόγηση των κριτηρίων που μια γυναίκα επιλέγει τον ερωτικό σύντροφο την περίοδο αυτή και τα κριτήρια είχαν χωριστεί σε τέσσερις τομείς:


• Την οικονομική κατάσταση
• Την κοινωνική ζωή
• Την ασφάλεια που παρέχει ο σύντροφος και
• Την ερωτική ζωή

Έγινε, λοιπόν, για πρώτη φορά, με αυτή τη σύγχρονη μεθοδολογία, ο διαχωρισμός των κριτηρίων που δηλώνονται ως σημαντικά για την επιλογή συντρόφου, με αυτών που είναι τελικώς πραγματικά. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά, καθώς εξήχθησαν συμπεράσματα που ανατρέπουν όσα πιστεύαμε για τις προτεραιότητες της γυναίκας.

Τι αξιολογούν ως σημαντικό οι γυναίκες

Σε σημαντικό βαθμό η έρευνα επιβεβαίωσε την ελλειπή ικανοποίηση από την ερωτική ζωή, κυρίως, όμως, ανέδειξε την καταλυτική επίδραση της οικονομικής κρίσης στις ανθρώπινες σχέσεις. Συγκεκριμένα

1. Η οικονομική κατάσταση δεν φαίνεται να παίζει ουσιαστικό ρόλο για την επιλογή συντρόφου ή τη διατήρηση της σχέσης, σε αντίθεση με τα αναμενόμενα αποτελέσματα (ποσοστό μικρότερο του 1% !)

2. Η κοινωνική ζωή έχει μία μικρή επίδραση στην επιλογή συντρόφου. Δηλώνεται ως σημαντικός τομέας από το 11% των γυναικών, κυρίως ηλικίας 18 έως 34 ετών και κατοίκων των κεντρικών προαστίων.

3. Η ερωτική ζωή εξακολουθεί να θεωρείται σημαντικός πυλώντας στις σχέσεις, παρουσιάζει όμως μεγάλα ελλείμματα ικανοποίησης, κυρίως λόγω μείωσης όχι μόνο της συχνότητας αλλά και της διάρκειας των
ερωτικών επαφών - με νέα πτώση της ποιότητας. Τελικώς, ποσοστό 36%
των γυναικών θεωρούν ότι η ερωτική ζωή έχει τον πρώτο λόγο στην
επιλογή συντρόφου και στη διατήρηση σχέσης.

4. Ο πιο σημαντικός τομέας για την επιλογή συντρόφου είναι η διατήρηση μιας μόνιμης σχέσης αυτήν την περίοδο. Είναι η ασφάλεια που θα νιώσει μια γυναίκα, όμως περιγράφεται από τις απαντήσεις της: «να νοιάζεται για μένα», « να μου φέρεται με τρυφερότητα», «να είναι πιστός», είναι η ιεράρχηση των επιμέρους τομέων που μια γυναίκα
αντιλαμβάνεται ως ασφάλεια στη σχέση. Εν κατακλείδι, ποσοστό 53% των γυναικών θεωρούν ότι η ασφάλεια έχει τον πρώτο λόγο στην επιλογή συντρόφου!

 

 

«Να νοιάζεται και να είναι πιστός». Ο οργασμός…ας περιμένει

Περαιτέρω ανάλυση των πιο πάνω κριτηρίων επιλογής συντρόφου οδήγησε στις ακόλουθες διαπιστώσεις:
Στο κριτήριο της ασφάλειας, η γυναίκα εννοεί ως σημαντικά 
• Να νοιάζεται για μένα, ποσοστό 44%
• Να είναι πιστός σύντροφος, ποσοστό 56%


ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝΕΠΙΛΟΓΗ ΕΡΩΤΙΚΟΥ ΣΥΝΤΡΟΦΟΥ

Στο κριτήριο της ερωτικής ζωής, η γυναίκα αξιολογεί ως σημαντικά

• Τη συχνότητα των επαφών, ποσοστό 42%
• Τη διάρκεια των επαφών, ποσοστό 35%

• Την ποιότητα των επαφών, ποσοστό 23%

 ΠΩΣ ΕΝΝΟΕΙ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΤΗΣ ΠΑΡΕΧΕΙ ΕΝΑΣ ΑΝΤΡΑΣ ΠΟΙΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΕΡΩΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ ΠΟΥ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙ

Στο κριτήριο της κοινωνικής ζωής, η γυναίκα αξιολογεί ως σημαντικά

• Τον αριθμό των φίλων, ποσοστό 38%
• Τις ψυχαγωγικές δραστηριότητες, ποσοστό 37%
• Την ποιότητα των συναναστροφών, ποσοστό 25%

Δυτικά προάστια: «όχι απαραίτητη η οικονομική επιφάνεια του συντρόφου»

Ακόμη πιο εντυπωσιακή κρίνεται η ανάλυση των στοιχείων με βάση την γεωγραφική κατανομή των απαντήσεων. Σε περιοχές, λοιπόν, που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση, λ.χ. στα Δυτικά προάστια, αν
και θα περίμενε κανείς να βρει «ψηλά» την οικονομική κατάσταση του συντρόφου ως σημαντικό κριτήριο, τελικά βρίσκεται ενώπιον μιας τεράστιας έκπληξης… Οι γυναίκες αξιολογούν ως ΜΟΝΑΔΙΚΟ παράγοντα που πραγματικά επηρεάζει την επιλογή συντρόφου, τη «συναισθηματική ασφάλεια που της παρέχει» και μάλιστα σε ποσοστό 100%! 

Στην υπο-ανάλυση, μάλιστα του ερωτήματος «πώς εννοεί η γυναίκα των Δυτικών προαστίων την ασφάλεια που θέλει να της παρέχει ένας άντρας, το συμπέρασμα ήταν και πάλι καταλυτικό και ανατρεπτικό: «Να νοιάζεται για την
οικογένεια», ποσοστό επίσης 100%! 

Παραδομένη, συναισθηματικά ανασφαλής, αλλά με ένστικτο επιβίωσης Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας ο Διευθυντής του Ανδρολογικού Ινστιτούτου και Πρόεδρος της Εταιρείας Μελέτης Ανθρώπινης Σεξουαλικότητας, Κώστας Κωνσταντινίδης, δήλωσε: «Έχουμε μια πληρη αποδόμηση της εικόνας που χαρακτήριζε την Ελληνίδα στα χρόνια που προηγήθηκαν της κρίσης. Οι προτεραιότητές της σήμερα είναι σαφείς: πρώτα η οικογένεια, πρώτα η διατήρηση της σχέσης, με επένδυση στην τρυφερότητα, ως «αντίδοτο» σε μια υποβόσκουσα ή ακόμη και εμφανή βία (λεκτική και σωματική) που γεννήθηκε από την οικονομική ανέχεια. Η σημερινή Ελληνίδα βάζει ταφόπλακα στις επιφανειακές υλιστικές φιλοδοξίες άλλων εποχών και αναγκάζεται να εγκαταλείψει την «life style» εικόνα πουκαλλιεργούσε για εκείνην και το σύντροφό της, διακρίνοντας τη ματαιότητα τέτοιων επιλογών. Ματαιωμένη και η ίδια, συναισθηματικά ανασφαλής πλέον, παραδομένη στα νέα οικονομικά δεδομένα, υποταγμένη σε πρωτόγνωρα ένστικτα βίας, κι ωστόσο…αρκετά ευφυής και ευέλικτη για να ανασύρρει στην επιφάνεια το γυναικείο ένστικτο της επιβίωσης, τόσο για την ίδια όσο και για την οικογένειά της».

Ασφάλεια: δημιούργημα του φόβου

Όπως παρατηρεί, εξάλλου, ο ψυχαναλυτής Κώστας Γεμενετζής, «…η "σπουδαιότητα" αναδεικνύεται μεγαλύτερη από την "ικανοποίηση". Με άλλα λόγια, στο επίπεδο αυτού που "θέλουν πραγματικά" οι γυναίκες, κυριαρχεί η
απογοήτευση και η ματαίωση. Ενώπιον γονεων, αδελφών, δασκάλων, συντρόφων, οι γυναίκες παρουσιαζουν είτε μια συγκαταβατική εικόνα του εαυτού τους - μια εικόνα που αυτοί θα ήθελαν να δουν - είτε μια αντιδραστική
εικόνα, εις πείσμα των προσδοκιών τους. Η άλλη εικόνα του εαυτού τους, η μυστική, που μόνο αυτές γνωρίζουν, μένει απρόσιτη».

Σύμφωνα, μάλιστα, και με την κοινωνική ψυχολόγο Ήλια Συρίγου, «…στην έρευνα αυτή αναδεικνύεται η σύγκρουση ανάμεσα στο φαντασιακό και το ρεαλιστικό. Ενώ οι γυναίκες θέλουν έρωτα διότι ξέρουν από ένστικτο ότι μόνο έτσι προχωρά μια σχέση, τελικά ζητούν ασφάλεια, που δεν είναι χειροπιαστή έννοια, αλλά δημιούργημα του φόβου που διακρίνει την κοινωνία στη φάση της έντονης κρίσης. Ενώ οι γυναίκες αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα της ερωτικής διάστασης η οποία έχει να κάνει με κάτι το ρεαλιστικό, παρ´ όλα αυτά κυριαρχούνται από μία αντίληψη περί ασφάλειας που που ίσως ακουμπάει σε πεποιθήσεις του παρελθόντος και όμως τη θεωρούν πιο σημαντική αναφορικά με το τί ισχύει στο ερωτικο "τώρα" της σχέσης τους».

Η μοναδικότητα της έρευνας

Τα στοιχεία της έρευνας αυτής έχουν μία μοναδικότητα διότι για πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο εμφανίζονται καινοτόμα στατιστικά εργαλεία για τη μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Πιο συγκεκριμένα, το εργαλείο CSS
(Customers Satisfaction Survey), πρόσφατο επίτευγμα του Πανεπιστημίου Πίτσμπουργκ της Αυστρίας, επεξεργάζεται τα στοιχεία που δηλώνονται ως πραγματικά και μέσω συνδυαστικών αναλύσεων αξιολογεί αν και κατά πόσο απέχουν απ΄τα πραγματικά.

Οι αυθόρμητες απαντήσεις των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα αναφορικά με τους επιμέρους τομείς που παίζουν ρόλο στην επιλογή συντρόφου, κατέγραψαν τη σημαντικότητα αυτών όπως δηλώνονται. Μετά τις
στατιστικές αναλύσεις με το CSS, προέκυψε η πραγματική σημαντικότητα, η πραγματική βαρύτητα και επίδραση του κάθε επιμέρους τομέα σε σχέση με αυτή τη χρονική περίοδο. Επιπλέον, εντοπίζονται με αυτή τη μεθοδολογία τα ελλείμματα ικανοποίησης.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το Ανδρολογικό Ινστιτούτο
(210- 6749349 info@andrologia.gr) και με την Εταιρεία Μελέτης Ανθρώπινης
Σεξουαλικότητας (210-6777070)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ