Gravity: Μια ταινία με "βαρύτητα" ;

7 Νοεμβρίου 2013

Μια επιστήμονας κι ένας αστροναύτης προσπαθούν να επιβιώσουν ύστερα από ένα ατύχημα που τους άφησε να περιπλανιούνται στο αχανές Διάστημα. Τρισδιάστατος ρεαλισμός που σε αφήνει άφωνο, θρίλερ επιβίωσης που φλερτάρει με το υπαρξιακό δράμα και μια ενήλικη sci fi περιπέτεια, η οποία ενδίδει σε όσο μπορεί λιγότερες χολιγουντιανές ευκολίες.

 

 

Για τον Αλφόνσο Κουαρόν, ο οποίος ξεκίνησε από τη μεξικάνικη τηλεόραση κι έφτασε στο «Ο Χάρι Πότερ και ο Αιχμάλωτος του Αζκαμπάν» και στις οσκαρικές υποψηφιότηττες, το «Gravity» ήταν ένα πολύπαθο σχέδιο ζωής. Ασχολήθηκε με αυτό τουλάχιστον επί μία εξαετία, άλλαξε στούντιο και πρωταγωνιστές και κατάφερε τελικά να κάνει το δικό του. Με κόστος 100 εκατ. χολιγουντιανών δολαρίων, ωστόσο, δεν κάνεις ποτέ ακριβώς το δικό σου! Απλό όσο και φιλόδοξο, περιπέτεια εμπορικών προδιαγραφών όσο και ψαγμένο δράμα επιστημονικής φαντασίας, το «Gravity» είναι μια ιδιαίτερη, εξαιρετική κινηματογραφική περίπτωση που έχει ήδη γράψει ιστορία. Και αυτό γιατί, εκτός από τεχνικά σπουδαίο επίτευγμα (η τρισδιάστατη φωτογραφία του Εμάνουελ Λουμπέζκι είναι ένα οπτικό θαύμα ), αποτελεί κι ένα υπόδειγμα δεξιοτεχνικής ισορροπίας ανάμεσα στο καλλιτεχνικό όραμα ενός δημιουργού και στις αυστηρές επιταγές της βιομηχανίας. 
Όσον αφορά τις δεύτερες, το φιλμ ποντάρει σε ένα χορταστικό θέαμα το οποίο είναι… ρεαλιστικά εκθαμβωτικό. Τα κοντινά πλάνα των δύο πρωταγωνιστών, της ιατρικής επιστήμονα Ράιαν Στόουν και του έμπειρου αστροναύτη Ματ Κοβάλσκι, με φόντο την τεράστια Γη είναι υποβλητικά, οι σιωπηλές σκηνές καταστροφής (ειδικά αυτή του διαστημικού σταθμού ) απίστευτα αληθοφανείς. Επιπλέον, η λιτή πλοκή ενισχύεται με μερικές συναισθηματικές ευκολίες, όπως η ιστορία του γιου της Ράιαν, αλλά κι εύπεπτες σεναριακές λύσεις (το τελευταίο, οριακά αφελές κομμάτι της προσπάθειας επιστροφής ) οι οποίες κολακεύουν τον θεατή, εμποδίζοντάς τον έτσι να αποστασιοποιηθεί. Ο Αλφόνσο Κουαρόν, ο οποίος συνυπογράφει το σενάριο με τον γιο του Γιόνας, γνωρίζει πολύ καλά τις παραχωρήσεις που πρέπει να κάνει για να φέρει τα λεφτά του πίσω. Δεν είναι φυσικά ο Κιούμπρικ, αλλά οι περισσότεροι συνάδελφοί του μάλλον θα απλοποιούσαν περισσότερο τα πράγματα, ενώ δεν θα «κεντούσαν» πάνω στις μικρές και μεγάλες λεπτομέρειες, οι οποίες προσδίδουν στο «Gravity» βάθος και κομψότητα. 
Κλειστοφοβική και αγωνιώδης αίσθηση, οπερατική μεγαλοπρέπεια και φιλοσοφικές αναζητήσεις, το «Άλιεν», το «Σολάρις», το «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» αλλά και το «Απόλλων 13» (η φωνή από το κέντρο ελέγχου είναι του Εντ Χάρις )... Μέσα από αυτά η απελπισμένη προσπάθεια του ζευγαριού, και ειδικότερα της Ράιαν Στόουν, να επιστρέψει στη Γη μετατρέπεται σε μια υπαρξιακή περιπέτεια που ξεκινά από το κόψιμο του ομφάλιου λώρου (το καλώδιο που κρατά τον αστροναύτη συνδεδεμένο με το σκάφος/μήτρα ) και φτάνει στον… πρώτο άνθρωπο που περπάτησε στη Γη. Μεσολαβούν μια διαδρομή στο ατελείωτο κενό, ο συμβιβασμός με την απώλεια, η δύναμη της μνήμης και τα παιχνίδια της φαντασίας. Ιδέες που ακόμη κι αν διαθλώνται μέσα από ένα γυαλιστερό χολιγουντιανό πρίσμα σπανιότατα συναντιούνται σε υπερπαραγωγές τέτοιου βεληνεκούς. 

ΗΠΑ. 2013. Διάρκεια: 91΄. Διανομή: VILLAGE FILMS.


Πηγή: www.athinorama.gr 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ