«Μέλι», τολμηρό και δύσκολο θέμα διεκδικεί το βραβείο Lux

<p>Με προβολές sold out και ταινίες χαμηλού κόστους, που δεν σαρώνουν μόνο τα βραβεία αλλά εξασφαλίζουν και την… πολιτική ελευθερία, κυλάει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου σε μια ηλιόλουστη, ζεστή Θεσσαλονίκη. Δύο μέρες πριν από τη λήξη του, μια ακόμη ταινία για την οποία βασική προϋπόθεση δεν ήταν αποκλειστικά η υψηλή χρηματοδότηση αλλά μια «ενδιαφέρουσα ιδέα», ένα «καλό σενάριο» για την επιτυχία της έρχεται από την Ιταλία της κρίσης. Το πίστεψαν εξ αρχής οι ηθοποιοί Βαλέρια Γκολίνο (σκηνοθέτις) και Ρικάρντο Σκαρμάτσιο (παραγωγός) και κατάφεραν με 1,5 εκατ. ευρώ την πρώτη τους σκηνοθετική παραγωγή «Μέλι» να διεκδικούν το βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.</p>
<p>«Δεν αναγκαστήκαμε να ζητήσουμε πολλά χρήματα αλλά λίγα απ’ όλους. Αυτό μας έδωσε την ελευθερία να κινηθούμε ελεύθερα, χωρίς να έχουμε κάποιον πάνω από το κεφάλι μας. Είναι ο μόνος τρόπος στην Ευρώπη σήμερα για να κάνεις δύσκολες ταινίες εκφράζοντας τη δική σου άποψη», έλεγε χθες σε συνέντευξη Τύπου η Ελληνοϊταλίδα Βαλέρια Γκολίνο για την πρώτη της σκηνοθεσία με την οποία φέρνει στο προσκήνιο προς συζήτηση ένα τολμηρό θέμα: την ευθανασία. «Θεωρώ ότι είναι ένα από τα πιο σοβαρά ηθικά ζητήματα που υπάρχουν σήμερα. Η παρουσία της θρησκείας σε χώρες όπως στην Ιταλία και την Ελλάδα καθιστούν το θέμα ακόμη πιο ευαίσθητο σήμερα. Πιστεύω ότι ο κόσμος είναι πιο ανοιχτός και πιο έτοιμος από τις κυβερνήσεις μας. Οι κυβερνήσεις, λοιπόν, πρέπει να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο και η Ευρώπη να πάρει το θέμα στα σοβαρά», ανέφερε απαντώντας στην ερώτηση για τη νομική διάσταση του ζητήματος της ευθανασίας, όχι μόνο ως ηθοποιός με 30χρονη διαδρομή και 75 ρόλους στο ενεργητικό της αλλά και ως άνθρωπος, ως Ευρωπαία.</p>
<p>Η ιδέα για μια ταινία μεγάλου μήκους αλλά και για τη σκηνοθεσία προέκυψε από το μυθιστόρημα του Μάουρο Κοβάβιτς «Α Nome Tuo» και μολονότι ήξερε ότι αυτήν την εποχή είναι δύσκολο να βρει χρηματοδότη στην Ιταλία για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, τα κατάφεραν. «Δεν είμαστε ήρωες, αλλά σήμερα στην Ιταλία είναι δύσκολο να κάνεις ταινίες που δεν είναι κωμωδίες, να κάνεις σινεμά για λόγους που κάνω εγώ: να μιλήσω για την ομορφιά. Ξέραμε ότι θα δίναμε μάχη».</p>
<p>Παρά τις δυσκολίες είναι η μόνη ταινία, χρηματοδοτούμενη από τη RAI -ο μόνος θεσμός που χρηματοδοτεί ταινίες εκτός υπουργείου Πολιτισμού στην Ιταλία- που πήγε στις Κάννες όπου διακρίθηκε με Ειδική Αναφορά της Οικουμενικής Επιτροπής, είχε θετική αποδοχή από το ιταλικό κοινό, ενώ η επιλογή της από την ειδική επιτροπή στις τρεις επικρατέστερες για τα βραβεία LUX τη φέρνει στη Θεσσαλονίκη, διαδίδοντας τον ευρωπαϊκό θεσμό με τον οποίο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εδώ και επτά χρόνια στρέφει το ενδιαφέρον του και στην κινηματογραφική παραγωγή, στηρίζοντας την πολυπολιτιστική πολιτική.</p>
<p>Κριτήρια της Επιτροπής για την πρώτη επιλογή των 10 υποψήφιων ταινιών είναι εκτός από την ποιότητα, η κοινωνική διάσταση και ο ευρωπαϊκός χαρακτήρας των ταινιών, διευκρίνισε ο Μισέλ Δημόπουλος, μέλος της επιτροπής επιλογής για το LUX. Αναφερόμενος στη διαδικασία, εξήγησε ότι για το βραβείο των τριών φιναλίστ που προβάλλονται στις 28 χώρες της Ε.Ε. θα ψηφίσουν τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθώς και το κοινό μέσω της ιστοσελίδας (uxprize.eu). Ως μια πρόγευση για τη συμμετοχή στις ευρωεκλογές, να αλλάξουμε τον αυξανόμενο ευρωσκεπτικισμό και την ακροδεξιά στάση, χαρακτήρισε τη συμμετοχή στην ψηφοφορία της ταινίας η ευρωβουλευτής Χρυσούλα Παλιαδέλη.</p>
<p> </p>
<p>Πηγή: <a href="http://www.kathimerini.gr">www.kathimerini.gr</a> </p>

Σχετικά άρθρα