Ένα πορτρέτο ζωγραφισμένο εννέα διαφορετικές φορές, υπό την επήρεια LSD

27 Νοεμβρίου 2013

Δεν πρόκειται για κάποιο δημιουργικό ή καλλιτεχνικό project, αλλά για ένα κυβερνητικό πείραμα που έλαβε χώρα κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 1950, την περίοδο δηλαδή της εμμονής της Αμερικάνικης κυβέρνησης με τις έρευνες γύρω από τα ψυχοτρόπα ναρκωτικά και τις επιπτώσεις τους στον άνθρωπο.  

Εκείνη την περίοδο ο Αμερικάνικος Στρατός μελετούσε την επίδραση του LSD  στην ανθρώπινη ψυχολογία, ως ένα ναρκωτικό ικανό να αλλάξει την διαδικασία σκέψης κάποιου όπως και την αίσθηση του χρόνου, προκαλώντας συγχρόνως ατελείωτες ψευδαισθήσεις σε αυτόν που θα το είχε πάρει.  

Στο παρακάτω πείραμα δόθηκε σε έναν «ασθενή»  ένα κουτί με μολύβια και ξυλομπογιές και κάρβουνα ζωγραφικής, καθώς και μικρές δόσεις LSD.  

Τα αποτελέσματα της ζωγραφικής του κατέγραφαν τα διάφορα στάδια του τριπ του LSD.   Όσο περνούσε η ώρα, και το ναρκωτικό επιδρούσε ολοένα και περισσότερο παρατηρήθηκε έκρηξη δημιουργικότητας με μία μορφή αφηρημένης, περισσότερο, τέχνης.  

Πρόκειται για μία εντυπωσιακή, όσο και ανησυχητική, εικόνα της τεράστιας δύναμης που μπορεί να έχει ένα χημικό κατασκεύασμα πάνω στο ανθρώπινο μυαλό.  

Κι ενώ η επίδραση του LSD στις ζωγραφικές ικανότητες κάποιου που είναι υπό την επήρεια του είναι σίγουρα εμφανέστατη στις παρακάτω εικόνες, λίγα πράγματα αποκαλύφθηκαν σχετικά με τα μακροχρόνια αποτελέσματα που είχαν αυτά τα πειράματα στους στρατιώτες «ασθενείς» που είχαν λάβει μέρος σε αυτά..    

Πρώτο Πορτρέτο - 20 λεπτά μετά την πρώτη δόση

To πρώτο πορτρέτο ζωγραφίζεται 20 λεπτά μετά την πρώτη δόση (0,05 μιλιγκραμ)
Ένας επιβλέπων γιατρός παρατηρεί την διαδικασία. Ο ασθενής επιλέγει να αρχίσει να ζωγραφίζει με κάρβουνο. Το υποκείμενο του πειράματος αναφέρει: «Φυσιολογική κατάσταση – Καμία επίδραση από το φάρμακο».

To πρώτο πορτρέτο ζωγραφίζεται 20 λεπτά μετά την πρώτη δόση (0,05 μιλιγκραμ) Ένας επιβλέπων γιατρός παρατηρεί την διαδικασία. Ο ασθενής επιλέγει να αρχίσει να ζωγραφίζει με κάρβουνο. Το υποκείμενο του πειράματος αναφέρει: «Φυσιολογική κατάσταση – Καμία επίδραση από το φάρμακο».

Δεύτερο Πορτρέτο - 85 λεπτά μετά την πρώτη δόση 

Δεύτερο πορτρέτο:
85 λεπτά μετά την πρώτη δόση, και 20 λεπτά μετά από μία δεύτερη δόση των 0,05 μιλιγκράμ επίσης.
Ο ασθενής φαίνεται να βρίσκεται σε κατάσταση ευφορίας. «Μπορώ να σε δω καθαρά. Τόσο καθαρά.. Αυτό εδώ το πράγμα.. Εννοώ εσύ.. Δυσκολεύομαι λιγάκι να κοντρολάρω το μολύβι. Φαίνεται σαν να συνεχίζει αν σχεδιάζει μόνο του.»


Δεύτερο πορτρέτο: 85 λεπτά μετά την πρώτη δόση, και 20 λεπτά μετά από μία δεύτερη δόση των 0,05 μιλιγκράμ επίσης. Ο ασθενής φαίνεται να βρίσκεται σε κατάσταση ευφορίας. «Μπορώ να σε δω καθαρά. Τόσο καθαρά.. Αυτό εδώ το πράγμα.. Εννοώ εσύ.. Δυσκολεύομαι λιγάκι να κοντρολάρω το μολύβι. Φαίνεται σαν να συνεχίζει αν σχεδιάζει μόνο του.» Πηγή: www.lifo.gr

 

Τρίτο Πορτρέτο - Δυόμιση ώρες μετά..

Δύο ώρες και 30 λεπτά μετά την πρώτη δόση.
Ο ασθενής φαίνεται πολύ προσηλωμένος στην ζωγραφική του.
 «Τα περιγράμματα φαίνονται φυσιολογικά, αλλά πολύ έντονα και ζωντανά – όλα αλλάζουν χρώμα. Το χέρι μου πρέπει να ακολουθεί το έντονο περίγραμμα των γραμμών.Νιώθω τη συνείδησή μου να βρίσκεται στο μέρος του σώματός μου που είναι τώρα ενεργό -  στο χέρι μου, στον αγκώνα μου ...στη γλώσσα μου ».


Δύο ώρες και 30 λεπτά μετά την πρώτη δόση. Ο ασθενής φαίνεται πολύ προσηλωμένος στην ζωγραφική του. «Τα περιγράμματα φαίνονται φυσιολογικά, αλλά πολύ έντονα και ζωντανά – όλα αλλάζουν χρώμα. Το χέρι μου πρέπει να ακολουθεί το έντονο περίγραμμα των γραμμών.Νιώθω τη συνείδησή μου να βρίσκεται στο μέρος του σώματός μου που είναι τώρα ενεργό - στο χέρι μου, στον αγκώνα μου ...στη γλώσσα μου ».  

Τέταρτο Πορτρέτο - Δύο ώρες και 32 λεπτά μετά

Δύο ώρες και 32 λεπτά μετά την πρώτη δόση
Ο ασθενής φαίνεται κυριευμένος από το μπλοκ ζωγραφικής του. 
«Προσπαθώ ένα άλλο σχέδιο. Οι γραμμές και τα περιγράμματα του μοντέλου που ποζάρει είναι φυσιολογικά, αλλά εκείνες του σχεδίου μου δεν είναι. Το περίγραμμα του χεριού μου πηγαίνει τόσο περίεργα πάνω στο χαρτί. Δεν είναι και πολύ ωραία ζωγραφιά αυτή, έτσι; Τα παρατάω. Θα το ξαναπροσπαθήσω .»

Δύο ώρες και 32 λεπτά μετά την πρώτη δόση Ο ασθενής φαίνεται κυριευμένος από το μπλοκ ζωγραφικής του. «Προσπαθώ ένα άλλο σχέδιο. Οι γραμμές και τα περιγράμματα του μοντέλου που ποζάρει είναι φυσιολογικά, αλλά εκείνες του σχεδίου μου δεν είναι. Το περίγραμμα του χεριού μου πηγαίνει τόσο περίεργα πάνω στο χαρτί. Δεν είναι και πολύ ωραία ζωγραφιά αυτή, έτσι; Τα παρατάω. Θα το ξαναπροσπαθήσω .»  

Πέμπτο Πορτρέτο - Δύο ώρες και 35 λεπτά μετά 

Δύο ώρες και 35 λεπτά
Ο ασθενής επανέρχεται γρήγορα με κάποιο καινούριο σχέδιο.
«Θα κάνω τώρα ένα σχέδιο μονοκοντυλιά. Χωρίς διακοπή. Μια γραμμή χωρίς να σταματήσω καθόλου!»
Μόλις τελειώνει το σχέδιο του ξεσπά σε γέλια, ενώ αμέσως μετά φαίνεται να τρόμαξε με κάτι που είδε στο πάτωμα..


Δύο ώρες και 35 λεπτά Ο ασθενής επανέρχεται γρήγορα με κάποιο καινούριο σχέδιο. «Θα κάνω τώρα ένα σχέδιο μονοκοντυλιά. Χωρίς διακοπή. Μια γραμμή χωρίς να σταματήσω καθόλου!» Μόλις τελειώνει το σχέδιο του ξεσπά σε γέλια, ενώ αμέσως μετά φαίνεται να τρόμαξε με κάτι που είδε στο πάτωμα..  

Έκτο Πορτρέτο - Δύο ώρες και 45 λεπτά μετά

Δύο ώρες και 45 λεπτά μετά την πρώτη δόση 
Ο ασθενής προσπαθεί να σκαρφαλώσει σε ένα παρακείμενο ‘πλαίσιο δραστηριότητας’, και μοιάζει γενικά ανήσυχος – ανταποκρίνεται αργά στην πρόταση που του γίνεται να ξαναζωγραφίσει.
Είναι πια εντελώς σιωπηλός.
« Εγώ.. Όλα έχουν αλλάξει.. Φωνάζουν… Το πρόσωπο σας … Συνυφασμένο» μουρμουρίζει ο ασθενής σε μία μελωδία γνωστού τραγουδιού.

Δύο ώρες και 45 λεπτά μετά την πρώτη δόση Ο ασθενής προσπαθεί να σκαρφαλώσει σε ένα παρακείμενο ‘πλαίσιο δραστηριότητας’, και μοιάζει γενικά ανήσυχος – ανταποκρίνεται αργά στην πρόταση που του γίνεται να ξαναζωγραφίσει. Είναι πια εντελώς σιωπηλός. « Εγώ.. Όλα έχουν αλλάξει.. Φωνάζουν… Το πρόσωπο σας … Συνυφασμένο» μουρμουρίζει ο ασθενής σε μία μελωδία γνωστού τραγουδιού.  

Έβδομο Πορτρέτο - Τέσσερις ώρες και 25 λεπτά μετά την πρώτη δόση 

Τέσσερις ώρες 25 λεπτά μετά την πρώτη δόση.

Ο ασθενής γύρισε πίσω στην κουκέτα του ξοδεύοντας τις τελευταίες δύο ώρες ξαπλώνοντας, κουνώντας τα χέρια του στον αέρα.
Η επιστροφή του στο πλαίσιο δραστηριότητας είναι ξαφνική, ενώ φαίνεται να έχει έναν συγκεκριμένο σκοπό.
Αλλάζει το εργαλείο ζωγραφικής από κάρβουνο σε στυλό και υδρόχρωμα.

«Αυτή θα είναι η καλύτερη ζωγραφιά. Θα είναι σαν την πρώτη, και καλύτερη! Αν δεν παραμείνω προσεκτικός θα χάσω τον έλεγχο των κινήσεων μου, αλλά δεν πρόκειται να συμβεί αυτό γιατί τώρα ξέρω…», επαναλαμβάνει συνέχεια.
Σχεδιάζει τις τελευταίες του πινελιές τρέχοντας συγχρόνως πάνω κάτω στο δωμάτιο..

Τέσσερις ώρες 25 λεπτά μετά την πρώτη δόση. Ο ασθενής γύρισε πίσω στην κουκέτα του ξοδεύοντας τις τελευταίες δύο ώρες ξαπλώνοντας, κουνώντας τα χέρια του στον αέρα. Η επιστροφή του στο πλαίσιο δραστηριότητας είναι ξαφνική, ενώ φαίνεται να έχει έναν συγκεκριμένο σκοπό. Αλλάζει το εργαλείο ζωγραφικής από κάρβουνο σε στυλό και υδρόχρωμα. «Αυτή θα είναι η καλύτερη ζωγραφιά. Θα είναι σαν την πρώτη, και καλύτερη! Αν δεν παραμείνω προσεκτικός θα χάσω τον έλεγχο των κινήσεων μου, αλλά δεν πρόκειται να συμβεί αυτό γιατί τώρα ξέρω…», επαναλαμβάνει συνέχεια. Σχεδιάζει τις τελευταίες του πινελιές τρέχοντας συγχρόνως πάνω κάτω στο δωμάτιο..  


Όγδοο Πορτρέτο- Πέντε ώρες και 45 λεπτά μετά

Πέντε ώρες και 45 λεπτά μετά την πρώτη δόση
Ο ασθενής συνεχίζει να κινείται γύρω από το δωμάτιο, τέμνοντας τον χώρο του σε πολύπλοκες παραλλαγές.
Έχει περάσει μιάμιση ώρα από την τελευταία του ζωγραφιά. Φαίνεται να συνέρχεται σιγά σιγά από την επίδραση του φαρμάκου.
«Νιώθω τα γόνατα μου ξανά. Νομίζω ότι έχει αρχίζει να υποχωρεί η επίδραση. Αυτή η καινούρια ζωγραφιά είναι πολύ καλή – είναι πανδύσκολο να συγκρατώ αυτό το μολύβι» (στην πραγματικότητα κρατά ένα κάρβουνο ζωγραφικής)

Πέντε ώρες και 45 λεπτά μετά την πρώτη δόση Ο ασθενής συνεχίζει να κινείται γύρω από το δωμάτιο, τέμνοντας τον χώρο του σε πολύπλοκες παραλλαγές. Έχει περάσει μιάμιση ώρα από την τελευταία του ζωγραφιά. Φαίνεται να συνέρχεται σιγά σιγά από την επίδραση του φαρμάκου. «Νιώθω τα γόνατα μου ξανά. Νομίζω ότι έχει αρχίζει να υποχωρεί η επίδραση. Αυτή η καινούρια ζωγραφιά είναι πολύ καλή – είναι πανδύσκολο να συγκρατώ αυτό το μολύβι» (στην πραγματικότητα κρατά ένα κάρβουνο ζωγραφικής)  

  Ένατο και τελευταίο Πορτρέτο - Οκτώ ώρες μετά την πρώτη δόση 

Οκτώ ώρες μετά την πρώτη δόση

Ο ασθενής κάθεται στην κουκέτα του.
Αναφέρει πως η μέθη από το φάρμακο έχει φύγει, εκτός από κάποιες περιστασιακές παραμορφώσεις που παρατηρεί στα πρόσωπα μας.
Ζητούμε μία τελευταία ζωγραφιά, την οποία και κάνει κάπως απρόθυμα.
«Δεν έχω τίποτα να πω γι’ αυτήν την τελευταία ζωγραφιά. Είναι άσχημη και χωρίς κανένα ενδιαφέρον. Θα ήθελα να πάω σπίτι τώρα.»

Οκτώ ώρες μετά την πρώτη δόση Ο ασθενής κάθεται στην κουκέτα του. Αναφέρει πως η μέθη από το φάρμακο έχει φύγει, εκτός από κάποιες περιστασιακές παραμορφώσεις που παρατηρεί στα πρόσωπα μας. Ζητούμε μία τελευταία ζωγραφιά, την οποία και κάνει κάπως απρόθυμα. «Δεν έχω τίποτα να πω γι’ αυτήν την τελευταία ζωγραφιά. Είναι άσχημη και χωρίς κανένα ενδιαφέρον. Θα ήθελα να πάω σπίτι τώρα.»


Πηγή: www.lifo.gr


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ