Κινδυνεύω από αφυδάτωση τον χειμώνα;

19 Δεκεμβρίου 2012


Ο κ. Χάρης  Δημοσθενόπουλος, κλινικός διαιτολόγος, βιολόγος  στο Τμήμα Διαιτολογίας του Λαϊκού Νοσοκομείου, μας εξηγεί πως η αφυδάτωση απειλεί τον οργανισμό μας χειμώνα – καλοκαίρι και με ποιο τρόπο μπορεί να προληφθεί.

Τι είναι η αφυδάτωση;

Η κατάσταση στην οποία περιέρχεται το σώμα μας όταν έχει έλλειψη υγρών και ηλεκτρολυτών ορίζεται ως αφυδάτωση. Σε ήπια μορφή αφυδάτωσης, ο οργανισμός  μας δίνει σημάδι ότι πρέπει οπωσδήποτε να πίνουμε νερό με τη δίψα. Στις πολύ σοβαρές περιπτώσεις αφυδάτωσης, πέφτει επικίνδυνα η πίεση του αίματος και δεν κυκλοφορεί αρκετό αίμα στα όργανα του σώματος, πράγμα που μπορεί να αποβεί πολύ επικίνδυνο.

Πώς καταλαβαίνουμε ότι έχουμε αφυδάτωση ελαφριάς ή βαριάς μορφής;

Ο οργανισμός μας δίνει διάφορα σημάδια. Ξηραίνεται το στόμα, κοκκινίζει το δέρμα και εμφανίζεται έντονη κούραση. Μας δίνει σινιάλα ότι δεν έχουμε καλύψει την ποσότητα των υγρών που χρειαζόμαστε.

Ο οργανισμός αφυδατώνεται και το χειμώνα;

Ο ζεστός και υγρός καιρός αφυδατώνει με ευκολία τον οργανισμό. Ωστόσο και το χειμώνα μπορεί να αφυδατωθεί ο οργανισμός μας καθώς δεν έχουμε το αίσθημα της δίψας και το κρύο νερό της βρύσης δεν είναι ελκυστικό. Σίγουρα μπορεί να περάσει μια μέρα και να σκεφτούμε ότι ήπιαμε μόνο 1 ή 2 ποτήρια νερό, συνήθεια επιβλαβής για το σώμα.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις της;

Ας απαντήσω αντίστροφα. Η σωστή ενυδάτωση του οργανισμού μας έχει πάρα πολλές θετικές συνέπειες. Η ενυδάτωση σχετίζεται με το δέρμα, την εμφάνισή μας, τη λειτουργία του εντέρου καθώς και με τη  λειτουργία του μεταβολισμού και του νευρικού συστήματος. Όταν η ενυδάτωση δεν είναι σωστή δεν υπάρχει επαρκές οξυγόνο στον οργανισμό, συνεπώς δεν ολοκληρώνονται σωστά  οι νευρικές διεγέρσεις, με το πιο σύνηθες σύμπτωμα να είναι ο πονοκέφαλος.

Ποια είναι η ενδεδειγμένη ποσότητα νερού που πρέπει να πίνουμε καθημερινά;

Σε ό,τι αφορά τις γυναίκες, η ενδεδειγμένη ποσότητα είναι δύο λίτρα την ημέρα τους χειμερινούς μήνες και για τους άνδρες λίγο περισσότερο, πάνω από 2,5 λίτρα.  Το καλοκαίρι  η αφυδάτωση λόγω της έντονης εφίδρωσης και λόγω της μεγάλης θερμοκρασίας εντείνεται οπότε χρειαζόμαστε  μεγαλύτερες ποσότητες νερού, έως και 8 ποτήρια υγρών, συμπεριλαμβανομένου νερού, χυμού, καφέ, αναψυκτικά.
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ