Το άγχος περνά από το πιάτο μας;

22 Νοεμβρίου 2012


Ο κ. Ευάγγελος Ζουμπανέας, διατροφολόγος, μας εξηγεί με ποιο τρόπο μπορεί να αντιμετωπιστεί η επιδημία της εποχής μας, το άγχος, μέσω της διατροφής και παρουσιάζει τις τροφές που μπορεί να λειτουργήσουν ως κάψουλες ευεξίας και ηρεμίας.

Όλα δείχνουν πως το  άγχος ήρθε για να μείνει στη ζωή μας. Οι στρεσογόνες καταστάσεις εντείνονται στον μικρόκοσμο των περισσοτέρων και τα προβλήματα μάλλον αυξάνονται.

Ποιος είναι ο μηχανισμός του άγχους και πώς επιδρά στον οργανισμό μας;

Για να καταλάβουμε πως λειτουργεί το άγχος, ας φανταστούμε πως θα αντιδρούσε ο οργανισμός μας εάν βρισκόταν μπροστά σε ένα θανάσιμο κίνδυνο, π.χ εάν δεχόταν επίθεση από ένα άγριο ζώο, ένα λιοντάρι. Τη στιγμή της επίθεσης παράγεται στο σώμα μας μια ορμόνη, η αδρεναλίνη, η οποία αποτελεί τον μηχανισμό που θα μας κινητοποιήσει ώστε εκείνη τη στιγμή να μπορέσουμε να ξεφύγουμε από τον κίνδυνο. Όταν ξεφύγουμε λοιπόν από  τον κίνδυνο, η ορμόνη επαναπορροφάται από τον οργανισμό και επανερχόμαστε στους φυσιολογικούς ρυθμούς. Όταν όμως ο άνθρωπος λόγω στρες και άγχους βρίσκεται σε παρατεταμένη κατάσταση εγρήγορσης,  αυτή η αδρεναλίνη, όπως και η «αδερφή» της,  η κορτιζόνη, παραμένουν μονίμως  σε υψηλά επίπεδα. Το αποτέλεσμα είναι να επηρεάζονται τα περισσότερα  συστήματα του οργανισμού, ιδίως το ορμονικό σύστημα. Μπορεί να εμφανιστούν πχ συμπτώματα θυρεοειδή. Ή σακχαρώδης διαβήτης.  Στους άνδρες πάλι προσβάλλεται κυρίως το καρδιαγγειακό σύστημα.

Ποια είναι η φθορά που μπορεί να προκαλέσει λοιπόν το άγχος στον οργανισμό;

Το άγχος σε συνδυασμό με μια διατροφή κακή, ανθυγιεινή, πλούσια σε λιπαρά και καφεϊνη, και πολύ κάπνισμα, οδηγεί στην φθορά του μηχανισμού άμυνας του οργανισμού και τελικά στην κατάρρευσή του. Υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι, οι οποίοι καταρρέουν διότι  έχουν καταστραφεί οι μηχανισμοί άμυνας του οργανισμού τους. Μοιάζει σαν να έχει πάθει δηλητηρίαση ο οργανισμός τους και να μην μπορούν να σκεφτούν λογικά λόγω του υπερβολικού στρες.

Πώς εκδηλώνεται αυτή η κατάσταση;

Η υπερένταση, η ταχυκαρδία, οι εφιδρώσεις χωρίς λόγο, η αϋπνία, η συχνοουρία,  η εξάντληση, οι κρίσεις πανικού, η δυσκολία στην αναπνοή, η μελαγχολία είναι συμπτώματα του άγχους. Οποιοσδήποτε παρατηρήσει έστω και τρία από αυτά σημαίνει ότι βρίσκεται σε μια στρεσαρισμένη συναισθηματική κατάσταση. Άρα πρέπει να κάνει κάτι πριν όλα αυτά τον οδηγήσουν σε ένα σημείο κατάρρευσης.

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω της διατροφής μας;

Καταρχάς αυτό που χρειάζεται να κάνει ένας στρεσαρισμένος άνθρωπος είναι να ενισχύσει το νευρικό του σύστημα. Το νευρικό σύστημα  χρησιμοποιεί κυρίως  ως καταλύτες τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β: αυτές βρίσκονται στα πλήρη δημητριακά, στα δημητριακά ολικής άλεσης, στο ψωμί ολικής άλεση, στα γαλακτοκομικά προϊόντα, στους άψητους και μουσκεμένους ξηρούς καρπούς (ώστε να είναι πολύ εύπεπτοι). Αυτά θα πρέπει να είναι η βάση της διατροφής μας.

Υπάρχουν κάποιες τροφές που βοηθούν στην καλή κι ήρεμη διάθεση;

Βεβαίως, υπάρχουν τροφές που προκαλούν ευεξία. Και φυσικά ο συνδυασμός τους πρέπει να αποτελεί το καλύτερο ξεκίνημα για την ημέρα μας. Το να καταναλώσει κάποιος το πρωί γάλα με δημητριακά και ένα φρούτο για την βιταμίνη c, η οποία λειτουργεί ως αντιοξειδωτικό και οπωσδήποτε μια κουταλιά μουσκεμένους ξηρούς καρπούς –αν είναι δυνατόν να τους έχει μουσκέψει και όλο το βράδυ για να είναι πολύ εύπεπτοι- είναι το καλύτερο πρωινό. Εναλλακτικά, εξαιρετικό πρωινό είναι τα κρητικά κριθαρένια παξιμάδια. Το κριθάρι έχει πολύ υψηλές φυτικές ίνες, πολύ υψηλότερα ποσοστά βιταμινών του συμπλέγματος Β σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα δημητριακά και επίσης έχει και την τάση να μειώνει την χοληστερίνη. Μπορεί να συνδυαστεί με ένα κουταλάκι του γλυκού ελαιόλαδο, λίγη ρίγανη που λειτουργεί αντισηπτικά για το στομάχι και το έντερο, λίγη γραβιέρα κι ένα φρούτο. Επίσης ένα ακόμη καλό πρωινό είναι γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά στο οποίο έχουμε προσθέσει αποβραδίς μια κουταλιά ξηρούς καρπούς, λίγες σταφίδες, ενώ το πρωί το ενισχύουμε με μέλι.

 
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ