Eίσαι νευρικός οδηγός; Συμβουλές για να διαχειριστείς το θυμό στο τιμόνι!

31 Δεκεμβρίου 2013

Είστε κολλημένοι στην κίνηση. Βιάζεστε να πάτε στη δουλειά σας, όπως και οι υπόλοιποι χιλιάδες οδηγοί που είναι στο δρόμο. Ξαφνικά, κάποιος 'κόβει' το τιμόνι του απότομα και προσπαθεί να χωθεί ανάμεσα σε εσάς και στον μπροστινό σας. Σφίγγετε το τιμόνι, σφίγγετε τα δόντια, νιώθετε ένταση σε όλο σας το σώμα, βρίζετε αυτόν που παραλίγο να προκαλέσει ατύχημα και μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου πρέπει να αποφασίσετε αν θα τον αφήσετε να 'χωθεί' ή θα του κλείσετε το δρόμο, με κίνδυνο να προκληθεί κάποιο ατύχημα. Ο θυμός και η εκδίκηση μπορεί να αποβούν μοιραία.

Γράφει για το boro.gr  η Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, Νευροψυχολόγος (greekpsychologypages.blogspot.gr)

Γιατί όμως υπάρχουν σε τέτοιο βαθμό θυμός και εχθρικότητα στο τιμόνι; Ξεκινώντας με ένα γενικό ορισμό του θυμού, βλέπουμε ότι πρόκειται για ένα συναίσθημα που επικεντρώνεται στο αίσθημα απώλειας του ελέγχου των καταστάσεων γύρω μας. Το κόκκινο φανάρι, η κίνηση, ο οδηγός που χώνεται ή αυτός που δεν βγάζει φλας αποτελούν καταστάσεις τις οποίες δεν μπορούμε να αλλάξουμε, βρίσκουμε ιδιαίτερα εκνευριστικές και οι οποίες προκαλούν ένταση και επιθετικότητα. Επιθετικότητα είναι η συναισθηματική εκείνη κατάσταση που προκύπτει ως άμεσο αποτέλεσμα της η αποδοχής από μέρους μας αυτού που δεν γίνεται να αλλάξει. Στη Μεσογείων υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση, τα έργα στην Κηφισίας δημιουργούν μποτιλιάρισμα: είναι κάποιες χαρακτηριστικές καταστάσεις που κανένας οδηγός δεν μπορεί να αλλάξει (ακόμα και αν ελιχθεί από τη μία λωρίδα στην άλλη, ώστε να βρεθεί δύο θέσεις πιο μπροστά από ό,τι ήταν).

Από την άλλη, το στρες ('Θα χάσω μια σημαντική συνάντηση λόγω κίνησης;') και η βιασύνη να φτάσει κανείς στον προορισμό του μια ώρα αρχύτερα συντελούν στην αύξηση του εκνευρισμού. Με την παράταση αυτών των έντονα αρνητικών συναισθημάτων και τη συνειδητοποίηση ότι δεν υπάρχει άμεση λύση του κυκλοφοριακού τη συγκεκριμένη στιγμή, ο οδηγός χάνει την ψυχολογική ικανότητα να χειρίζεται αγχογόνες καταστάσεις, γεγονός που οδηγεί στην απώλεια του αυτοελέγχου του.

Η επιθετικότητα εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους, από επίμονο κορνάρισμα, χειρονομίες, βρισιές μέχρι και ξυλοδαρμό του άλλου οδηγού ή βανδαλισμό του αυτοκινήτου του. Σε γενικές γραμμές, ένας οδηγός θα επιδείξει επιθετική συμπεριφορά αν πάρει τη συμπεριφορά των άλλων οδηγών προσωπικά -για παράδειγμα, αν πιστέψει πως αυτός που του κόρναρε το έκανε επίτηδες και τον έβαλε στο στόχαστρο για να μειώσει τις οδηγικές του ικανότητες.

Μια υγιής στάση ζωής στο τιμόνι είναι να μην παίρνει κανείς προσωπικά την κακή οδήγηση κάποιου άλλου, η οποία μπορεί να οφείλεται σε πολλούς και ποικίλους ανεξέλεγκτους παράγοντες, όπως το ότι αντιμετώπισε μια δύσκολη μέρα με τα παιδιά, το στρες ενός διαζυγίου ή μια αγχώδης εργασία. Παρ΄ όλα αυτά, ορισμένοι οδηγοί είναι πιο επιρρεπείς στο θυμό και στην επιθετικότητα στο τιμόνι. Οι οδηγοί που είναι δογματικοί και επιθυμούν να ασκούν έλεγχο γύρω τους θέλουν οι υπόλοιποι άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένων των υπόλοιπων οδηγών, να συμμορφώνονται στις προσδοκίες τους. Όταν κάτι πάει στραβά, αυτά τα άτομα με Α τύπο προσωπικότητας δυσκολεύονται να χαλιναγωγήσουν τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις τους.

Όλα τα παραπάνω εντείνονται και μεγεθύνονται εν όψει της καθημερινής κίνησης και του 'αγώνα' που κάνει κανείς για να φτάσει στη δουλειά του στην ώρα του. Το δράμα του σύγχρονου οδηγού είναι ότι το αυτοκίνητο ενεργεί πάνω στον άνθρωπο ως καθρέφτης της προσωπικότητάς του. Αντί να προσέχει κανείς μόνο τον τρόπο με τον οποίο οδηγεί, καλό θα ήταν να προσέχει και την εν γένει συμπεριφορά του.

Στρατηγικές για την αποφυγή του θυμού και της επιθετικότητας στο δρόμο:

  • Πάρτε αργές και βαθιές αναπνοές. Αυτό μειώνει την πιθανότητα μιας ασυλλόγιστης αντίδρασης, καθώς βάζει 'φρένο' στον άνθρωπο και τον βοηθά να σκεφτεί λογικά αντί να αντιδράσει παρορμητικά.
  • Μιλήστε στον εαυτό σας. Η τεχνική της ομολογίας προς τον εαυτό σας ότι λίγη σημασία έχει για εσάς η συγκεκριμένη κατάσταση, το να επαναλάβετε 'ο άλλος οδηγός και η συμπεριφορά του δεν έχουν καμία σημασία στη ζωή μου' βοηθούν να διατηρήσετε την ηρεμία και την ψυχραιμία σας.
  • Μην παίρνετε την κακή οδήγηση των άλλων προσωπικά· το πιο πιθανό είναι πως ο άλλος οδηγός περνά μια άσχημη μέρα.
  • Επικεντρωθείτε σε κάτι άλλο. Ακούστε μουσική ή σκεφτείτε κάτι θετικό και όμορφο.
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ