Φάγατε πολλούς κουραμπιέδες; Η ψυχολογική προετοιμασία για δίαιτα

3 Ιανουαρίου 2014

Η περίοδος των εορτών συνδέεται με τον «κίνδυνο» των παραπανίσιων κιλών από τους «φρεσκότατους σπιτικούς κουραμπιέδες» και τα «καλοσιροπιασμένα μελομακάρονα».

Πάρτε χαρτί και μολύβι και σημειώστε τους στόχους σας

Οι ρεαλιστικοί και εφικτοί στόχοι είναι το πρώτο βήμα για την επιτυχία. Αν θέλετε να χάσετε 40 κιλά, η ιδέα και μόνο μπορεί να σας πτοήσει. Ενας μικρότερος στόχος τον οποίο μπορείτε να πετύχετε ευκολότερα θα σας ενθαρρύνει με την επιτυχία του και θα συνεχίσετε με μεγαλύτερο κίνητρο.


Γράφει  η Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, Νευροψυχολόγος (greekpsychologypages.blogspot.gr)

 

Το... αργόν και χάριν έχει!

Οι ριζικές αλλαγές σε μικρό χρονικό διάστημα συνδέονται με συναισθήματα απογοήτευσης και εγκατάλειψης του στόχου. Ξεκινήστε με κάτι σχετικά εύκολο ώστε κάνοντας μια καλή αρχή να έχετε την ανταμοιβή της επιτυχίας και το κίνητρο για να συνεχίσετε. Αν, π.χ., έχετε την τάση να δοκιμάζετε από όλα τα γλυκά που φέρνουν στο γραφείο, περιοριστείτε στο να δοκιμάσετε μόνο ένα κάθε ημέρα (αντί του ριζικού να μη φάτε κανένα, που μπορεί να το κρατήσετε για δύο-τρεις ημέρες και μετά να «σπάσετε»).

Κρατήστε ημερολόγιο φαγητού

Αυτό θα σας δείξει τι και πόσο τρώτε μετρώντας και τις μπουκίτσες που δοκιμάσατε ή τη «μικρή γωνίτσα» που τσιμπήσατε (και δυστυχώς εξακολουθεί να έχει θερμίδες και λίπος παρά το παραπλανητικά μικρό μέγεθος!). Ενα τέτοιο ημερολόγιο θα σας βοηθήσει να δείτε τα μοτίβα του φαγητού και των συνηθειών σας, οπότε θα είναι ευκολότερο να τα αλλάξετε στη συνέχεια.

Μοιραστείτε τη νέα καλή συνήθειά σας με την οικογένεια και τους φίλους σας

Είναι πιο εύκολο αν στην προσπάθειά σας να χάσετε κιλά «συμμαχήσετε» με την οικογένεια και τους φίλους σας για ενθάρρυνση και υποστήριξη. Είναι σημαντικό για τους άλλους να ξέρουν και να συμμερίζονται την προσπάθειά σας ώστε να μην επιμένουν να σας «μπουκώσουν» και να σχεδιάζουν μαζί σας διασκεδάσεις που δεν περιλαμβάνουν φαγητό (π.χ., θέατρο αντί για φαγητό σε εστιατόριο). Αλλά και μέσα στην οικογένειά σας μπορείτε να αλλάξετε διαιτολογικές συνήθειες μαγειρεύοντας ελαφρότερα φαγητά, με λιγότερο λίπος.

Βάλτε λίγη άσκηση στο πρόγραμμά σας

Ορκιστείτε ότι θα αφήσετε την καθιστική ζωή και ότι θα περπατάτε τουλάχιστον πέντε λεπτά την ημέρα! Το λίγο αλλά καθημερινό περπάτημα είναι πολύ πιο ωφέλιμο από έναν μεγαλύτερο περίπατο που γίνεται αραιά και πού. Δοκιμάστε να κάνετε εξωτερικές δουλειές περπατώντας. Προτείνετε σε έναν φίλο να σας συνοδεύσει ώστε το περπάτημα να γίνει πιο ευχάριστο.

Καθαρίστε την κουζίνα σας

Υστερα από μερικές ημέρες ή εβδομάδες είναι πιθανόν η καλή σας θέληση να πάρει την κάτω βόλτα και να αρχίσετε να ψάχνετε στα ντουλάπια σας για σοκολάτες, μπισκότα και πατατάκια. Αν έχετε καθαρίσει τα ντουλάπια σας από θερμιδογόνα φαγητά και έχετε γεμίσει το ψυγείο σας με φρέσκα φρούτα και λαχανικά έτοιμα να τα φάτε (ήδη πλυμένα και κομμένα), είστε ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο του να χάσετε τα περιττά κιλά!

Μικρύνετε τις μερίδες και τα πιάτα σας

Η συνεχόμενη στέρηση κάποιου είδους φαγητού δεν είναι κάτι που μπορεί να συνεχίζεται επ' άπειρον. Είναι προτιμότερο λοιπόν να μη στερείστε διάφορα φαγητά που σας αρέσουν αλλά να μάθετε να τρώτε σε μικρότερες μερίδες. Ενας καλός τρόπος είναι να χρησιμοποιείτε πιάτα της σαλάτας και όχι του φαγητού (οπότε θα έχετε μεν γεμάτο πιάτο, που βοηθάει ψυχολογικά, αλλά από την άλλη δεν θα έχετε μεγάλη ποσότητα).

Απαλλαγείτε από το στρες

Πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι υπάρχει συσχέτιση μεταξύ στρες και περιττών κιλών. Οταν είναι κανείς στρεσαρισμένος, το σώμα του εκκρίνει ορμόνες που προκαλούν έκκριση λίπους από τα κύτταρα ώστε αυτό να χρησιμοποιηθεί ως ενέργεια. Αυτό είναι τμήμα της φυσιολογικής βιολογικής αντίδρασης «πάλη ή φευγιό» (δηλαδή, ο οργανισμός που απειλείται μπορεί είτε να παλέψει με τον «εχθρό» είτε να απομακρυνθεί από αυτόν, και όταν λέμε εχθρός εννοούμε από το εχθρικό ζώο ως μια αντίξοη για τον οργανισμό κατάσταση). Οταν όμως δεν υπάρχει κατάσταση άμεσου κινδύνου, το λίπος αποθηκεύεται. Αν πάλι στενοχωριέστε και στρεσάρεστε, είναι πιθανόν ότι καταφεύγετε στο συναισθηματικό φαγητό, δηλαδή στην πρακτική τού «τρώω για να νιώσω συναισθηματικά καλύτερα». Η άσκηση, η σωστή χαλαρωτική αναπνοή, η γιόγκα, η κοινωνική ζωή ή οτιδήποτε άλλο σας ηρεμεί και σας χαλαρώνει είναι το αντίδοτο στο στρες και στα αρνητικά συνεπακόλουθά του.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ