Δίαιτα και ψυχολογία: Είναι πιο εύκολο να χάσεις κιλά όταν...

9 Ιανουαρίου 2014

Η παρακάτω έρευνα έδειξε ότι οι ελαστικότεροι στόχοι ως προς την απώλεια βάρους εξασφαλίζουν καλύτερα προγνωστικά επιτυχίας σε απόπειρα απώλειας βάρους. Άλλη μια απόδειξη ότι ο ψυχολογικός παράγοντας είναι κυρίαρχος στο θέμα της απώλειας βάρους, και ότι η αυστηρότητα δεν οδηγεί σε επιτυχία. Από την έρευνα αυτή φάνηκε ότι το εύρος στο στόχο (π.χ. 2-4 κιλά) είναι πιο ωφέλιμο από τον αυστηρό στόχο ενός συγκεκριμένου αριθμού κιλών. 

Από την εκπαιδευτική- συμβουλευτική ψυχολόγο, Δρ Καλλιόπη Εμμανουηλίδου. 

 

Οσοι έχουν κάποια στιγμή αποφασίσει να ξεκινήσουν δίαιτα γνωρίζουν καλά ότι η απώλεια βάρους αποτελεί έναν ανηφορικό δρόμο που απαιτεί αποφασιστικότητα, εγκράτεια και ισχυρή θέληση για ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα. Σύμφωνα όμως με πρόσφατη μελέτη αμερικανών ερευνητών από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Φλόριδας και το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον στο Σεντ Λούις, όσοι ξεκινώντας μια δίαιτα πιστεύουν ότι θα τα καταφέρουν και έχουν θέσει «ελαστικούς» στόχους ως προς την απώλεια βάρους τους έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να κερδίσουν τη μάχη με τη ζυγαριά.

 

Οπως εξηγούν οι επιστήμονες με δημοσίευσή τους στο επιστημονικό έντυπο «Journal of Consumer Research», οι πιο ελαστικοί στόχοι, π.χ. 2-4 κιλά την εβδομάδα, είναι πιο πραγματοποιήσιμοι από τους αυστηρούς στόχους, π.χ. των τριών κιλών την εβδομάδα.

 

Ως γνωστόν, ο ψυχολογικός παράγοντας παίζει καθοριστικό ρόλο ως προς την επιτυχία ενός προγράμματος διατροφής. Μέσω του ορισμού ελαστικότερων στόχων τα άτομα που ακολουθούν μια δίαιτα αισθάνονται ταχύτερα επιτυχημένοι, με αποτέλεσμα να τονώνεται η αυτοπεποίθησή τους και να συνεχίζουν το πρόγραμμά τους με μεγαλύτερη όρεξη και συνέπεια.

 

Ζυγίζοντας τα αποτελέσματα

Στο πλαίσιο της μελέτης οι ερευνητές μοίρασαν τους συμμετέχοντες σε δύο ομάδες: από τη μία ζήτησαν να θέσει κατώτατο και ανώτατο στόχο και από τη δεύτερη να προσδιορίσει τον στόχο των χαμένων κιλών με έναν μόνο αριθμό. Οπως είδαν, στην περίπτωση των δύο αριθμών (π.χ., 2-4 κιλά την εβδομάδα), ο χαμηλός φάνηκε να κάνει τους εθελοντές να πιστεύουν ότι ο στόχος είναι πραγματικά εφικτός, ενώ ο μεγάλος αριθμός φάνηκε να ενισχύει την πρόκληση, χωρίς ωστόσο να επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία τους. Αντίθετα, ο μονός αριθμός (π.χ., 3 κιλά την εβδομάδα) γινόταν αντιληπτός από όσους έκαναν δίαιτα ως ένας βαρύς συμβιβασμός, γεγονός που τον έκανε να μοιάζει πιο ανέφικτο.

 

«Τα άτομα που ακολουθούν κάποιο πρόγραμμα διατροφής με σκοπό την απώλεια σωματικού βάρους έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να πιάσουν έναν στόχο που κυμαίνεται μεταξύ ενός κατώτερου και ενός ανώτερου ορίου από ό,τι αν ο στόχος αυτός μεταφράζεται σε έναν μόνο αριθμό» υποστηρίζουν οι ερευνητές. «Οταν ο στόχος είναι μάλιστα προκλητικός και παράλληλα εφικτός, τότε τα άτομα αυτά βρίσκουν τη θέληση να συνεχίσουν την προσπάθειά τους ή να θέσουν νέους στόχους σε επόμενη φάση».

 

Τα κιλά σε… αριθµούς

Μελέτες έδειξαν ότι:

Το 34% των ανθρώπων παχαίνει 1-2 κιλά κατά τη διάρκεια των διακοπών επειδή υιοθετεί έναν πιο χαλαρό και ανέμελο τρόπο ζωής τις ημέρες αυτές.

Το 75% των ανθρώπων τρέφεται με γνώμονα τη διάθεση.

Σε γενικές γραμμές, οι γυναίκες σκέφτονται τις δίαιτες και το βάρος τους επί 21 λεπτά την ημέρα.

Οι άνδρες σκέφτονται διατροφή και βάρος επί 18 λεπτά την ημέρα.

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ