Πόσο αλάτι πρέπει να τρώμε την ημέρα;

16 Ιουνίου 2013


Οι κάτοικοι της Δύσης τρώνε πάρα πολύ αλάτι όχι επειδή βάζουν πολύ στο φαγητό τους, αλλά εξαιτίας του «κρυφού» αλατιού που περιέχουν προϊόντα όπως το ψωμί, το τυρί, ακόμα και τα ζυμαρικά, αναφέρουν Αμερικανοί επιστήμονες.

Σε έκθεσή τους που δημοσιεύθηκε χθες, τα κυβερνητικά Κέντρα Ελέγχου & Προλήψεως των Ασθενειών (CDC) αναφέρουν ότι το 90% των ενηλίκων τρώνε καθημερινά πολύ περισσότερο αλάτι απ’ ό,τι θα έπρεπε.

Το 44% του αλατιού που καταναλώνουμε προέρχεται από δέκα ομάδες τροφίμων, σύμφωνα με την έκθεση. Πρόκειται για τις εξής:

* Ψωμί και προϊόντα άρτου

* Επεξεργασμένα κρέατα και αλλαντικά

* Πίτσα

* Φρέσκα και επεξεργασμένα πουλερικά

* Σούπες

* Τσίζμπεργκερ και άλλα σάντουιτς

* Τυρί

* Γεύματα ζυμαρικών, όπως σπαγκέτι με σάλτσα κρέατος

* Γεύματα κρεάτων, όπως ρολό κιμάς με σάλτσα ντομάτας

* Αλμυρά σνακ, όπως τσιπς, πρέτζελ και πόπκορν

Είναι χαρακτηριστικό, ότι και στη χώρα μας ανάλογα ευρήματα είχαν κατά το παρελθόν σχετικές μελέτες. Μελέτες λ.χ. του Τμήματος Προληπτικής Ιατρικής & Διατροφής του Πανεπιστημίου Κρήτης, είχαν δείξει πως στην Ελλάδα το 40% του αλατιού που καθημερινά τρώμε προέρχεται από το ψωμί που αγοράζουμε.

Το πολύ αλάτι, το οποίο υπάρχει στα τυποποιημένα προϊόντα με τη μορφή νατρίου (Na) ή χημικών ενώσεων νατρίου, μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της αρτηριακής πιέσεως, η οποία με τη σειρά της σχετίζεται με την καρδιοπάθεια και το εγκεφαλικό.

«Εμφράγματα και εγκεφαλικά αποτελούν τις κύριες αιτίες θανάτου στη Δύση και σε μεγάλο βαθμό σχετίζονται με τα υψηλά ποσοστά υπέρτασης μεταξύ των ενηλίκων», δήλωσε ο διευθυντής των CDC δρ Τόμας Φρίντεν.

«Ένας από τους παράγοντες που τροφοδοτεί την υπέρταση στη Δύση είναι η υπερκατανάλωση άλατος», πρόσθεσε. Και εξήγησε πως στις ΗΠΑ (σ.σ. όπως και στην Ελλάδα) η μέση κατανάλωση άλατος είναι σχεδόν διπλάσια από την συνιστώμενη, καθώς υπερβαίνει τα 10 γραμμάρια την ημέρα.

Πόσο αλάτι πρέπει να τρώμε την ημέρα; 

Οι επίσημες διατροφικές συστάσεις ορίζουν ως μέγιστη κατανάλωση άλατος για διαφύλαξη της υγείας τα 2.300 mg την ημέρα (αντιστοιχούν σε ένα κουταλάκι του καφέ ή 6 γραμμάρια αλάτι) για άτομα ηλικίας άνω των 2 ετών.

Για όσους όμως έχουν υπέρταση ή νεφροπάθεια, η αντίστοιχη ποσότητα είναι μόλις 1.500 mg την ημέρα.

Σύμφωνα με την έκθεση των CDC, εάν μειωνόταν κατά 25% η περιεκτικότητα σε νάτριο των προαναφερθέντων τροφίμων, θα αποτρέπονταν ετησίως 28.000 θάνατοι από έμφραγμα και εγκεφαλικό στις ΗΠΑ.

«Η κατανάλωση φρεσκομαγειρεμένου φαγητού στο σπίτι είναι ο καλύτερος τρόπος για να ελέγχει κανείς πόσο αλάτι καταναλώνει», είπε η διαιτολόγος Σαμάνθα Χέλερ, συντονίστρια Κλινικής Διατροφής στο Κέντρο Φροντίδας του Καρκίνου του Νοσοκομείου Griffin στο Κονέκτικατ.

Η έκθεση των CDC βασίζεται σε στοιχεία από διατροφική έρευνα που διενεργήθηκε την περίοδο 2007-2008 σε 7.000 εθελοντές.

Όπως έδειξε η ανάλυση των στοιχείων, το 65% του αλατιού που καθημερινά καταναλώνουμε προέρχεται από τα τρόφιμα που αγοράζουμε στο σούπερ μάρκετ, συμπεριλαμβανομένων των δέκα ομάδων που προαναφέρθηκαν.

Άλλο ένα 25% προσλαμβάνουμε απ’ ό,τι τρώμε εκτός σπιτιού – από την πρωινή τυρόπιττα ή κουλούρι μέχρι την μπάρα δημητριακών και το γιαούρτι.

Η έκθεση των CDC δημοσιεύεται στην εβδομαδιαία επιθεώρηση που εκδίδουν και η οποία ονομάζεται «Morbidity and Mortality Weekly Report».

Πηγή: Τα Νέα online
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ