Τι πρέπει να κάνω για να χάσω μόνιμα κιλά;

5 Απριλίου 2013

Μήπως ανήκετε στην κατηγορία των γυναικών που έχουν κάνει το σώμα τους γιο-γιο; Αν έχετε βαρεθεί να κάνετε δίαιτες και μετά να καταλήγετε να ξαναπαίρνετε πίσω το βάρος που χάσατε ίσως ήρθε η ώρα να μάθετε πώς μπορείτε να αποφύγετε τη λεγόμενη "ανακύκλωση βάρους".



Γράφει η Χριστίνα Κωστάρα, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Med.Sci


Τι είναι η ανακύκλωση βάρους;


Η «ανακύκλωση του βάρους» είναι η επαναλαμβανόμενη απώλεια και ανάκτηση του σωματικού βάρους. Συμβαίνει συνήθως σε άτομα που ακολουθούν δίαιτες αδυνατίσματος. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι περισσότεροι ασθενείς που χάνουν βάρος, ανεξάρτητα από την μορφή δίαιτας που ακολούθησαν, επανακτούν το απολεσθέν βάρος στα επόμενα 1-3 χρόνια. Ο οργανισμός έχει πολλούς αντισταθμιστικούς μηχανισμούς, άλλους περισσότερο και άλλους λιγότερο σύνθετους, οι οποίοι τίθενται σε εφαρμογή όταν ξεκινά η απώλεια βάρους, προκειμένου να την αποτρέψουν. Επιπρόσθετα, έπειτα από την απώλεια του βάρους, οι ενεργειακές απαιτήσεις του ατόμου μειώνονται.


Επαναλαμβανόμενοι τέτοιοι «κύκλοι» που χαρακτηρίζονται από απώλεια και ανάκτηση του σωματικού βάρους, έχει παρατηρηθεί ότι τελικά οδηγούν σε αύξηση βάρους και προδιαθέτουν για παχυσαρκία. Επίσης, το να βρίσκεται κάποιος σε κατάσταση «χρόνιας δίαιτας», μπορεί να αποβεί επιβλαβές για το μόνιμο έλεγχο του σωματικού βάρους. Σύμφωνα με έρευνες υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της «ανακύκλωσης» του βάρους και της υψηλής αρτηριακής πίεσης, των υψηλών επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα και άλλων παθολογικών καταστάσεων. Συσχέτιση βρέθηκε και με την «ευκαιριακή άμετρη κατανάλωση τροφής» (binge eating) και το αίσθημα κατάθλιψης σε άτομα που δεν κατορθώνουν να διατηρήσουν το βάρος που είχαν χάσει.


Υπάρχει τρόπος να αντιμετωπίσουμε την ανακύκλωση βάρους;


Παρ’ όλα αυτά, η «ανακύκλωση του βάρους» δε θα πρέπει να είναι λόγος για να αισθάνεται κάποιος «αποτυχημένος». Πάντα μπορούμε να αλλάξουμε μια τέτοια κατάσταση. Η απόφαση, τα κίνητρα για αλλαγή, η δύναμη της θέλησης αποτελούν κινητήρια δύναμη! Το επόμενο βήμα είναι να κατανοήσουμε ότι η απαρχή της λύσης του προβλήματος είναι να μάθουμε γιατί πρέπει να τρεφόμαστε σωστά, να καθορίζουμε τα αίτια που οδηγούν σε αυτή την κατάσταση, προκειμένου να ακολουθήσουμε τη σωστή διαδικασία για να χάσουμε και να διατηρήσουμε το βάρος μας εφ’ όρου ζωής. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι όσο σημαντική είναι η απώλεια βάρους, εξίσου σημαντική είναι και η διατήρηση του, μακροπρόθεσμα.


Ένα πράγμα που θα πρέπει να γνωρίζουμε  είναι ότι η υπερβολική πρόσληψη θερμίδων, οι κακές διατροφικές συνήθειες και η ανεπαρκής φυσική δραστηριότητας στο κατάλληλο γενετικό περιβάλλον ευθύνονται για την επίπτωση της παχυσαρκίας.Είναι γεγονός ότι υπάρχουν πολλοί τύποι δίαιτας που προτείνονται  με στόχο την απώλεια περιττών κιλών, ενώ έχει αναπτυχθεί μια ολόκληρη πολυδάπανη «βιομηχανία» ελέγχου του σωματικού βάρους. Ινστιτούτα αδυνατίσματος εξοπλισμένα με «υπερσύγχρονα» μηχανήματα, υπόσχονται να μεταμορφώσουν το σώμα μας εύκολα γρήγορα, χωρίς κόπο και κυρίως για πάντα. Σκευάσματα αδυνατίσματος, ειδικά συμπληρώματα διατροφής και «Μαγικές» δίαιτες (οι λεγόμενες ανορθόδοξες δίαιτες τύπου: η δίαιτα βάση την ομάδα αίματος, οι δίαιτες  Αtkins, Ornish, Zone κ.ο) που υπόσχονται θεαματικά αποτελέσματα. Οι  ανορθόδοξες δίαιτες βασίζονται σε δύο αρχές: 1) Την «ανισορροπία» σε μακροθρεπτικά συστατικά. 2) Την κατανάλωση ή αποφυγή συγκεκριμένων τροφών από το καθημερινό διαιτολόγιο. Στα διαιτολόγια αυτά δεν υπάρχει καμία επιστημονική βάση, ενώ  το μόνο εντυπωσιακό είναι τα ονόματα τους ή οι παράδοξοι συνδυασμοί που προτείνουν.


Κάποιες από τις αρνητικές συνέπειες των ανορθόδοξων διαιτών είναι:


-Λόγω του ότι δεν είναι ισορροπημένες ως προς τα θρεπτικά συστατικά που παρέχουν, ο οργανισμός μακροπρόθεσμα υποσιτίζεται και υπολειτουργεί, ενώ θέτουν σε κίνδυνο την υγεία μας με κύριες διαταραχές του ανοσοποιητικού συστήματος.


-Αρνητικές επιπτώσεις σε σχέση με καρδιαγγειακά προβλήματα, οστική μάζα κ.α. Έρευνες έχουν δείξει ότι μακροχρόνια χρήση δίαιτας Atkins μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά προβλήματα στο διπλάσιο . Επιπρόσθετα η υπερβολική μείωση της πρόσληψη υδατανθράκων αυξάνει τις πιθανότητες βουλιμίας και κατάθλιψης


-Προκαλούν γρήγορη και μεγάλη απώλεια βάρους η οποία στο μεγαλύτερο μέρος της είναι άλυπη μάζα (νερό και μυική μάζα) και όχι το ζητούμενο: λίπος. Αποτέλεσμα; Γρήγορη ανάκτηση του βάρους («ανακύκλωση του βάρους»), καταστροφή της υφής των ιστών και κατακρήμνιση της μεταβολικής τους δραστηριότητας, διαταραχή του ισοζυγίου ύδατος και ηλεκτρολυτών.


-Δεν βοηθάνε στην εκπαίδευση του ατόμου όσον αφορά στις αλλαγές που θα πρέπει να κάνει στον τρόπο ζωής του και στην διατροφική του συμπεριφορά, οι οποίες απαιτούνται τόσο για την απόκτηση όσο και για την διατήρηση του επιθυμητού βάρους


Ποια είναι η σωστή διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσω όταν αποφασίσω να χάσω βάρος;


Η διαιτητική θεραπεία θα πρέπει να αποτελείται από ένα εύκολα εφαρμόσιμο διατροφικό πλάνο, προσαρμοσμένο στο σύγχρονο τρόπο ζωής και στις διατροφικές συνήθειες του ενδιαφερόμενου, έχοντας ως στόχο τα εξής:


-Απώλεια λιπώδους μάζας


-Κάλυψη των ημερήσιων αναγκών σε θρεπτικά συστατικά για την βελτίωση ή και διατήρηση της καλής υγείας και την πρόληψη χρόνιων νοσημάτων,


-Την διατροφική διαχείριση χρόνιων νοσημάτων μέσο υιοθέτησης απλών αλλά υγειών στάσεων ζωήςΝα είναι μέρος μιας γενικότερης μακροχρόνιας προσέγγισης για αλλαγή της διατροφικής συμπεριφοράς αλλά και τρόπου ζωής.


-Η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας, η διατροφική εκπαίδευση και η τροποποίηση της συμπεριφοράς  αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο για την πρόληψη και την αντιμετώπισης της παχυσαρκίας.


Έρευνες έχουν δείξει τέσσερις συμπεριφορές και στρατηγικές οι οποίες σχετίζονται με την μακροχρόνια διατήρηση του βάρους:


- Εφαρμογή μίας διατροφής περιορισμένης σε λίπη, επαρκούς όμως σε υδατάνθρακες


- Διαρκής έλεγχος του σωματικού βάρους, της προσλαμβανόμενης τροφής και της φυσικής δραστηριότητας.


-Κατανάλωση πρωινού


-Υψηλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας (τουλάχιστον 200 λεπτά/ εβδομάδα)


Δεδομένου του περιβάλλοντος που ζούμε και που καλλιεργεί την παχυσαρκία, λόγω της αφθονίας των πλούσιων σε ενέργεια τροφών, των επεξεργασμένων προϊόντων και της καθιστικής ζωής, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αν δεν τροποποιήσουμε τη διατροφή μας και δεν αυξήσουμε τη φυσική μας δραστηριότητα, είναι πολύ δύσκολο να διατηρήσουμε το νέο μας μειωμένο βάρος. Μην ξεχνάτε το φαγητό αντιδρά στα συναισθήματα, το στρες και τα παθητικά ή ενεργά προβλήματα του καθενός. Μέσα από μια ισορροπημένη- Μεσογειακή διατροφή που να στηρίζεται σε επιλογές υγιεινών και θρεπτικών τροφών, την ένταξη φυσικής δραστηριότητας και στη σταθερότητα της ψυχολογίας (αυτοδυναμία, αυτονομία, υπευθυνότητα, αποβολή άγχους και stress) θα καταφέρετε να μειώσετε ή/ και να διατηρήσετε το βάρος σας όντας υγιείς, χωρίς στερήσεις, δίχως εμμονές και ψυχοσωματική πίεση. Η καθοδήγηση και φροντίδα από τους ειδικούς θα σας βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου σας.


 

 

 
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Πιττακός
Η Σκέψη της ημέρας
13:48 Πιττακός