Δάσκαλος έβαλε παιδιά της Β'Δημοτικού να χαστουκίσουν συμμαθητή τους ! Oι ψυχολόγοι μας αναλύουν

22 Ιανουαρίου 2014

Ένας 50χρονος δάσκαλος, κρατείται από το απόγευμα της Τρίτης (21/01) στο Αστυνομικό Τμήμα της Άρτας, ύστερα από καταγγελία που έκανε μητέρα ενός μαθητή της Β' Δημοτικού, ότι ο εν λόγω εκπαιδευτικός, προέτρεψε τους συμμαθητές του 8χρονου γιου της, να τον χαστουκίσουν για τιμωρία, επειδή ήταν ζωηρός την ώρα του μαθήματος όπως αναφέρει η εφημερίδα Ταχυδρόμος Άρτας. 

Η μητέρα του 8χρονου ανέφερε στους αστυνομικούς,  ότι ο δάσκαλος ακινητοποίησε το 8χρονο παιδί της και έδωσε εντολή στους άλλους συμμαθητές του, ένας - ένας να το χαστουκίζουν, ενώ τοποθέτησε στην πόρτα της αίθουσας, δύο άλλους μαθητές, για να μην μπορεί το παιδί να βγει έξω από την τάξη! 

Ο μαθητής της β΄ τάξης πήγε με κλάματα στο σπίτι κι όταν η μητέρα του τον ρώτησε τι συνέβη, άρχισε να της περιγράφει το περιστατικό. Η αντίδραση της μητέρας ήταν άμεση, πηγαίνοντας κατευθείαν στην Αστυνομική Διεύθυνση Άρτας για να καταγγείλει το γεγονό. Παράλληλα ενημέρωσε τον πατέρα του παιδιού που ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ο οποίος και κινήθηκε νομικά εναντίον του δασκάλου. 

Το περιστατικό σχολιάζει ο ψυχολόγος- ομαδικός θεραπευτής Δημήτρης Κατσαρός.

Φυσικά είναι μια μεμονωμένη περίπτωση και δεν έχει σχέση με την πλειοψηφία των δασκάλων και των καθηγητών. Είναι ωμή βία αυτή που ασκήθηκε και εκφοβισμός που ξεφεύγει από τα όρια της εκπαίδευσης. Δεν είναι φυσικά εκπαιδευτική διαδικασία αυτή και ο άνθρωπος που έπραξε με αυτόν τον τρόπο φυσικά και έχει κάποια ψυχοπαθολογία. Οι άνθρωποι αυτοί πολλές φορές έχουν υποστεί βία στο παρελθόν από την οποία δεν μπορούν να διαφύγουν και την αναπαράγουν στο τώρα, σε άτομα που μοιάζουν με την δική τους κατάσταση. Σε ένα παιδί ας πούμε η συμπεριφορά του οποίου θυμίζει την δική τους συμπεριφορά στην παιδική ηλικία. Φυσικά αυτή η ανάλυση που κάνουμε σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογεί την πράξη του!

Σίγουρα είναι εξαιρετικά δραματική κατάσταση η βία που ασκήθηκε είναι ωμή και το όλο σκηνικό μας παραπέμπει σε ένα οργανωμένο σχέδιο που γίνεται εκ προμελέτης με διάθεση σαδισμού! Ο δάσκαλος είχε κλείσει την πόρτα σαν να τα είχε σχεδιάσει όλα με λεπτομέρεια…

Όταν εκφοβίζεται κάποιος για να μάθει κάτι ή να αλλάξει τη συμπεριφορά του υπάρχει επιτυχία, δηλαδή όντως μπορεί να υπάρχει ένα αποτέλεσμα αν το παιδί τελικά τα καταφέρει. Το «θα σου βάλω κακό βαθμό, θα το πω στη μαμά σου» δεν είναι πάντα κακό αν δεν ξεπερνά τα όρια και γίνεται με καλή πρόθεση. Και βέβαια όταν μετά επιβραβεύουμε το παιδί, μετά την αλλαγή του «μπράβο τα κατάφερες». Μετά το παιδί δεν έχει τα κίνητρο να πει με εκφόβισε αφού και το ίδιο καταλαβαίνει την αλλαγή του. Είναι άλλο όμως ένας δάσκαλος να βγάλει έξω το παιδί επειδή δεν κάθισε ήσυχο την ώρα του μαθήματος και άλλο να πει ότι «αν δεν κάτσεις ήσυχα θα συμβεί κάτι πολύ κακό». Ο εκφοβισμός είναι μια παλιά μέθοδος πλέον επικεντρώνουμε στην θετική ενίσχυση και μια αγνόηση των αρνητικών συμπεριφορών. Πλέον  η τιμωρία έγκειται στο να αγνοούμε τις συμπεριφορές που δεν αρμόζουν σε μια τάξη. Το οτιδήποτε άλλο είναι εκφοβισμός.

Τα σημάδια του εκφοβισμού

Αν το παιδί χάσει την ισορροπία του την ψυχική αν αρχίσει να κλαίει, να μη θέλει να πάει σχολείο, να αρχίσει να αποσύρεται αδικαιολόγητα οι γονείς πρέπει να ανησυχούν. Είναι δύσκολο ξέρετε να αναγνωρίσουμε έναν δάσκαλο που μπορεί να γίνει βίαιος άρα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στη συμπεριφορά του παιδιού και να μιλάμε με τα παιδιά μας καθημερινά για το πώς περνούν στην τάξη.

Η αντίδραση των γονέων

Οι επιπτώσεις που μπορεί να έχει μια τέτοια βιαιότητα είναι σοβαρές και οι γονείς σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο πρέπει να κάνουν το παιδί να νιώσει ασφάλεια, να το ακούσουν και βέβαια να μην το παρασύρουν στις επόμενες διαμάχες με τον δάσκαλο. Πρέπει να φροντίσουν το γεγονός να είναι μια κακή ανάμνηση που πέρασε και όχι να μείνει σαν ένα τραυματικό γεγονός. Τα παιδιά αυτά πρέπει να έχουν ενίσχυση από τους γονείς κάθε φορά που μπορεί να έρθουν αντιμέτωπα με τον φόβο ότι μπορεί αυτό να ξανασυμβεί και να τα διασφαλίσουν ότι δεν πρόκειται να ξαναγίνει. Με ρεαλιστικό τρόπο όμως, χωρίς ακρότητες και υπερπροστασία. Μετά από ένα τέτοιο περιστατικό ίσως είναι απαραίτητο να αλλάξει ένα παιδί σχολείο. Όταν ένα παιδί συνεχίζει να νιώθει άβολα είναι καλύτερο να έχουμε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Στο συγκεκριμένο περιστατικό είχαμε εμπλοκή και των άλλων παιδιών πράγμα που σημαίνει ότι και τα άλλα παιδάκια έγιναν μάρτυρες αυτής της ωμής βίας, ενός σπασίματος των ορίων της ελευθερίας των ανθρώπων, από πολύ μικρή ηλικία.  Δεν θα έπρεπε να υπάρχει ένας κοινωνικός λειτουργός που να αναλάβει αυτά τα παιδιά ένας ψυχολόγος που να συζητήσει με τα παιδιά για ό, τι συνέβη; Να εξηγήσει στα παιδιά πως αυτό που συνέβη δεν ήταν φυσιολογικό δεν πρέπει να ανήκει στη σφαίρα της πραγματικότητας;  Ελπίζω να γίνει. 

 
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ