Εφηβεία: Γονείς, πόσο έτοιμοι είστε να την αντιμετωπίσετε;

31 Ιανουαρίου 2014

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η φάση της ανάπτυξης που αντιστοιχεί στην χρονική περίοδο από τα 2 έως τα 5 χρόνια θα πρέπει να θεωρείται σημαντικός πρόδρομος της επακόλουθης τελικής οργάνωσης.Η εφηβεία ανακεφαλαιώνει την παιδική ηλικία και ο τρόπος, με τον οποίο ένα παιδί, θα φτάσει μέσα από τις αναγκαίες φάσεις της ανάπτυξης στην εφηβεία καθορίζεται κατά πολύ από την μορφή της παιδικής ανάπτυξης.

ΕΦΗ ΛΑΓΙΟΥ ΛΙΓΝΟΥ MPsychPsych

Ψυχοθεραπεύτρια Παιδιών και Εφήβων, Επόπτρια Κλινικού Έργου,

Παιδοψυχιατρική Κλινική Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών

Νοσοκομείο Παίδων «Η Αγία Σοφία».

 Η ψυχική ισορροπία που έχει επιτευχθεί μέχρι την απαρχή της εφηβείας, γίνεται ξαφνικά πρόσκαιρη – χάνει τον προηγούμενο μόνιμο χαρακτήρα της. Συντελείται αναβρασμός δομικός! Πρόκειται για μια κατάσταση φυσιολογικής διαμορφωτικής κρίσης.

H κρίση μπορεί να αναβληθεί ή να παραταθεί, αλλά είναι αναπόφευκτη γιατί αποτελεί μέρος της διαδικασίας ωρίμανσης, όπου μέσω της αναδιοργάνωσης αναζητείται μια νέα ταυτότητα. Ο έφηβος επαναπροσδιορίζει την ταυτότητα του επιζητώντας την ψυχική συνοχή.

Ο έφηβος που «φεύγει» από το σπίτι του (μεταφορικά ή/και κυριολεκτικά) αναζητά ένα νέο χώρο που θα διαδεχθεί το σπίτι του, την οικογένειά του, ένα νέο σπίτι.

Έχει όμως την ανάγκη να ξαναβρεί το σπίτι του, το σπίτι που αγαπά και μισεί. Αγωνίζεται για την ανεξαρτησία του, αλλά συνεχίζει να ‘χει ανάγκες που τον οδηγούν στην επιστροφή, στην εξάρτηση.

Αν η οικογένεια του εφήβου δεν μπορεί, δεν αντέχει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να διαπραγματευτεί νέες ισορροπίες, τότε οι αλλαγές του εφήβου βιώνονται ως κίνδυνος που απειλεί την συνοχή της οικογένειας και η ισορροπία διαταράσσεται.

Η διαπραγματευτική ικανότητα της οικογένειας εξαρτάται από την ικανότητα της να αντέχει το άγχος των μελών της και να ανέχεται την ετερότητα κάθε μέλους. Η λειτουργία των γονέων συνίσταται στο να μη χάνουν το δικαίωμα να έχουν την δική τους οπτική των πραγμάτων και να μη παραιτούνται από τις σημαντικές αρχές και ευθύνες τους, ακόμη και με την πιθανότητα να σφάλλουν. Όταν οι γονείς παραιτούνται, τα παιδιά υποχρεώνονται να πραγματοποιήσουν ένα άλμα προς την ψευδή ωριμότητα.

Κατά την διάρκεια της μέσης και όψιμης εφηβείας, η κατανόηση χρειάζεται να συμπληρωθεί από την αντιπαράθεση.

Η λειτουργία των γονέων συνίσταται στο να μη χάνουν το δικαίωμα να έχουν την δική τους οπτική των πραγμάτων και να μη παραιτούνται από τις σημαντικές αρχές και ευθύνες τους, ακόμη και με την πιθανότητα να σφάλλουν. Όταν οι γονείς παραιτούνται, τα παιδιά υποχρεώνονται να πραγματοποιήσουν ένα άλμα προς την ψευδή ωριμότητα.

Όπως το παιδί κατακτά βαθμιαία την ικανότητα να δοκιμάζει, να αντιπαραθέτει, να αρνείται και να δέχεται να απομακρύνεται από το παλιό και έτσι να ανακαλύπτει το καινούργιο, έτσι και για τον έφηβο είναι αναγκαίο να προσδιορίσει σταθερές που να του επιτρέπουν την διακύμανση από το παλιό στο νέο.

 

 

                                                                                                                   

 

 

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Όσκαρ Ουάιλντ
Η Σκέψη της ημέρας
17:58 Όσκαρ Ουάιλντ